Zamknij

Niezbędnik szefa - Czym jest CRM

08:45, 06.07.2020 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 08:46, 06.07.2020

Funkcjonowanie każdej firmy jest szybsze i skuteczniejsze jeśli wykorzystuje się do niego odpowiedni program do zarządzania. CRM to coraz popularniejsze narzędzie do pracy w biurze, ale też w firmach produkcyjnych oraz usługowych.

Wraz z rozwojem firmy odpowiedni system zarządzania staje się niezbędnym narzędziem w codziennej pracy. Powstają nowe działy, do zespołu dołączają nowe osoby. Ujednolicony CRM znacznie usprawnia przepływ informacji oraz stosowanie się do odgórnie wprowadzonych w firmie procedur.

CRM - co to takiego?

CRM (customer relationship management) to narzędzie przydatne zarówno w małych i średnich przedsiębiorstwach, jak i w dużych korporacjach. Jest to oprogramowanie, które łączy w sobie funkcje znanych w niemal każdej branży programów. Jego największą przewagą jest kompleksowość. Pracownicy oraz kadra zarządzająca nie muszą już korzystać z wielu narzędzi osobno, ponieważ CRM nie tylko łączy wiele możliwości, ale też unifikuje korzystanie z nich. Zespołowi znacznie łatwiej przyswoić zasady działania jednego, nawet rozbudowanego systemu, niż działać wykonywać poszczególne zadania na różnych programach. Przyspieszony jest też obieg informacji, które nie muszą być ręcznie przenoszone z jednego programu do innego.

Firm z CRM przybywa

Dawniej narzędzie typu CRM były kojarzone wyłącznie z dużymi korporacjami, które posiadały wiele działów i placówek, gdzie bez podobnych narzędzi sprawne funkcjonowanie byłoby praktycznie niemożliwe. Jednak w ostatnich latach odnotowuje się rokrocznie dynamiczny przyrost liczby firm, korzystających z narzędzie typu CRM. Dwucyfrowy wzrost wartości w ostatniej dekadzie mówi sam za siebie. Według badań dotyczących systemów CRM, firmy, które zdecydowały się na podobne oprogramowanie odnotowały ośmioprocentowy wzrost przychodów w pierwszym roku stosowania CRM oraz aż szesnastoprocentowy wzrost w kolejnych dwunastu miesiącach.

Wszechstronność jako główna zaleta

Możliwość zrealizowania niemal wszystkich zadań w jednym systemie to największy magnes dla firm, których pracownicy mają problemy z obsługą kolejnych programów. Najbardziej rozbudowane CRM-y mogą realizować transakcje finansowe, sprzedawać, śledzić wyniki zespołu, a nawet planować urlopy pracowników. To kwestie, które poruszane są w każdej firmie, bez względu na branżę. Automatyzacja potrzebna jest zarówno w firmie farmaceutycznej, jak i przedsiębiorstwie budowlanym. Bez względu na to czy firma zajmuje się handlem, produkcją czy usługami, każdy może znaleźć CRM skrojony do swoich potrzeb.

Najważniejsze funkcje CRM

Co jeszcze oferują oprogramowania typu CRM? To przede wszystkim narzędzie do zarządzania, a więc możemy w nim znaleźć m.in.:

  • bazę klientów,
  • bazę produktów,
  • generator ofert,
  • wykaz zdarzeń z danym klientem,
  • kalendarz, 
  • archiwum plików,
  • funkcję wysyłania maili,
  • komunikator zespołu.

To tylko część możliwości, jakie oferuje dobry CRM. W optymalnej wizji firma nie potrzebuje dodatkowych programów, gdyż wszystko skupia w sobie CRM.

Narzędzie na zamówienie

CRM jest wyjątkowo indywidualną sprawą dla każdej firmy, dlatego kupno takiego oprogramowania nie jest standardowe. Przede wszystkim potrzebny jest proces wdrażania. Prezentacja, analiza potrzeb, wdrożenie testowe, indywidualna konfiguracja - to najważniejsze kroki na drodze do optymalnego systemu, który będzie zaspokajał wszystkie najważniejsze potrzeby firmy. Najwyższej jakości CRM jest jak garnitur - tylko odpowiednio skrojony będzie dawał pożądany efekt.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Producenci systemów CRM oferują produkty różnej jakości. Jak wybrać najlepszego dostawcę? Przede wszystkim warto sprawdzić jego doświadczenie, referencje, a także skontaktować się z dotychczasowymi klientami. Dobrze też sprawdzić, czy mamy do czynienia z polskim producentem czy zagranicznym. Lokalny dostawca najczęściej będzie oferował wyższy poziom wsparcia oraz większą elastyczność w dostosowaniu systemu do indywidualnych potrzeb.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%