Zamknij

Dlaczego wycinają drzewa przy Bazylice? (wideo)

Piotr BoczońPiotr Boczoń 14:30, 27.01.2022 . Aktualizacja: 16:08, 27.01.2022
Skomentuj

Dlaczego wycinają drzewa przy Bazylice?

Już ponad tydzień trwa wycinka drzew na skarpie przy Bazylice Mniejszej w Gorlicach. Jak zawsze, wycinka drzew budzi kontrowersje wśród mieszkańców. W tym wypadku ścięcie drzew jednak było konieczne i nieuniknione. 

"Na wakacjach wykonana została ekspertyza budowlana i ocena stanu skarpy przy Bazylice, w tym wpływu drzewostanu na jej stateczność. W jej efekcie otrzymaliśmy nakaz wycinki drzew w wyznaczonym terminie. Jak się okazało, drzewa stanowią zbyt duże obciążenie dla skarpy." - powiedział w rozmowie z Gorlice24.pl ks. Stanisław Ruszel, proboszcz gorlickiej bazyliki.

Przypomnijmy, iż pierwotnie skarpa miała charakter reprezentacyjny. W latach 50 XX wieku, po kilku bardzo mokrych sezonach mury kościoła zaczęły pękać. Józef Barut wraz Mieczysławem Galantem przeprowadzali ekspertyzy co jest tego przyczyną. W ścianach zainstalowali szklane rury wypełnione tuszem - dowiadujemy się od Jacka Galanta, syna Mieczysława. Te szybko pękały, co oznaczało, że problem może tkwić w osuwającej się podstawie dzisiejszej Bazyliki Mniejszej. Budowlę udało się uratować. W celu stabilizacji skarpy wykonano wiele specjalnych wstrzykiwań  cementowych. To pomogło ustabilizować zbocze i zabezpieczyć największą świątynię w Gorlicach. Następnie skarpa obsadzona została trawą, kwiatami i ozdobnymi krzewami. Dzięki temu podkreślony został charakter świątyni i jej wyniosłość nad częścią miasta. 

Zdjęcie: FM polska-org.pl

Z czasem jednak roślinność się rozrastała, a świerki z małych drzewek stały się dużymi drzewami, jednocześnie przesłaniając budowlę. W efekcie tego powstało poważne zagrożenie zarówno dla samej skarpy, jak również nawet dla przechodzących obok osób. Ekspertyza bezdyskusyjnie wykazała, że drzewa rosnące na stromym zboczu mogą już w każdej chwili osunąć i runąć. 

"Chciałbym, aby kiedyś skarpa zyskała dawny charakter i blask. Na ten cel jednak będzie potrzeba środków finansowych." - dodał w rozmowie proboszcz Bazyliki Mniejszej.

Pozostaje mieć nadzieję, że docelowo uda się rzeczywiście przywrócić dawny wygląd skarpy, która stanie się ponownie ozdobą w naszym mieście. Na chwilę obecną na pewno będziemy mogli się cieszyć z dużo ładniej wyeksponowanym zabytkiem.

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(33)

A-linkaA-linka

13 26

I znów zawiniły.....drzewa. Tylko trudno zrozumieć to tłumaczenie, widząc te tysiące ton betonu w postaci wysokiego płotu i kostki brukowej wokół kościoła. A już troska o bezpieczeństwo ludzi na skarpie to jakieś kuriozum. Tam najczęściej spotkać można ptaki lub koty, bo komu chciałoby się przeskakiwać przez ten płot, żeby sobie pospacerować po stromej skarpie ? I to bezmyślne usuwanie drzew niczego nie zmieni, system korzeniowy raczej wzmacnia i stabilizuje podłoże. Tu ktoś tak naprawdę uznał, że trzeba wyeksponować zabytkowy kościół i poszedł o najmniejszej linii oporu. I pod topór poszły niczemu nie winne drzewa. 12:09, 28.01.2022

