Gorlicki Dworzec Autobusowy miał wzloty i upadki. Pierwszy z nich zapowiadał się, kiedy gorlicki PKS przejmował nowy przewoźnik. W kwietniu 2005 roku skomercjalizowano PKS i trafił w ręce firmy Connex. Kilka lat później firmę wchłonęła Veolia Transport Bieszczady. To zaczęło powolną agonię gorlickiego przewoźnika i samego dworca. Skutkiem tego była jego sprzedaż i niemal 11 lat temu właścicielem nieruchomości została gorlicka firma Anmar, a zarządcą znany wszystkim mieszkańcom lokalny przewoźnik – Voyager.
Pierwsze kroki skierowaliśmy do właściciela nieruchomości, kiedyś Anmar, a dziś Terra Mota Sp. z o.o. Komentarz udzielił nam prezes zarządu, Marcin Bolek.
M.B.: Kiedy przejęliśmy dworzec ówczesne władze zapewniały nas o wsparciu, obiecywano zwolnienia podatkowe, granty i pomoc w rozwoju gorlickiego dworca. Później jednak władza się zmieniła i temat umarł. Wszystko było utrzymywane z kieszeni naszej i Voyagera oraz częściowo innych przewoźników korzystających z obiektu - zdecydowaną większość jednak brał na siebie Voyager.
Red: Firma Terra Mota [dawniej Anmar – dop. Red..] jest tylko zarządcą nieruchomości więc pewnie nie miała wpływu na to, co spotkało ostatnio ten obiekt?
M.B.: Tak, cały czas funkcjonowaniem dworca zajmował się najemca, czyli firma Voyager. Niestety z powodów ekonomicznych spółka ta zrezygnowała z działalności GDA. Rozumiem ich decyzję, raz że wpadli w tarapaty między innymi w związku z covidem, z resztą jak większość firm świadczących przewozy pasażerskie, a druga sprawa, to przez rosnące cały czas ceny energii. Mając na uwadze to, że zbliża się zima, koszty ogrzewania oraz koszty utrzymania poczekalni przestały się kalkulować.
Red: Ale z dworca korzystali różni przewoźnicy..
M.B.: Wszyscy przewoźnicy, którzy świadczą tutaj usługi przewozów dalekobieżnych korzystali z tego dworca. Z tego co mi wiadomo, to gwoździem do trumny była decyzja Starostwa zezwalająca na odjazdy [początek linii – dop. Red.] drugiemu największemu przewoźnikowi, a później mniejszym, z przystanku przy ul. Bieckiej z pominięciem dworca. Kiedyś Starostwo mówiło, że będzie chciało, żeby był porządek w mieście, żeby był ład i wszystkie odjazdy odbywały się z jednego miejsca..
Gorlicki Dworzec Autobusowy to była prywatna inicjatywa, sponsorowana przez nas, a to wiadomo, nie spina się tak jak inne biznesy, przykładowo choćby handel. Za wynajem nieruchomości nie liczyliśmy dużo, chcieliśmy zrobić coś dla lokalnego społeczeństwa - taka mała inicjatywa na miarę możliwości.
Voyager też jakoś łatał to wszystko, tak żeby to się w miarę kręciło, koszty cały czas ponosił i musiał je częściowo odzyskiwać. Opłaty dla przewoźników za odjazdy z dworca – coś co jest normalne na każdym dworcu – z tego co wiem były śmiesznie niskie, w porównaniu do Nowego Sącza albo Tarnowa to są stawki pewnie dzielone przez 10.
Najwięcej stracili na tym pasażerowie, którzy mieli jeden punkt zbiorczy, gdzie z tablicy rozkładów dowiadywali gdzie odjeżdżają autobusy jakich linii. A nie rozrzucone przystanki gdzieś po mieście.
Red: No właśnie. Na przełomie września i października zrobiło się głośno w tym temacie, a ludzie często nie kryli rozgoryczenia sytuacją.
M.B.:Dzisiaj akurat byłem świadkiem podczas obiadu na dworcu, jak do restauracji weszła jakaś Pani z pretensjami dlaczego taki bałagan, że ona nie wie skąd teraz są odjazdy, czy z ulicy Bieckiej czy skąd. Ktoś z restauracji jej tłumaczył, że z dworca odjeżdża Europol, i Nowex, natomiast cała reszta przewoźników z ulicy Bieckiej, a z którego przystanku, musi pójść i sama sobie sprawdzić.
