Przesyłki kurierskie i Paczkomatowe® to od lat najpopularniejsze metody doręczenia przesyłki jeśli chodzi o wysyłanie paczek ze sklepów internetowych. Przy czym najtańsze przesyłki kurierskie to nie te, które kurier dostarcza do dowolnego miejsca na terenie Polski, ale te które wkłada do Paczkomatu®. Jednocześnie Paczkomat® jest równie wygodny jak usługi kurierskie: jest to równie szybka dostawa, zajmująca zwykle jeden dzień roboczy, a wprawdzie do Paczkomatu® trzeba wyjść z domu, ale można to zrobić o dowolnej porze dnia i nocy, siedem dni w tygodniu, a przy szesnastu tysiącach urządzeń ma terenie Polski (w Gorlicach jest ich osiemnaście) dla większości osób nie jest to wielka wyprawa. Nie powinno więc dziwić, że w badaniach Kantar Polska z wiosny ubiegłego roku wysyłka paczek do Paczkomatu® zajęła pierwsze miejsce w rankingu, wyprzedzając po raz kolejny przesyłki kurierskie. Wskazało na nią dziewięciu na dziesięciu ankietowanych. Badania Kantara wskazały jednak również na rewolucję jeśli chodzi o nadanie paczki. W badaniu na reprezentatywnej grupie aż siedemdziesiąt procent respondentów wybrało nadanie paczki w Paczkomacie®. Tym samym wysyłka paczek w urzędzie pocztowym po raz pierwszy spadła z pierwszego miejsca w rankingu, przy czym nadanie paczki w Paczkomacie przewyższyło ją o dwadzieścia pięć punktów procentowych. Trzecia pod względem liczebności grupa respondentów zdecydowała się zamówić kuriera do domu.
Dlaczego tak dużo klientów decyduje się nadać paczkę w Paczkomacie®? Na pewno dlatego, że to tania paczka, a urządzeń jest (jak już wspomniano) coraz więcej. Kluczowa jest jednak również łatwa wysyłka paczek bez zbędnych formalności za pośrednictwem aplikacji InPost Mobile i serwisu internetowego Szybkie Nadania InPost. To jak nadać paczkę z InPost bez zbędnych formalności? Dowiesz się z naszego poradnika lub ze strony operatora: https://inpost.pl/wysylam.
Przesyłki kurierskie już dawno zostały wyparte przez przesyłkę do Paczkomatu® jako preferowana forma przesyłki wśród klientów e-commerce. A skoro tak wielu z nich odbiera przesyłki z Paczkomatów®, to można by się spodziewać, że wielu z nich ma aplikację InPost Mobile, która znacznie usprawnia cały proces. Tak też jest w istocie: InPost ma już ponad sześć i pół miliona aktywnych kont w swojej aplikacji. Jeżeli jesteś jej użytkownikiem, to jest to najprostszy sposób żeby nadać najtańsze przesyłki kurierskie i Paczkomatowe®. Jak zamówić kuriera lub nadanie przesyłki do Paczkomatu® w aplikacji InPost Mobile? Po prostu wybierz ikonę Nadanie na dole ekranu głównego aplikacji InPost Mobile (to taka ze strzałką) i wypełnij formularz nadania na kolejnych ekranach.
Na pierwszym z nich określ sposób doręczenia i gabaryt paczki. Dostępne są tradycyjne usługi kurierskie oraz dostawa do Paczkomatów®. Gabaryt to po prostu wymiary paczki (bez względu na jej wagę, która wynosi maksymalnie 25 kg). Gabaryty są trzy - A, B i C - w kształcie prostopadłościanu o podstawie 38 cm x 64 cm, różniące się od siebie tylko wysokością paczki (odpowiednio 8 cm, 19 cm, lub 41 cm). Odpowiadają one trzem różnym rozmiarom skrytek Paczkomatu®, bo rozwiązanie to podyktowane jest tym, że paczkę trzeba podczas nadania włożyć do jednej z tych skrytek. Metoda dostawy paczki i jej gabaryt określają cenę przesyłki, bez względu na wagę paczki (według której zwykle są wyceniane przesyłki kurierskie). To wygodne rozwiązanie dla klientów, ponieważ paczkę łatwiej zmierzyć niż zważyć, a poza tym żaden z klientów InPost, który widział kiedyś Paczkomat® z bliska nie powinien mieć wielkich problemów z ocenieniem na oko, który gabaryt wybrać dla swojej przesyłki.