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

gabagaba

19 5

wez sie za nauke czloweiku poczytaj o rtakich sprawach a nie bzdury piszesz bylo wiele przyczyn dla ktorych to zrobiono ale jak sie nieczyta wczesniejszych artykulow to sie nie wie, stare drzewa niczego nie wzmacniaja a stanowia jedynie zagrozenie na stromej powierzchni, nietylko dla budynkow ale takze dla ludzi, jakby spadlo mogli zginac przechdnie bo to nie byly drzewa zeby podnimi "spacerowac po stromej skarpie" ale ogrome okazy, wiec drzewa bylyby winne jakby sie cos stalo , a raczej zarzadca terenu i wtedy byloby pomstowanie na w tym przypadku proboszcza ze wczesniej nic z tym nie zrobil, takze zanim cos napiszesz poucz sie troche 14:48, 28.01.2022


Prezes Prezes

7 11

Co ty wiesz o tym kobito w szopie śpisz chyba 14:54, 28.01.2022


ronin_plronin_pl

0 6

Gaba, jeśli chcesz komuś odpowiedzieć komuś na komentarz, to naucz się proszę polskiej gramatyki i interpunkcji... 15:37, 29.01.2022


ateate

0 0

No cóż! Pozostało tylko prosić redaktora Rozpłochowskiego o podanie nazwisk autorów ekspertyzy, zapamiętać te nazwiska i śledzić rozwój sytuacji... Teraz skarpa będzie mięknąć i spływać, zagrozi domowi P. Skórskiej. Może być jeszcze gorzej - ustawienie na skarpie dużej figury tak zwanej NMP... 18:54, 14.03.2022


reo

RR

28 7

Zawsze znajdą się narzekacze i pseudo ochroniarze przyrody i uznają, że ktoś bezmyślnie wycina przytodę i jeszcze będzie manifestował to, nie zastanawiając się czemu ma służyć ta wycinka. A nawet jak już będzie wiedział, że poparta i uzasadniona jest wnikliwymi badaniami i ekspertyzami nakazująca natychmiastowe usunięcie drzew to on i tak będzie wiedział swoje.
Osobiście uważam, że to drzewa to nie tylko zagrażały temu pięknemu Kościołowi, ale szpeciły go i zasłaniały jego piękny urok i usytuowanie.
13:45, 28.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A-linkaA-linka

8 15

No cóż.....więc po co było pisać o zagrożeniu dla ludzi, skoro chodzi o zupełnie coś innego ? Tak a propos...wycinka Puszczy Białowieskiej też była poprzedzona analizami i badaniami, nawet słoik korników był dowodem w sprawie. A o co chodziło..... wszyscy wiemy.
"Drzewa szpecą i zasłaniają piękny widok i usytuowanie", to może w następnym kroku wyburzyć domy u podnóża skarpy, bo też w pewnym stopniu zasłaniają i szpecą. Absurd goni absurd, bo tak naprawdę kościół widać nawet z odległości kilku kilometrów od Gorlic, więc kolejny argument nietrafiony.
Ale już odpuszczam temat, bo jak nie wiadomo o co chodzi, to wiadomo wszystko, wczytując się w informacje w tym przekazie. Mam nadzieję, że dochód ze sprzedaży drewna z tych drzew choć w części podratuje uszczuplony przez pandemię budżet, a i suweren nie będzie obojętny. Gierek kiedyś pytał ...."pomożecie towarzysze" ? Pomożemy. "No".... Amen 16:11, 28.01.2022


Abc...Abc...

28 11

Ciekawe co przeciwnicy wycinki powiedzieliby jakby im drzewo spadło na auto czy na głowę jakby szli ul Legionów??? 16:19, 28.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A-linkaA-linka

8 23

Do "gaba". A propos nauki.....nie jesteśmy na "ty"...to po pierwsze. Po drugie....raczej pan powinien wziąć się za naukę poprawnej polszczyzny i zrozumiałego wysławiania się, bo czytając pana post, można dostać oczopląsu. Gdzie znaki interpunkcyjne, duże litery, koniec i początek zdań ? Groch z kapustą. Po trzecie... proszę raz jeszcze przeczytać mój tekst i myśleć w trakcie czytania, jeśli pan to potrafi. Myślenie nie boli, ale bardzo pomaga w życiu. 16:21, 28.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EcoEco