Red: Voyager wycofał się z prowadzenia dworca. Czy są szanse, że obiekt znów zacznie funkcjonować?
M.B.: Jeśli chodzi o działanie jako takiego punktu zbiorczego odjazdów raczej nie. Zainteresowany odjazdami na chwilę obecną jest Europol oraz Nowex.
Red: Czyli autobusy wracają na dworzec..
Tak, ale to nie będzie już ta ilość co była i jednak ten bałagan będzie. Pasażerowie będą szukali kto i skąd odjeżdża, gdzie i kiedy.
Red: O poczekalni pewnie trzeba już zapomnieć..
M.B.: Zgadza się. Poczekalnia niestety nie będzie funkcjonowała, bo w tej sytuacji to nie ma sensu. Niestety zarówno Voyager jak i Terra Mota nie prowadzą fundacji charytatywnej. I tak powiem szczerze, że podziwiam tutaj panów Wojtarowiczów, że chciało im się to tyle czasu utrzymywać.
Była kiedyś wojna o toalety, ale nikt nie może być zobligowany żeby je prowadzić. A są one taką kulą u nogi, która przynosi cały czas straty. Byli kiedyś atakowani [Voyager – dop.red.] przez opinię publiczną, sanepid, radnych urzędu miast, że tych toalet nie prowadzą. To je uruchomili, ale.. klienci ciągle je niszczyli - dziś toaleta jest zdewastowana. To była studnia bez dna. Takie rzeczy powinno prowadzić albo miasto, albo starostwo, bo to jest jednak toaleta publiczna, miejsce użyteczności publicznej, coś co nie przynosi zysków. To po prostu nie ma przynosić dochodów, to ma służyć społeczeństwu. I tak podziwiam, że Voyager zgodził się je prowadzić, żeby dodatkowo ponosić koszty. Bo nie musiał.
Dworzec po przejęciu od Veolii mógł spotkać zupełnie inny los. Choć mówiło się o możliwości powstania marketu na placu przy dworcu PKP (za Urzędem Skarbowym), to mało kto wie, że znacznie większy obiekt mógł zająć miejsce przeznaczone dla autobusów.
Red: Poczekalni więc nie będzie, nie będzie kas biletowych. Co więc z samym budynkiem, jakieś plany?
M.B.:Na chwilę obecną zajęliśmy się dalszym remontem obiektu, który powinien zakończyć się do końca roku. Wtedy zobaczymy co dalej z tym zrobić.
Od samego początku zamierzałem tam prowadzić dworzec, mimo iż były bardzo intratne propozycje na odsprzedaż nieruchomości, m.in. pod sklep wielkopowierzchniowy. Jednak odmówiłem i pozostałem przy swoich planach.
Naszym kolejnym naturalnym rozmówcą musiał być zarządca GDA. O komentarz poprosiliśmy prezesa Zarządu Voyagera, Kamila Wojtarowicza, który ponad 10 lat temu oprowadzał redakcję portalu po startującym właśnie odświeżonym dworcu (archiwalny film na końcu artykułu)
Red.: Z rozmowy z właścicielem nieruchomości wiemy, że od jakiegoś czasu dworzec nie przynosił Wam zysków, a był wręcz finansową kulą u nogi. Kiedy zaczęły się pierwsze problemy?
Kamil Wojtarowicz.: Pierwszym uderzeniem w projekt pod tytułem Gorlicki Dworzec Autobusowy był oczywiście wybuch pandemii wiosną 2020 roku. Przewoźnicy (w tym również my) w wyniku wprowadzonych obostrzeń drastycznie ograniczyli lub zupełnie zawiesili kursowanie swoich linii. Dworzec utrzymywał się z opłat od przewoźników za poszczególne kursy, więc skoro kursów nie było, to nie było też przychodów z tego tytułu. Koszty wynajmu dworca od właściciela nie zmieniły się, więc od tamtego czasu nasza firma dokładała do utrzymania dworca. Kolejne fale i wprowadzanie obostrzeń ponawiały stan rzeczy i pogłębiały nierentowność projektu. Pragnę zaznaczyć, iż w tym czasie nie podnieśliśmy przewoźnikom stawek za wjazd na dworzec, zdając sobie sprawę, że sytuacja jest dramatyczna.
