Zamknij

Kontrola sprzedaży alkoholu w Gorlicach. Co wykazały badania?

11:27, 09.09.2024 Aktualizacja: 11:28, 09.09.2024
Skomentuj fot. ilustracyjne / pixabay.com fot. ilustracyjne / pixabay.com

W lipcu i sierpniu na zlecenie Burmistrza Miasta Gorlice, na terenie miasta przeprowadzono badanie „Tajemniczy Klient”, szkolenie terenowe „Odpowiedzialny Sprzedawca” oraz audyt punktów sprzedaży napojów alkoholowych. Poprzednie badanie odbyło w roku ubiegłym.

W celu zachowania obiektywizmu badanie przeprowadziła  firma zewnętrzna. „Tajemniczym Klientem” była osoba, która w bieżącym roku ukończyła 18 rok życia, lecz pomimo metrykalnego wieku jej wygląd budził wątpliwości co do pełnoletności, natomiast szkolenie oraz audyt zrealizował trener koordynujący całość działania.

Do badania metodą „Tajemniczego Klienta” zgłoszono tym razem 35 punktów sprzedaży napojów alkoholowych wytypowanych na podstawie analizy ryzyka prawdopodobieństwa nieprzestrzegania zasad korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w zakresie sprzedaży alkoholu nieletnim oraz informacji z KPP Gorlice dot. placówek handlowych w rejonie których zanotowano najwięcej interwencji zakłócenia spokoju publicznego w związku ze spożyciem alkoholu.

Audyt punktów sprzedaży jest niezależną oceną przestrzegania zasad sprzedaży alkoholu przez sprzedawców. Podczas audytu specjalista sprawdza przestrzeganie warunków określonych przepisami prawa zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości.

Badanie typu „Tajemniczy Klient” jest techniką obserwacji niejawnej, w trakcie której wykonawca wciela się w rolę potencjalnego klienta. Sposób ten pozwala na obiektywną ocenę punktów sprzedaży pod kątem dostępności alkoholu dla osób, których wygląd budzi wątpliwości co do pełnoletniości.

Istotnym elementem szkolenia „Odpowiedzialny sprzedawca”, było zwrócenie uwagi sprzedawców na to, że  dorosły wygląd nie oznacza pełnoletności upoważniającej do zakupu napojów alkoholowych oraz wskazanie konsekwencji karnych związanych z nielegalną sprzedażą alkoholu.

Ocenie podlegały  następujące obszary:

  • Informacja o szkodliwości spożywania alkoholu w miejscach sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
  • Informacja dot. zakazu sprzedaży alkoholu osobom nieletnim,
  • Przygotowanie miejsc do spożycia alkoholu,
  • Zatrudnianie osób niepełnoletnich do podawania i sprzedaży napojów alkoholowych (oszacowanie wieku pracowników).

Poniżej przedstawiamy wyniki badania:

  • W badaniu dotyczącym reakcji na próbę zakupu alkoholu przez osobę o młodym wyglądzie w sklepie nikt nie zwrócił uwagi na młody wygląd osoby próbującej dokonać zakupu (67,7%).
  • W badaniu dotyczącym widoczności różnych rodzajów plakietek informacyjnych w sklepach stwierdzono:
  • plakietki informujące o szkodliwości alkoholu zauważono w 44,1% miejsc,
  • informacja o zakazie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia była widoczna w 23,5% punktów,
  • plakietki informujące o zakazie sprzedaży alkoholu osobom nietrzeźwym widniały w 2,9% miejsc.

Źródło info: UM Gorlice

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(3)

marekmarek

16 0

I co w związku z tą sytacją? Jakieś kary?

15:03, 09.09.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Betti Betti

6 0

No i ile punktów dostało surowe kary!może zamknięto ?o szczegóły proszę

18:49, 09.09.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WudzWudz

0 0

Dlaczego piwo bezalkoholowe zaliczane jest do alkoholu?

10:16, 10.09.2024
Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%