Uchwałę o SCT radni Krakowa przyjęli w nocy ze środy na czwartek. Wprowadza ona od 1 stycznia 2026 r. SCT na obszarze wewnątrz czwartej obwodnicy miasta, czyli na większej jego części. Zgodnie z uchwałą do SCT nie wjadą samochody z normą silnika euro niższą niż 4 lub wyprodukowane przed 2005 r. oraz diesle z normą euro niższą niż 6 lub wyprodukowane przed 2014 r. Kierowcy samochodów niespełniających warunków będą musieli zapłacić za wjazd do Krakowa. Mieszkańców, którzy kupili samochód przed wejściem w życie uchwały, SCT nie będzie obowiązywać.
Uchwała o strefie czystego transportu (SCT) w Krakowie, przyjęta przez radnych miejskich, budzi wątpliwości wojewody małopolskiego z powodu możliwości nierównego traktowania mieszkańców Małopolski spoza Krakowa i mieszkańców Krakowa.
Zgodnie z procedurami prawnymi uchwała rady miasta trafia do wojewody jako organu nadzoru. Wojewoda w przypadku wątpliwości co do jej legalności może ją unieważnić. Może ją także zaskarżyć do sądu administracyjnego.
"Przyglądamy się tej uchwale. Stwierdzenie, że zamierzam ją uchylić lub zaskarżyć, jest zbyt daleko idące. Trwają analizy natury prawnej. Moje wątpliwości wzbudza jednak kwestia nierównego traktowania mieszkańców Małopolski mieszkających poza miastem Kraków i mieszkańców miasta Krakowa. I pod tym kątem przyglądamy się zapisom tej uchwały"
- powiedział w piątek PAP wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Z powodu naruszenia konstytucyjnych praw: równego traktowania, sprawiedliwości społecznej, poprawnej legislacji oraz wolności poruszania się wojewoda małopolski w sierpniu 2024 r. unieważnił uchwałę Rady Miasta Krakowa dotyczącą Zakrzówka. Tamta uchwała wprowadzała zasadę, że na teren Zakrzówka poza kolejką wejdą mieszkańcy Krakowa mający kartę krakowską.
Radni Krakowa przyjęli uchwałę o SCT większością głosów KO i Nowej Lewicy. Zwracali uwagę, że przyczyni się ona do poprawy jakości powietrza i zdrowia. Powoływali się na znowelizowaną ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która do wprowadzenia SCT zobowiązuje miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, w których przekroczone są dopuszczalne normy dwutlenku azotu.
Z kolei przeciwnicy SCT mówili m.in., że uchwała narusza konstytucyjne prawo wszystkich obywateli do równego traktowania, także prawo do własności prywatnej i dysponowania nią. Przekonywali, że SCT w proponowanym kształcie zwiększy podział na osoby zamożne i biedne. Ich zdaniem w uchwale są luki i niejasności, np. w zapisach dotyczących pojazdów, których SCT nie będzie obowiązywać. Wątpliwości budzi też - według przeciwników - sposób, w jaki weryfikowana byłaby legalność wjazdu samochodów do miasta.
Pod koniec 2022 r. Rada Miasta Krakowa przyjęła inną uchwałę o SCT, ale na początku 2024 r. unieważnił ją Wojewódzki Sąd Administracyjny. Unieważnienie nie jest jednak prawomocne, bo Naczelny Sąd Administracyjny, do którego wpłynęła skarga kasacyjna na postanowienie WSA, wciąż nie wydał rozstrzygnięcia w sprawie.
Uchwała o SCT przyjęta w tym tygodniu nie tylko określa nowe zasady SCT, ale też unieważnia uchwałę z 2022 r. Jeżeli ostatnia uchwała zostanie unieważniona, to uchwała z 2022 r. wciąż będzie prawomocna, a wprowadza ona SCT od lipca 2025 r. w całym Krakowie. (PAP)
bko/ joz/
W czasie, kiedy w Polsce wprowadzane są kolejne Strefy Czystego Transportu we Francji całkowicie wycofano się z tego pomysłu i podjęto decyzję o ich likwidacji.
Jak poinformowało Le Figaro, francuskie Zgromadzenie Narodowe podjęło w ostatnią środę maja decyzję o likwidacji wszystkich działających we Francji stref czystego transportu. Ich celem była poprawa jakości powietrza poprzez ograniczenie emisji CO2 generowanych z pojazdów spalinowych.
Wszyscy są za poprawą jakości powietrza, ale uważamy, że nie można tego robić kosztem wykluczenia społecznego
- argumentował Ian Boucard, poseł LR (Republikanie)
- wspomniał portal Interia Motoryzacja
Strefy ZFE są krytykowane niemal przez wszystkie ugrupowania francuskiej sceny politycznej. Wśród głównych zarzutów pojawia się brak zauważalnej poprawy jakości powietrza, a także wykluczenie tej części społeczeństwa, której nie stać na zakup nowszego, bardziej ekologicznego auta.
dodał serwis.
NOL19:56, 13.06.2025
Tak tak-centra miast dla bogatych, hołotę wywlec za mury -PO co mają psuć atmosferę biedaczki.Zielona zaraza zjadła mózgi ludziom na stanowiskach!Do czego to prowadźi ten zielony obłęd?Unia brnie ku samozaoraniu,jakiś owczy pęd ,ideologiczny przepis na katastrofę.Nie potrafię tego zrozumieć a tym bardziej racjonalnie wyjaśnić.Może czas dać sobie pomyśleć,przeanalizować -poddać te wszystkie pomysły krytycznej analizie a nie przyklepywać bez żadnej refleksji.W Norwegi te strefy zrobiły ,,fajną,, rzecz w miastach-oddzielone strefy UPADAJA!! gospodarczo mimo pompowania kasy i nakładania coraz większych obciążeń.Nawet są szlabany przy których kierowcy płacą za swoje nieekologiczne auta bo inaczej nie wjedziesz-ale o tym sza.....Bądźmy mądrzy przed szkodą i nie dajmy się stłamśić chorej ideologi.
Przetarg zakończony! Kto wybuduje rondo w miejscu skrzy
Tak wyszły by taniej, ale ktoś musi zarobić, i zainteresowani na pewno już wiedzą już kto hehehe bez względu na jakość wykonanego zadania hahaha jak zawsze zresztą. Jak do tej pory na szybko a by sztuka była droga gdzieś tam fajnie zrobiona ale utwardzenie troszkę na sztukę, na to masa bitum szybko jest droga jest, są metry - km są. I można się pochwalić ale wykonanie nie zgodne z projektem jak często gęsto.
prokurator
15:01, 2025-06-14
Przetarg zakończony! Kto wybuduje rondo w miejscu skrzy
inteligentne światła wyszły by taniej
ja
12:09, 2025-06-14
Nowa lista leków refundowanych. "Największy pakiet"
W Aptece na Kosciuszki 24. Zdarzyło sie ze miałem randke i chciałem na szybko Prezerwatywy i Prosze sie nie smiac bo to normalnosc to Mi w Aptece powiedziała ze moge bez Prezrwatywy dzis a na jutro zamowi przezerwatywy bym przyszedł ze na pewno beda.
Kawaler
08:52, 2025-06-14
Nowa lista leków refundowanych. "Największy pakiet"
Na ulicy Kosciuszki 24, w Gorlicach jest taka niby Apteka, gdzie z Klienta robia w Idiote i udaja ze nie maja zadnych lekow, po to by Klient przyszedł na drugi dzien bo musza miedzy soba ustalic cene jak dobic cena Klienta Wroga.
NS.
08:48, 2025-06-14