10 9

Dobrze, że są ludzie kochający przyrodę. W codziennym życiu ludzie nie pamiętają o przyrodzie, a niektórzy nawet bezmyślnie ją niszczą.
Odnośnie sedna sprawy, mnie uczono i dużo o tym czytałem, że najprostszym ekologicznym sposobem ustabilizowania skarpy jest posadzenie drzew i krzewów a korzenie same zwiążą grunt. Jeżeli to nie pomoże, to przyczyn osuwania się skarpy należy szukać głębiej poprzez odwierty, być może następuje nawodnienie warstwy wodonośnej i poślizg.
W tym przypadku założono „rurki” które pokazały że mury kościoła osiadają – ale to wcale nie dowodzi że skarpa się osuwa, a nawet gdyby tak było to przyczyną nie musiały być drzewa.
W sumie, szkoda trochę tej zieleni, jeżeli nie może rosnąć w takich miejscach, TO GDZIE ?
Może, w skrajnym przypadku należało dokonać jedynie selekcji i pielęgnacji drzew i krzewów, a w miejscu usuniętych posadzić nisko i wolniej rosnące drzewka i krzewy ?????

13:47, 29.01.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

A-linkaA-linka

4 4

Dziękuję. 13:55, 30.01.2022


Ale ale Ale ale

8 0

Ja to zrozumiałam w ten właśnie sposób że korzenie drzew nie są wystarczająco ukorzenione w skarpie i grozi to upadkiem drzew więc nie było innego rozwiązania ja wycinka🙂 no ale może mam inne myślenie 15:15, 30.01.2022


adam1adam1

12 6

"Eco", "A-linka" i inni: jeżeli tak kochacie drzewa to możecie posadzić je na swojej działce. Nie widzę żadnego problemu. Nikt tam nie będzie ich wycinał, będą sobie rosły. Odczepcie się jednak od cudzych drzew i cudzej działki. 15:18, 29.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EcoEco

3 9

Adamie pierwszy, można odnieść wrażenie, że należysz do tych którzy nie uznają "siłę argumentu" tylko "argument siły" i chciałbyś powiedzieć, że ja tu jestem wyrocznią i "morda w kubeł".
Zakoduj sobie w szarych komórkach, że każdy właściciel działki, na wycinkę drzew nie owocowych, w myśl obowiązujących przepisów ustawowych, musi otrzymać zgodę urzędu gminy, a to znaczy, że wycinka musi być uzasadniona. Do tych "cudzych" drzew na "cudzej" działce "przyczepiłem" się, bo mam takie prawo, szczególnie dlatego, że te drzewa na tej działce nie są własnością prywatną.
Na swojej działce mam drzewa, wiele krzewów i kwiatów, zapraszam od marca do listopada. 16:26, 29.01.2022

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

adam1adam1

6 2

Nie uznaję "argumentu siły". Uznaję tylko wolność i odpowiedzialność. Doskonale wiem jakie są biurokratyczne ograniczenia i uważam, że to jest chore. Nie masz prawa do cudzych drzew, tak jak nie masz prawa do cudzej własności. Zmień swój lewacki sposób myślenia. Działka należy do parafii, a odpowiada za nią ks. proboszcz Ruszel i to on podejmuje decyzje. Masz na swojej działce drzewa, to bardzo dobrze. Nikt ci nie mówi czy masz je wyciąć czy nasadzić kolejne. I tego samego oczekuję od ciebie. 16:41, 29.01.2022


A-linkaA-linka

3 7

To "szczególna" działka i "szczególny" właściciel. Samozwańczy....jak większość tego typu działek.....w Polsce. Ale co tam.....najważniejszy piękny urok, jakby urok mógł być niepiękny. 🤣 14:01, 30.01.2022


EcoEco

2 3

Adamie pierwszy, trochę się spóźniłem przez MYŚLENIE i masz rację, „zmieniłem” swoje myślenie. Teraz myślę, że z komentarzami na „TAKIM” POZIOMIE (domyśl się jakim) nie należy dyskutować, mówiąc Twoim językiem - BO NIE.
Pozdrawiam.
11:07, 01.02.2022


