Świece żarowe to kluczowy element osprzętu silnika diesla. Ich działanie jest niezbędne do uruchomienia i prawidłowej pracy jednostki napędowej. Pracę świec żarowych koordynuje sterownik. Jest to przekaźnik elektromagnetyczny, który w niektórych sytuacjach może ulegać uszkodzeniu.
Rolą świec żarowych w silnikach wysokoprężnych jest wstępne podgrzanie paliwa, które jest niezbędne do uzyskania jego samozapłonu. Świece w aucie nagrzewają się po przekręceniu kluczyka w stacyjce (lub automatycznie po wciśnięciu przycisku „Start” w systemach bezkluczykowych). Współczesne świece są w stanie osiągnąć temperatury przekraczające 1300°C już w ciągu dwóch sekund. Za dostarczenie do nich napięcia odpowiada sterownik świec żarowych, czyli niewielki moduł, działający na zasadzie elektromagnesu. Niekiedy zdarza się, że element ten ulega uszkodzeniu. Wówczas konieczna jest jego wymiana na nową część. Sterowniki świeć żarowych są powszechnie dostępne i można kupić je np. na https://deler.pl/c/uklad-zaplonowy/sterownik-swiec-zarowych. Nie zaleca się prób naprawy sterownika, podobnie jak innych, złożonych elementów układu elektrycznego.
Sterownik świec żarowych jest przekaźnikiem napięcia pochodzącego z akumulatora pojazdu do świec. Aby pracował prawidłowo, musi na bieżąco pobierać informacje z czujnika temperatury umieszczonego w silniku. Kluczowe dla działania tego elementu parametry to: czas i natężenie prądu podawanego do świec żarowych.
Cały proces wygląda następująco. Po przekręceniu kluczyka czujnik temperatury w silniku przekazuje informację o jej wartości do sterownika świec żarowych. Ten, na podstawie otrzymanych danych decyduje o tym, jak dużo napięcia, dostarczanego przez akumulator, przekazać na poszczególne świece oraz po jakim czasie je odciąć. Kiedy świece są podgrzewane, na desce rozdzielczej pojazdu wyświetla się odpowiednia kontrolka. Gaśnie ona, gdy optymalna temperatura w komorze silnika zostanie osiągnięta (wówczas napięcie zostaje odcięte przez sterownik oraz następuje zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej). Sterownik reguluje proces podgrzewania za każdym razem w inny sposób. Temperatura silnika zależy bowiem od wielu zmiennych – np. od temperatury zewnętrznej oraz czasu, jaki upłynął od poprzedniego uruchomienia jednostki.
Sterowniki świec żarowych psują się stosunkowo rzadko, jednak w przypadku wystąpienia określonych objawów nie należy wykluczać ich z kręgu podzespołów, podejrzanych o usterkę. Krąg ten zazwyczaj jest szeroki, gdyż podstawowym objawem są najczęściej problemy z uruchomieniem silnika. Tego typu zjawisko może być oczywiście powodowane przez wiele innych usterek, jednak na to, że uszkodzeniu uległ właśnie sterownik świec żarowych, może nakierować nas brak kontrolki świec, zapalającej się przy próbie rozruchu lub przeciwnie – jej zbyt długa ekspozycja.
Sygnałem nieprawidłowej pracy sterownika może być także silne dymienie silnika, jeżeli uda się go uruchomić. W przypadku zaobserwowania problemu z nietypowym działaniem kontrolki świec warto przeprowadzić diagnostykę komputerową silnika. W przypadku uszkodzenia sterownika, w jednostce centralnej pojazdu powinien zapisać się odpowiedni kod błędu.
Jakie są powody uszkodzenia sterownika świec? Podobne jak w przypadku wielu elementów układu elektrycznego, może to być przepalenie styków, wewnętrzne zwarcie czy mechaniczne uszkodzenie przewodów elektrycznych. Po ustaleniu wstępnej diagnozy, wskazującej na sterownik, warto sprawdzić wszystkie połączenia pomiędzy nim a innymi podzespołami. Być może okaże się, że powód awarii nie tkwi w samym sterowników, a którymś z elementów osprzętu.
Jeżeli potwierdzimy, że powodem awarii jest uszkodzenie sterownika świec żarowych, jedynym zalecanym sposobem naprawy jest wymiana elementu na fabrycznie nowy.