W międzyczasie dotowany z podatków Gorliczan - MZK Gorlice swoim ekspansywnym rozszerzaniem połączeń coraz bardziej na teren powiatu spowodował, iż poszczególni przewoźnicy nigdy nie wrócili już do kursowania sprzed pandemii, wręcz przeciwnie - zaczęli ograniczać kursowanie swoich linii lub wręcz całkowicie je usuwali (tutaj przykład to przewoźnik Libropol usuwający linię do Staszkówki z uwagi na wejście MZK, czy też przewoźnik Tranzit likwidujący połączenie do Sitnicy).
W momencie, kiedy administrator dworca wręczył nam rozliczenie za opłatę mediów poprzedniego sezonu grzewczego, zdaliśmy sobie sprawę, że przy wzrastającej wtedy inflacji nie będzie nas już stać dokładać do interesu na kolejny sezon grzewczy. Zgłosiłem ten fakt burmistrzowi Gorlic, jednakże bez efektu. Miasto Gorlice mogłoby podtrzymać funkcjonowanie dworca kierując autobusy MZK przez dworzec (był okres, kiedy jedna linia MZK jeździła przez dworzec), jednakże jak widać uznało, że dworzec autobusowy w Gorlicach nie jest potrzebny i przystanki miejskie spełnią swą rolę jako alternatywa.
Ciekawą rolą jest tu działanie Starostwa Powiatowego w Gorlicach (poczynając od mam nadzieję nieświadomego wprowadzenia pasażerów w błąd informując na swojej stronie http://komunikacja.powiatgorlicki.pl/ tym, że od 01.10.22r. autobusy zamiast z dworca to będą odjeżdżać z Bardiowskiej, co jest nieprawdą). Otóż można na stronie Starostwa znaleźć dzisiejsze dumne ogłoszenie, że z inicjatywy Starostwa powstało połączenie Tarnów - Wysowa Zdrój. Takie kursy w oczywisty sposób podkopią rentowność naszej linii Gorlice - Wysowa Zdrój, przynosząc wątpliwe korzyści w postaci mitycznego turysty z Tarnowa, który dzięki temu do Wysowej pojedzie. Ciekawe natomiast jest to, że nawet Starostwo przy planowaniu takiego połączenia w ogóle nawet nie wzięło pod uwagę zatrzymywania się na dworcu w Gorlicach. Nie było nawet jednego zapytania o warunki, stawki itd. To pokazuje, że Starostwo również nie jest zainteresowane tym, żeby dworzec w Gorlicach istniał.
Kroplą, która przelała czarę goryczy była decyzja przewoźnika Libropol z lipca tego roku, który z uwagi na ograniczanie kosztów funkcjonowania swoich linii poinformował nas, że wszystkie jego linie z dniem 01.09.2022r. rezygnują z odprawiania się z dworca. Po takiej decyzji przewoźnika z największą ilością kursów z dworca, cały projekt przestał mieć sens i podjęliśmy decyzję, o rezygnacji z prowadzenia dworca z dniem 01.10.22r.
Red.: Ostatecznie nie mieliście wielkiego wyboru i musieliście iść w ślady pozostałych przewoźników, którzy przenieśli odjazdy swoich linii na przystanek przy ulicy Bieckiej. Czy jest szansa, że autobusy z logo „Voyager” powrócą kiedyś na dworzec?
K.W.: Zgadza się, zmieniliśmy przystanek z dworca na przystanek ul. Biecka - Forest i wydaje się, że z uwagi na kwestie przytoczone na początku mojej wypowiedzi, prędko się to nie zmieni.
Gorlicki Dworzec Autobusowy, chociaż można powiedzieć, że umarł - i to nie pierwszy już raz to jednak wciąż będzie miał w sobie iskrę życia. Co prawda jego funkcjonowanie ograniczy się do "bycia przystankiem", to jednak nadal będzie można zobaczyć na nim autobusy. Czy kiedyś wrócą tutaj przewoźnicy poza dwoma wspomnianymi w tekście powyżej - czas pokaże. Na chwilę obecną, czyli od blisko miesiąca mamy nowy "przystanko-dworzec" przy ulicy Bieckiej, który z pewnością nie jest spełnieniem oczekiwań podróżnych.