PrzemekPrzemek

5 1

To samo pytanie można zadać kretaczowi Piotrowi Sekule i Grzegorzowi Schabińskiemu. 20:53, 29.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

magdamagda

14 4

gorzej jak dzieci w tych komentarzach. o czym tu dyskutowac dostali ekspertyze , i nakaz wycinki to tak zrobili, o co sie tu klocic. nikt tego nie zdrobil dla wlasnego widzi mi sie ale dlatego ze taka byla decyzja kogos kto sie na tym zna. drzewa stanowily zagrozenie dla budynkow i przechodniow wiec zostaly usuniete w to miejsce co innego wymysla bez obawy. nie rozumiem poco sie obrazac jak to nie wasze i nie wasza sprawa. 12:14, 30.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

A-linkaA-linka

4 10

I tu się Pani myli. Po to są informacje, fora dyskusyjne, aby każdy mógł wyrazić swoje zdanie. Jeszcze mamy demokrację...prawda ? Choć mogą nam i to zabrać. Pani chyba ma małą wiedze, w jaki sposób powstaję ekspertyzy, wszystkie ekspertyzy. Wystarczy posłuchać np. Sprawy dla reportera. Tam się dopiero dzieje.
Ale wracając do meritum....gdyby ktoś wcześniej pomyślał, pomyślał perspektywicznie, znając cykle wzrostu drzew z pewnością wziąłby to pod uwagę. Niestety, jak to w Polsce...najpierw się robi, a potem myśli. Tak było i jest w Gorlicach i nie tylko chodzi o ten przypadek. I nie ma Pani racji twierdząc, że to "nie wasza sprawa". Jak najbardziej nasza i Pani też, tylko Pani najprawdopodobniej popiera takie działania, domyślam się dlaczego. Ja niestety nie, czemu dałam wyraz w swoim poście. Pozdrawiam. 13:53, 30.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adam1adam1

12 4

Popatrzcie na stare zdjęcia: 40, 60 czy 100 lat temu. Wtedy nie było w Gorlicach tyle drzew co obecnie. W jakim celu siejecie ekopanikę? 16:39, 30.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

MacMac

0 0

Wówczas drzew było duuuużo więcej. Wystarczy popatrzyć na fotografie nawet z początku lat 90-tych XX w. np. ulica Kościuszki, Mickiewicza, cały rynek itp.itd. ... . 12:45, 11.02.2022


Stary komuchStary komuch

9 4

Szczerze ?
Te szklane rurki to były pewnie 50 lat temu - tego nikt nie podkreślił.
Bez drzew i ich korzeni - to teraz dopiero skarpa pojedzie...
Druga sprawa - ogolenie dębów i zostawienie kikutów drzew na placu kościelnym przy ul. Wróblewskiego, to też zagrożenie ? Dla skarpy, dla przechodniów ?
Stały 50 lat, teraz jako kikuty bez problemu je wytną. 18:38, 30.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A-linkaA-linka

0 1

To jest właśnie metoda, często stosowana w celu pozbycia się drzew. Stopniowe ogałacanie z liści, gałęzi i tak "sprytnie", aby drzewo zaczęło chorować. A potem to tylko krok do decyzji o wycięciu.... oczywiście z zachowaniem wszelkich koniecznych procedur. No ale od czego ma się krewnych i znajomych królika we wszystkich odpowiedzialnych wydziałach. "Pomożecie" ? 😥 16:25, 31.01.2022


A czy to ważne...A czy to ważne...

