Zamknij

Sękowa. Niesamowita Rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami [FOTO]

Piotr BoczońPiotr Boczoń 16:40, 02.05.2023 . Aktualizacja: 19:33, 03.05.2023
Skomentuj fot. Gorlice24 / Piotr Boczoń fot. Gorlice24 / Piotr Boczoń

Rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami – ponad 300 rekonstruktorów z całej Polski wzięło udział w widowisku! Całości przyglądał się wicemarszałek Ryszard Terlecki.

Na Pańskich Polach w Sękowej odbyła się rekonstrukcja Bitwy pod Gorlicami. Wydarzenie powróciło w tym roku do kalendarza imprez po trzyletniej przerwie, którą zapoczątkowała pandemia. Widowisko w tym roku odbyło się w nieco innej formie - działania militarne były tłem dla dramatycznych historii jakie dotknęły mieszkańców naszej Ziemi. 

Przedstawione wydarzenia rozpoczęły się od ukazania codziennego życia, był targ, codzienność, były nawet oświadczyny. Te jednak chwilę później zniszczyły dramatyczne wydarzenia - wybuchła wojna, a pan młody siłą został wcielony do wojska. Inscenizacja była poruszająca i zachwycała nie tylko widowiskowymi efektami pirotechnicznymi.

Na "Pańskie Pola" przybyły setki osób, a zapowiadany deszcz na szczęście nie nadszedł. Dosłownie minutę po zakończeniu rekonstrukcji spadło z nieba jedynie kilka kropli. W samym widowisku udział wzięło ponad 300 aktorów - rekonstruktorów z całej Polski, ale i nawet z Czech. Nie zabrakło również zabytkowego samolotu z początku XX wieku, który bezpośrednio uczestniczył w widowisku.

 Za organizację rekonstrukcji odpowiada Gmina Sękowa oraz Miasto Gorlice oraz oczywiście Grupa Rekonstrukcji Historycznej Gorlice 1915. Całemu spektaklowi przyglądał się obecny na miejscu wicemarszałek Sejmu Ryszard Terlecki. Lektorem, który w genialny sposób opowiadał dziejące się wydarzenia był profesor i historyk, Andrzej Olejko. 

Zobaczcie koniecznie obszerną fotorelację z całego widowiska.

WKRÓTCE MATERIAŁ WIDEO

[FOTORELACJA]2211[/FOTORELACJA]

Dołącz do nas na Facebooku!Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i fotorelacje. Jesteśmy tam, gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(35)

LokalsLokals

20 15

Jako mieszkaniec Sękowej z radością oddam tą szopkę wraz z atrakcjami pobocznymi w postaci wydatków gminy, korków, zamkniętych dróg, objazdów i tłumów rozpuszczonej gawiedzi komukolwiek BYLE DALEJ OD NAS. A zaoszczędzone w ten sposób fundusze polecam przeznaczyć wreszcie na rozwój sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, czy też tak błahą sprawę jak odśnieżanie chodników zimą, co się w Sękowej nie dzieje. 03:34, 03.05.2023

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

PostroniePostronie

5 16

Typowy, wioskowy mendrol. Ej chłopie,, chłopie ty nigdy obłoconych gumiaków nie zdejmiesz ze swoich nóg. 09:34, 03.05.2023


Lokls pobliskiLokls pobliski

7 8

Obstawiam, że środków unijnych zakontraktowanych na kulturę nie da się wydać na wodociągi czy odśnieżanie, więc nikt Ci nic nie zabiera i nikt Ci tego nie zaoszczędzi. 11:24, 03.05.2023


XX

7 6

Lokls podliski...zabiera za to czas urzędników, którzy w tym czasie mogli by się zając właśnie kanalizacja, odśnieżaniem czy wodociągami. 13:32, 03.05.2023


