Aby zrozumieć europejskie przepisy dotyczące dronów, trzeba wiedzieć, że istnieje nowa klasyfikacja, która polega na tym, że drony według klasy C0-C6 się oznacza. Drony od 2021 roku muszą posiadać naklejkę wskazującą klasę, do których należą, a także numer identyfikacyjny, który zostanie im nadany po zarejestrowaniu. Oto co oznaczają poszczególne klasy.
Aby dron należał do tej klasy musi on:
Drony o takiej charakterystyce to na przykład Mavic Mini lub DJI Mini 2, Syma X5, czy Ryze Dji Tello.
Dron musi spełniać następujące cechy:
Drony o takiej charakterystyce to na przykład Mavic Air 2 lub Autel EVO.
Analizując drony według klasy C0-C6 przechodzimy do klasy klasy C2, która oznacza, że drony należące do tej klasy muszą:
Przykładowe drony to Autel Evo 2, Phantom 4, Mavic 2 Pro lub Yuneec Thypon H.
Takie drony oprócz wszystkich wcześniej wymienionych cech muszą mieć MTOW poniżej 25 kg i rozpiętość skrzydeł poniżej 3 m. Drony klasy C3 to profesjonalne statki powietrzne, wykorzystywane do różnego rodzaju prac. Klasa ta obejmuje drony o charakterystyce podobnej do Inspire 2 lub serii Matrice firmy DJI, takie jak Matrice 600 PRO.
Aby należeć do klasy 4, dron mieć MTOW poniżej 25 kg łącznie z ładunkiem użytecznym. Nie może posiadać automatycznych trybów sterowania, z wyjątkiem wspomagania stabilizacji lotu i wspomagania w przypadku utraty połączenia.
Zastanawiasz się na czym polega klasyfikacja dronów według klasy C0-C6? Otóż w przypadku klasy C5, jest to to kategoria obejmująca drony o masie startowej zazwyczaj wynoszącej od 25 do 113 kilogramów. Te drony mają zwykle ograniczoną wysokość lotu do około 122 metrów nad poziomem gruntu i są często wykorzystywane do zadań komercyjnych, takich jak inspekcje, monitorowanie, dostawy lub zastosowania militarne.
Klasa C6 dronów obejmuje drony o masie startowej zazwyczaj większej niż te z klasy C5, zwykle powyżej 113 kilogramów. Drony klasy C6 mogą być wykorzystywane do bardziej zaawansowanych zastosowań komercyjnych lub militarnych, takich jak długotrwałe misje monitorowania, transport ciężkich ładunków lub wsparcie w operacjach ratunkowych. Ze względu na ich większą masę i potencjalnie większy zasięg, mogą one być poddane bardziej rygorystycznym przepisom dotyczącym rejestracji, certyfikacji pilotów oraz bezpieczeństwa operacyjnego.