7 2

Cytat:" W efekcie tego powstało poważne zagrożenie zarówno dla samej skarpy, jak również nawet dla przechodzących obok osób. Ekspertyza bezdyskusyjnie wykazała, że drzewa rosnące na stromym zboczu mogą już w każdej chwili osunąć i runąć. "
I wszystko w temacie.
20:06, 30.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GajowyGajowy

7 5

Wycięte drzewa pobierały bardzo duże ilości wody opadowej, tym samym chroniły skarpę przed zbędnym nawodnieniem, rozmiękczeniem a w konsekwencji przed utratą stabilności. Ale miejmy nadzieję, że opracowana ekspertyza i te skutki przewidziała i uznała za bezpieczne. 21:52, 30.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adam1adam1

12 5

"Gajowy", ta skarpa jest tak stroma, że większe ilości wody opadowej się tam nie utrzymają. Rosnące tam drzewa to w większości chyba świerki, które mają korzenie bardzo płytko, nie powodują stabilizacji terenu, a w czasie wichury mogą być łatwo wyrwane z korzeniami. Na takiej skarpie drzewa mogą także dodatkowo niszczyć swoimi korzeniami mury oporowe. 23:36, 30.01.2022

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Do adam1Do adam1

3 3

Kombinuj, kombinuj. Przecież, jak nie będzie drzew i korzeni, to przy intensywnych opadach te pionowe skarpy woda rozmyje i podmyje wraz z tymi murkami. 18:48, 01.02.2022


dziod 1dziod 1

2 5

robia bo musza te robutki robic byle by cos robic i ooooo panowie robotki to są i oooo 19:11, 31.01.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MacMac

9 3

Nie wiem, nie znam się. Nie jestem dendrologiem, ani geodetą, ale wiem, że nigdzie w krajach Europy Zachodniej np. Austria, Niemcy wycięcie jakiegokolwiek drzewa jest niesamowicie proceduralnie skomplikowane i praktycznie się tego nie robi (U nas zagraża a tam jakoś nie?) U nas w kraju z kolei zawsze zbiera się "podkładki do dokumentacji", że drzewo zagraża bo się może wywrócić w trakcie wichury, lub że korzenie niszczą a to jakąś budowlę a to teren itd. Ideologie dla celów "podkładek" ZAWSZE się da dorobić i ubrać w słowa o bezpieczeństwie ludzi, mienia itd. Wiem też, że na naszym starym gorlickim cmentarzu który miał swój klimat, obecnie przechodzi się przez niego jak przez jakiś inny obiekt, bo stare wieloletnie drzewa zostały w dużej ilości wycięte. Moim zdaniem często wystarczyłoby drzewo drzewo delikatnie przyciąć, a niekoniecznie natychmiast usuwać raz na zawsze wycinając je w całości. Mamy coraz więcej samochodów a drzewa to nasze zielone płuca, pamiętajmy o tym... . 10:25, 01.02.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

W8ktorW8ktor

3 4

Te drzewa powinni wyciąć 20 lat temu Nie tylko ze były zagrożeniem to jeszcze zaniedbane i stare Brzydota w czystej postaci Nar 16:22, 04.02.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jonaszjonasz

4 1

Ksiądz proboszcz z pewnością pochodzi z głębokiej, podkarpackiej wsi ( i nic w tym złego) - tyle tylko, że tam panuje żelazna zasada : "drzewa niech se rosną w lasach, a nie we wsi...". No i mamy efekt. Do wszystkich znawców tematu : nie wszystkie drzewa na skarpie trzeba było usuwać, ale miasto uznało inaczej - szkoda... Mam nadzieję, że w decyzji zezwalającej na usunięcie drzew jest nakaz wykonania nasadzeń kompensacyjnych - inaczej nie ma co liczyć, że ksiądz proboszcz coś zrobi.
Ale apeluję mimio wszystko do Księdza Proboszcza : Drogi Panie - proszę nie czekać na kasę od wiernych tylko wyciągnąć zaskórniaki i sadzić bezpieczne odmiany drzew lub krzewów - najlepiej jeszcze tej wiosny. To coś Pan zrobił to grzech ciężki, proszę pamiętać o tym przy spowiedzi. 08:23, 10.02.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ks.Ks.

1 0

Niech się odmieni, niech się odmieni. Niech wstąpi Bóg twój. Niech wstąpi bóg twój i odnowi oblicze Gorlic tych Naszych Gorlic, wspólnych Gorlic. 02:50, 14.02.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%