reo

XX

7 10

Kolejna edycja i wnioski:
„300 rekonstruktorów” – ja się doliczyłem do 120, a reszta to przebierańcy, którzy przyszli wypełnić plan. Ponad to rekonstruktor to: „Zgodnie z definicją podaną przez prof. Szlendaka (Instytut Socjologii UMK) rekonstruktorzy to ”pasjonaci i hobbyści, którzy w wolnym czasie odtwarzają dawne stroje, broń, technologie i działania społeczne (takie jak rytuały) oraz minione wydarzenia historyczne w zgodzie z najlepszą posiadaną wiedzą naukową” .
Zdjęcie 10 i 16 - telefon komórkowy
Zdjęcie 17 – różaniec przy pasie ? Nigdy tak chłopki nie nosiły różańca
Zdjęcie 13 – współczesne okulary
Zdjęcie 55 – nakrętka na butelce
Zdjęcie 58 – sierżant w samochodzie ? nigdy
Zdjęcie 80, 88, 91, 97 – opaska na nadgarstku
Zdjęcie 85 – żandarmeria w działaniach bojowych ? nigdy, nawet polowa
Zdjęcie 97, 113 – malowane wiadro ?
Zdjęcie 110 – tak rozbudowany lazaret przyfrontowy ? totalna bzdura
Zdjęcie 125 – noszenie odznaczeń od jesieni 1914 roku surowo zabronione – no ale „różne były, takie były”, jak to mawia feldfebel. Bo feldfebel to się „zna”
Zdjęcie 131, 164 – zbyt duże zagęszczenie żołnierzy, przepisy BHP „w lesie” . A można było rozciągnąć nacierających bardziej na prawo.
Zdjęcie 141 – cywile na wzgórzu, psują realia wojny. Bobrze, że ktoś zasłonę dymną zrobił
Zdjęcie 148 – Niemcy pod Gorlicami nigdy nie wstrzymywali (nie prosili o przerwę w walkach)
Zdjęcie 166 – opinacze, flejtuch
Podsumowując; pomimo kolejnej edycji nadal wiele braków, przekłamań, wręcz haniebnych błędów (tak łatwo do uniknięcia), szkoda kasy. Krótko organizatorzy potwierdzili, że ich stan wiedzy to „mchy, dno i wodorosty”. Cały ten cyrk ma miejsce tylko dlatego, że wójcina sypie kasą i na siłę wszystko robi.
14:48, 03.05.2023

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

HakerHaker

7 6

Przebrani w dawne stroje, w tym ludowe to także rekonstrukcja, tyle tylko że etnograficzna. Typowe wsiowe czepianie się, chłopa pańszczyźnianego z którego buractwo nigdy nie wyjdzie. I ta zawiść kogoś ze środowiska grup rekonstrukcyjnych, na co wskazuje pewna znajomość tematu wykazana w poście. Widać pomimo szkół nadal w mentalności . Mam pytanie kolego śledczy, a co z guzikami, miedza też zniszczona , może nawet na dwa palce przyorana??? Co z zamkami ... przy spodniach, nie zauważyłeś? Mają przecież być troki bo tak ojcowie się nosili. Kipi zawiść i fałsz. 15:11, 03.05.2023


MauserMauser

4 7

Tyś chyba z miasta światła, bo uwagi tak typowo gorlickie. A co chłopku z bielizną płci obojga, nie sprawdzałeś? Sprawdź to swoją proletariacką przenikliwością. Chyba wiem ktoś ty, czy coś ty za jeden. 15:23, 03.05.2023


majomajo

3 1

A co było ok? 18:47, 03.05.2023


majomajo

3 1

Bo dużo krytykujesz a nie piszesz o pozytywach 18:50, 03.05.2023


SękówkaSękówka

3 5

Wszystko jest ok. Wspaniałe widowisko, pełne dramaturgi. Jesteś zawistnym mieszkańcem Gorlic. Może nawet pracownikiem UM Gorlice.




20:52, 03.05.2023


XX

4 2

Podobało mi się profesjonalne zachowanie Pana kamerzysty w niebieskim mundurze. Przebrany, nie wyróżniał się na polu bitwy. (Drugi kamerzysta, z niebieska kulą, ubrany na czarno już gorzej. Mam jedno pytanie, kogo odtwarza Pan w zielonym mundurze iście przypominające obszycie stołu bilardowego ?
19:51, 04.05.2023


StrzelecStrzelec

8 10

Impreza wspaniała, chyba najlepsza z wszystkich i to nie tylko w Sękowej ale także wśród tych słowackich. 15:13, 03.05.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Za ale głównie przecZa ale głównie przec

12 5

Takie rozbudowane jasełka to były, z prawdą historyczną mające tyle wspólnego co turki na straży u Grobu Pańskiego...Co do wypowiedzi x trudno nie zgodzić się lecz w nawale tych żenujących szczegółów umknęło mu najważniejsze. Że to nie była rekonstrukcja historyczna żadnego konkretnego wydarzenia tylko przedstawienie jakby teatralne z tym że duże i terenowe. Taki spektakl z grubsza oparty na kanwach, jakby. Bo tak nie wyglądali żołnierze frontowi w 1915 roku, tak nie wyglądali chłopi, tak nie wyglądała wieś, tak nie wyglądały okopy. Tak nie wyglądał szturm Gorlic ani walki pod Sękową. Czyli, że nie wnikając w szczegóły ogólnie szopka na bogato czyli jasełka. I widać, że wszyscy dobrze się bawili - aktorzy, publiczność oraz spiker, który nawiasem mówiąc nie posiada tytułu profesora. Tak więc oczekiwanie, że coś w tej inscenizacji będzie bardzo historyczne jest na wyrost. To tak jakby czytać Przygody dobrego wojska Szwejka lub CK Dezerterów na serio. 15:15, 03.05.2023

