Bezpieczeństwo podróżowania samochodem jest zależne od wielu czynników. Wymiana opon letnich na zimowe i na odwrót w odpowiednich terminach to jeden z nich. Ogumienie to jedyny element pojazdu mający styczność z podłożem - właśnie dlatego musi być dostosowany do warunków panujących na drodze. Czy gdy jesień jest stosunkowo ciepła, nie ma konieczności wymiany opon? Co wskazuje na to, że stare opony nie nadają się do użytku w kolejnym sezonie?
Nie da się tak naprawdę ustalić konkretnej daty wymiany opon odpowiedniej dla każdego sezonu. Decydujący czynnik stanowi pogoda, która bywa nieprzewidywalna. Jeśli średnia temperatura utrzymuje się poniżej 7 stopni Celsjusza, prawdopodobnie przyszedł czas na wizytę u wulkanizatora. W takiej temperaturze mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że opony tracą swoje właściwości jezdne, nie zapewniając takich parametrów, jakie założył ich producent. Mieszanka zastosowana do produkcji opon zimowych zachowuje natomiast miękkość i elastyczność również w ujemnych temperaturach.
Pod uwagę warto wziąć również pory dnia, w których jest użytkowany pojazd. Jeśli używany jest głównie wcześnie rano lub w nocy, należy wymienić opony wcześniej - o tych porach średnia temperatura jest o wiele niższa. Lepiej nie czekać z wymianą opon do ostatniej chwili, gdy spadnie już śnieg lub pojawi się gołoledź, ponieważ wtedy kolejki do wulkanizatora mogą być znacznie większe. O bezpieczeństwo należy zadbać też, korzystając z oferty zaufanych towarzystw ubezpieczeniowych. Warte uwagi jest dodatkowe ubezpieczenie NNW samochodu - Warta.pl oferuje korzystne warunki ochrony.
Opony zimowe różnią się od letnich kilkoma cechami. Przede wszystkim lepiej radzą sobie w trudnych warunkach, takich jak niskie temperatury, śnieg, błoto pośniegowe czy lód. Właśnie dlatego powinny zostać zamontowane jeszcze przed tym, jak na zewnątrz zaczną panować coraz gorsze warunki. Jazda na letnich oponach po spadnięciu śniegu jest bardzo niebezpieczna, a jeśli drogi są nieodśnieżone - praktycznie niemożliwa. Zimowe modele produkuje się z mieszanek gumowych bogatych w krzemionkę, a ich właściwości zapewniają maksymalną przyczepność oraz odpowiednią elastyczność w niskich temperaturach. Ogumienie letnie natomiast twardnieje w niskich temperaturach i traci wiele swoich właściwości.
Przed zamontowaniem używanych opon zimowych należy sprawdzić dokładnie ich stan. Wysokość bieżnika wymagana przepisami to 1,6 mm. W warunkach zimowych wartość ta będzie jednak zbyt mała. Klocki powinny mieć minimum 3-4 mm wysokości, by zapewniały bezpieczeństwo. Opon nie wolno używać, jeśli widać na nich nawet drobne pęknięcia gumy na powierzchni ściany bocznej lub bieżnika - ogumienie może wówczas pęknąć w trakcie jazdy na skutek obciążenia. O skrajnym zużyciu świadczy widoczność drutówek - takich opon oczywiście nie można montować. Dyskwalifikujące czynniki to również guzy pojawiające się na ścianie bocznej czy bieżniku.
Dodatkowo trzeba sprawdzić wiek opony zapisany w kodzie DOT. Nie powinno się użytkować opon mających więcej niż 10 lat, nawet jeśli bieżnik pozostaje w dobrym stanie. Kierowca lub wulkanizator powinien także ocenić stan demontowanych opon letnich - jeśli są skrajnie zużyte, lepiej jest od razu je zutylizować.
Wielu kierowców wciąż nie zmienia opon letnich na zimowe. Jest to jednak istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa. Jedyną opcję (lecz nie w każdym przypadku) mogą stanowić opony całoroczne. To kompromis między właściwościami ogumienia letniego i zimowego, dlatego nie jest on idealny. Takie modele sprawdzają się jednak wtedy, gdy pojazd jest użytkowany przede wszystkim w mieście, w którym drogi są dobrze utrzymane również w zimie i gdy robi niewielkie przebiegi, np. jest samochodem zapasowym lub służy wyłącznie do dojeżdżania do pracy czy szkoły.
Najbezpieczniejszą opcją pozostaje wciąż jednak korzystanie z opon letnich i zimowych w odpowiednich okresach roku. W niskich temperaturach i podczas jazdy na śniegu to właśnie ogumienie zimowe będzie sprawdzało się najlepiej. Trzeba jednak wiedzieć, że nie można dostać mandatu za jazdę na letnich oponach zimą. Nie istnieje prawny obowiązek ich wymiany, lecz warto dbać o tę kwestię z uwagi na bezpieczeństwo swoje i innych użytkowników drogi.