Na kolejnym ekranie wypełnij formularz danymi odbiorcy. Niezbędne dane odbiorcy to tylko imię i nazwisko, adres e-mail i numer telefonu. Szczególnie ważny jest ten ostatni, bo to po nim aplikacja identyfikuje konat klientów. Jeżeli przesyłka idzie do Paczkomatu, to możesz wybrać go z mapki lub skorzystać z wyszukiwarki. Przesyłki kurierskie wymagają oczywiście żeby podać dokładny adres dostawy dla kuriera: ulicę, numer, kod pocztowy, miasto. Na następnym ekranie z kolei podasz dane nadawcy. Tu wystarczy nazwa i adres e-mail, ponieważ numery telefonów są przypisane do kont klientów i twój numer jest już wpisany. Jeżeli chcesz otrzymać fakturę VAT za przesyłkę, to na tym ekranie możesz zaznaczyć odpowiednią kratkę i wypełnić formularz danymi do faktury (nazwa, NIP i adres firmy: ulica, numer, kod pocztowy, miasto). Musisz go wypełnić tylko za pierwszym razem, bo dane do faktur za przesyłki możesz zapisać w aplikacji. Na tym ekranie wybierzesz też formę płatności za przesyłkę: BLIK, kartę płatniczą, szybki przelew online, lub Google Pay. Po uiszczeniu opłaty udaj się w dowolne miejsce nadania (do Paczkomatu® lub punktu partnerskiego InPost) i nadaj przesyłkę. W Paczkomacie® wystarczy, że zeskanujesz kod QR z aplikacji (znajdziesz go w opisie przesyłki). Możesz też wpisać na ekranie urządzenia swój numer telefonu i kod nadania przesyłki, który również znajdziesz w aplikacji (i w mailu, który wysłał ci InPost). Otworzy się skrytka Paczkomatu®. Jeżeli prawidłowo wybrałeś/wybrałaś gabaryt przesyłki, to bez problemu włożysz paczkę do skrytki. Zamknij drzwiczki i gotowe: przesyłka wysłana. Teraz będzie grzecznie czekać na kuriera, który zabierze ją w dalszą drogę.
Przesyłki kurierskie i Paczkomatowe® można również nadawać za pośrednictwem serwisu internetowego Szybkie Nadania InPost. Jest on niejako przodkiem analogicznej usługi w aplikacji. Zamówienie kuriera jest tu banalnie łatwe: po prostu wypełnij formularz, który w całości mieści się na jednej stronie internetowej, zapłać online i wydrukuj etykietę nadawczą. No właśnie, w odróżnieniu od aplikacji w tym serwisie konieczne jest wydrukowanie papierowej etykiety nadawczej. Serwis wyróżnia za to brak umów i kont użytkowników. Jak wygląda formularz nadania? Na górze strony wybierasz sposób doręczenia i gabaryt paczki. Tu również do wyboru masz przesyłkę do Paczkomatu® i kuriera. Gabaryty paczki również są te same co w aplikacji. Podstawowe wybory i cena za przesyłkę, która z nich wynika, podsumowane są w okienku stale widocznym z prawej strony ekranu. Poniżej wypełnij formularz z danymi odbiorcy i nadawcy. Podstawowe dane to imię, nazwisko, numer telefonu i e-mail, ale oczywiście jeśli kurier ma dostarczyć przesyłkę wprost do adresata to będą potrzebne też ulica, numer, kod pocztowy i miasto. Natomiast Paczkomat® docelowy znajdziesz za pomocą wyszukiwarki lub na mapie. Na koniec kliknij wielki żółty przycisk z napisem Nadaj. Otworzy się ekran płatności, gdzie zapłacisz za przesyłkę BLIKiem, kartą płatniczą, lub szybkim przelewem online. Po opłaceniu przesyłki otrzymasz etykietę nadawczą w formacie pdf. Wydrukuj ją i naklej na paczkę, a następnie zabierz przesyłkę do dowolnego Paczkomatu®. Zeskanuj w urządzeniu kod kreskowy z etykiety i włóż paczkę do skrytki, która się otworzy. Możesz też wpisać swój numer telefonu i kod nadania na ekranie urządzenia. I to tyle, przesyłka nadana, kurier wkrótce zabierze ją w dalszą drogę. Zauważ, że żeby nadać przesyłkę potrzebna jest tylko sama przesyłka z etykietą. Jest to więc dobra opcja jeśli chcesz żeby przesyłkę nadał za ciebie ktoś inny.
Obie te metody nadania przesyłki są bardzo wygodne, ale części klientów potrzebna jest wysyłka paczek z dodatkowymi opcjami. Dla nich przeznaczony jest Manager Paczek InPost. To mniej przyjazny, ale za to bardziej rozbudowany serwis skierowany do klientów nadających duże ilości paczek (na przykład w związku ze sprzedażą internetową). Można tu wygenerować wiele przesyłek na raz, zamówić kuriera, który odbierze nadawane paczki z siedziby firmy, a także nadać przesyłkę za pobraniem (dostępny jest zarówno kurier, jak i Paczkomat®). Wybierz nadanie przesyłki takie jakie ci pasuje. Wysyłanie przesyłek jeszcze nigdy nie było tak proste.