Odpowiedzi:6
Odpowiedz

strzelecstrzelec

5 3

Widać żeś (obecnie) gorliczanin pełną gębą i znawca (to że Pan Olejko nie jest profesorem wiedzą nieliczni. Chyba też jesteś autor tych trzech postów kwachów., w tym pierwszego- co towarzyszu za proletariacka czujność. Co nie wzięli do konsultacji ? Bo wiedzą coś za jeden! 15:29, 03.05.2023


Za a nawet przeciwZa a nawet przeciw

6 4

Nie napinaj się tak strzelec, bo ci żyłka strzeli 🤣 Był to piknik i inscenizacja, tak napisali sami organizatorzy. A o panu Olejce można przeczytać na Wikipedii. Także nic nowego nie napisałem. Ale widać że ty z kręgu organizatorów lub tych opłacanych więc każda uwaga nie będzie ci pasować. Miłego dnia życzę i zaparz sobie melisy 👍 16:19, 03.05.2023


ObserwatorObserwator

4 3

Ale sie wyexploatowales, Za ale glownie przeciw, i po co tyle wysilku ''intelektualnego''wlozyles w ten wpis, co chcesz udowodnic?, swoja wyzszosc, raczej udowodniles swoja ignorancje do tego rodzaju przeciewziec ktore maja sluzyc pamieci, niekoniecznie precyzyjnej, historycznej, rekonstrukcji wydarzen 16:19, 03.05.2023


XX

2 2

Haker - zrobiłem podsumowanie (po części wspólnie z innymi osobami), więc lista owszem, zacna. Oczywiście nie wymagam Bóg wie jakiej dokładności ale po kilku latach dogrywania/odgrywania wypadało by uszanować widzów, oglądaczy. W dobie aparatów cyfrowych wypadało by zwracać uwagę na szczegóły. Widać, żeś biegał z różańcem, opaską i Samsungiem po skibach na trzy palce, bo toczysz pianę jak żuczek kulkę gówna :) Nie znam się na epoce ale bywam na bitwie "Łomianki 1939", to ogólniki znam. Mauser - Co to jest "miasto światła" ? Tak przy okazji, co mówi nagłówek na plakacie imprezy w Sękowej ? bo ja potrafię czytać... ze zrozumieniem. 16:33, 03.05.2023


gogogogo

1 3

X - coś tu capi URULOKIM 20:56, 03.05.2023


AniaAnia

1 2

Wszystko obsmarować, jak się tylko da, zamiast się cieszyć z widowiska. Czy według Ciebie lepiej żeby nie było wcale, że Cię tak drażni.?. Historyk się znalazł. To z zawiści ?. Ciesz się a nie krytykuj . Na przyszły rok sam się wykaż talentem i pomysłowością. 07:23, 05.05.2023


Za a nawet przeciw Za a nawet przeciw

7 1

Przeobiektywny Obserwatorze - niczego nie chciałem udowadniać, nie muszę , to nie proces. Także i ty się nie napinaj. Jak się komuś podobało ma takie samo prawo do tego jak ten któremu się nie podobało. Tak jest z każdym przedstawieniem. Z tym, że jak jest rekonstrukcja historyczna to oczekuję, że będzie zgodność z realiami. Tu był piknik i inscenizacja a la 1915 to i miejsce dla wikinga w rogatym hełmie może się znaleźć, że o zamkach w spodniach bojówkach czy o trwałej u chłopki nie wspomnę. I tylko to chciałem powiedzieć że dla wielu było ogólnie fajnie ale historycznie to już nie było…
W jednym jednak masz rację. Takie imprezy "upamiętniające" mają swoją wartość, jeśli choć jedna na kilkaset oglądających osób po tym na serio zainteresuje się historią. 18:01, 03.05.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

ObserwatorObserwator

2 4

Bardzo sprytnie wybroniles sie z wczesniejszego wpisu, wyrazy uznania. 18:31, 03.05.2023


Za a nawet przeciw Za a nawet przeciw

1 2

Eee, tam. Żadna obrona, po prostu tłumaczenie dla mniej kumatych 🤣 18:43, 03.05.2023


Hans KlossHans Kloss

3 2

Butapren na trybunach? Spodziewałem się co najmniej DługoPisa 19:57, 03.05.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Strażnik miastaStrażnik miasta

2 3

Czuć tu speca z UM Gorlice, ot co. 21:00, 03.05.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WidzWidz

4 4

Uwaga Uwaga! do: Za ale głównie przec, nie zauważyłeś jeszcze kilku innych drobiazgów. Nie oddawało to ducha epoki, bo większość była ogolona, mieli wymyte rano szczoteczką zęby i co najważniejsze nie śmierdzieli z powodu braku kąpieli. Większość wojaków i chłopstwa była po porannych prysznicach.
Tak więc spocznij... 06:35, 04.05.2023

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

XX

1 1

Zabolało... coooooo ? :)))))))) zabolało 16:57, 04.05.2023


XX

3 2

Widzę tutaj wielkie oburzenie tych, co byle g=u=w=n=o łykają i się cieszą jak dzieci. Zero wiedzy, zero kompetencji. Skoro przyjmujecie tak wiele odstępstw od historii to proszę mi powiedzieć/napisać na jakiej podstawi przedstawiciele przebierańców/cudaków będących organizatorami tej szopki/jasełek otrzymali odznaczenia i dlaczego tylko troje z nich a nie cała grupa ? https://www.gorlice.pl/pl/220/11943/inauguracja-roku-ignacego-lukasiewicza-w-malopolsce.html?out=print 15:07, 05.05.2023


ObserwatorObserwator

1 1

Zawiść X sińskiego, i aby bolało, aby zniszczyć, aby dopiec tym co coś robią. Bo najlepsze są nieroby w urzędach, a ci co coś robią rzucają w takim przypadku złe światło na tę czeredę. 10:30, 06.05.2023


ellaaellaa

2 3

przeciez nie o to chodzi zeby bylo wierne historycznie i calkowicie dokladne widowisko bo tak sie nie robi to ma byc wspomnienie wydarzen waznych i bardzo dobrze to wychodzi ,tak jest wszedzie przeciez lajkonik krakowski tez nie byl w takiej formie kiedys tylko jest na pamiatke najazdow na Krakow.Fajnie bylo i brawo dla tworzacych takie widowiska. 08:49, 04.05.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

XYZXYZ

2 4

Masz rację, niech teraz ten X zrobi wiernie widowisko, najlepiej dla szerszego grona. Czekamy, ruszaj z kopyta..... A tak na prawdę, to nie czekam bo X nic nie zrobi. 13:36, 04.05.2023


XX

1 3

Zabolało... coooooo ? :)))))))) zabolało  17:01, 04.05.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ZawodzieZawodzie

1 2

Nie zabolało. Wstyd, że taki oszołom na tej ziemi swoimi zawistnymi postami straszy. Ot mamy to w pigułce kogo dawni włodarze fabryki, ściągnęli tu do miasta. 22:03, 04.05.2023


PsychologPsycholog

1 0

Odp. dla "X" i innych. To jedno słowo i przesłanie by "bolało" wskazuje na cel kilku wpisów i stan psychiczny piszących. 09:27, 06.05.2023

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

XX

1 0

Swoje zdanie wypunktowałem jako obserwator, który jeździ min. na tego typu imprezy i wiem na co zawracać uwagę. Cóż jestem wybrednym turystom i kie kupuje rekoszmiry. Słowo ZABOLAŁO użyłem w stosunku do tych, którzy w ostrych słowach mnie zaatakowały mieszając mnie w jakieś wojenki z Gorlicami, pracownikami UM Gorlice, komuchami, Urolokami, Słowakami i kim, czym tam jeszcze. I właśnie używanie tych epitetów świadczy o osobach z okolic Gorlic, Sękowej... Grybowa. Swoją drogą napiszcie ile kosztowało to widowisko, bo w dobie kryzysu to spora rozrzutność. 11:41, 06.05.2023


Za a nawet przeciwZa a nawet przeciw

1 0

Co do pieniędzy to pewno można by się dowiedzieć dość łatwo ile na co poszło ponieważ był o to finansowane z funduszy europejskich . Czytaj: naszych pieniędzy wpłacanych do budżetu Unii a potem odzyskiwanych na finansowanie mniej lub bardziej sensownych rzeczy. Te pieniądze na organizację tego pikniku zostały wydane w dużej części pomiędzy lokalsów. Także sporo ludzi zarobiło , czy na noclegach czy kateringu , obsłudze medialnej i technicznej, pracy maszyn itp. Więc jest oczywiste że każda opinia która jest niezgodna z oficjalną linią będzie zaraz zdyskredytowana a malkontent gorączkowo typowany do odstrzału . Wracając do meritum dla mnie upamiętnianie jakiegoś tragicznego wydarzenia jak wojna i jego ofiar czyli żołnierzy i cywilów przez inscenizację tego jest co najmniej wątpliwym pomysłem. Tym bardziej że wojna, ta prawdziwa, toczy się za naszą granicą i kto chce naprawdę sobie uzmysłowić grozę wojny wystarczy, że włączy sobie tv. W istocie takie przedstawienia , dalekie od prawdziwych realiów wojny czyli śmierci, ran, brudu, smrodu i nędzy ludzkiej czynią ją oswojoną, jakby bardziej taką estetyczną, umowną i widowiskową.
A teraz Psycholog , jedziesz z opinią psychologiczną ( jak za komuny, kto podskoczył to robili z niego psychicznego). 12:24, 06.05.2023


0%