Nadzór nad przewozami w regionie odpowiedzialne jest Starostwo. To właśnie ten urząd odpowiada za wydawanie zgody na realizowanie przewozów wg wskazanego przez przedsiębiorcę rozkładu jazdy. W związku z tym nie mogliśmy również i tutaj skierować prośby o komentarz do całej sprawy. Otrzymaliśmy bardzo obszerną odpowiedź, którą publikujemy w całości:
W odpowiedzi na Państwa zapytanie wyjaśniamy, iż obecnie przewóz osób na terenie Powiatu Gorlickiego funkcjonuje głównie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, co w praktyce oznacza, iż zbiorowy przewóz osób realizowany jest przez prywatnych przedsiębiorców. Zgodnie z treścią zapisów tej ustawy, wykonywanie przewozów regularnych
w zależności od zasięgu tych przewozów wymaga zezwolenia odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta miasta na liniach komunikacyjnych na obszarze gminy/miasta, starosty na liniach komunikacyjnych na obszarze powiatu, a w przypadku przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar powiatu, konieczne jest zezwolenie marszałka województwa.
Zezwolenie wydaje się na wniosek przedsiębiorcy, do którego dołącza się opracowany przez niego rozkład jazdy, uwzględniający przystanki. Do wniosku dołącza się ponadto potwierdzenie uzgodnienia zasad korzystania z obiektów dworcowych i przystanków, dokonane z ich właścicielami lub zarządzającymi. Starosta zatem nie wydaje zgody na korzystanie z przystanków i dworca autobusowego, ponieważ nie jest ich właścicielem ani organem zarządzającym. Do tej pory z dworca autobusowego przewoźnicy korzystali na podstawie zawartych umów cywilno -prawnych, ponosząc z tego tytułu określone koszty. Natomiast zgodę na korzystanie z przystanków komunikacyjnych zlokalizowanych przy ul. Bieckiej w Gorlicach, wydaje Urząd Miejski w Gorlicach. Przewoźnicy z terenu powiatu gorlickiego od lat ujmują w swoich rozkładach jazdy przystanki na ulicy Bieckiej, zatem bezpodstawne jest stwierdzenie, iż wydanie zgody na korzystanie z tych przystanków przyczyniło siędo zaprzestania funkcjonowania obiektu dworca autobusowego.
Dodać należy, że przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą, polegającą na wykonywaniu regularnego przewozu osób, opracowują przebieg trasy na danej linii komunikacyjnej oraz rozkłady jazdy na podstawie własnych analiz i oceny rentowności prowadzonych kursów. W odpowiedzi na złożony wniosek, właściwy organ może wydać zezwolenie i zatwierdzić przedłożony rozkład jazdy, bądź odmówić udzielenia zezwolenia na wykonywanie przewozów regularnych. Nie ma natomiast możliwości dokonywania modyfikacji w opracowanym przez przewoźnika rozkładzie jazdy.
Regulacje prawne nie przewidują żadnych narzędzi ani środków nacisku, które pozwalałyby staroście czy innym organom na wyegzekwowanie od przewoźnika określonych zmian w rozkładzie jazdy, w tym zmiany wskazanych w rozkładzie jazdy przystanków komunikacyjnych.
Podsumowując, mimo iż Powiat nie ma prawnego obowiązku posiadania i utrzymania obiektów dworcowych uważamy, że Dworzec Autobusowy na terenie miasta Gorlice jest bardzo potrzebny ponieważ stanowi ważne centrum komunikacyjne i jest punktem odniesienia dla podróżujących.
Nie mamy jednak prawnych możliwości wpływu na to, aby lokalni przewoźnicy uwzględnili w swoich rozkładach jazdy konkretny przystanek czy obiekt dworcowy.
[FOTORELACJA]1894[/FOTORELACJA]
Poniżej archiwalny materiał z 2012 roku o ponownym wówczas otwarciu dworca przez firmę Voyager zrealizowany przez Gorlice24.
ja15:28, 25.10.2022
padła rafineria to czemu nie dworzec najlepiej na pandemie wszystko zwalić ......................od państwa łączna wartość pomocy udzielonej beneficjentowi: 9 962 334,17 od10.02.2020
ja15:32, 25.10.2022
A może miasto mogło by przejąć dworzec??????
Gorliczanka15:44, 25.10.2022
Nie obwiniajmy MZK o to że padł GDA, MZK też groził upadek, jak wchodzili prywatni przewoźnicy, tak samo jak PKS (kiedyś na przelecz na Magure byly normalne polaczenia), prawda jest taka- kapitalizm rządzi.. jeden przegrywa, drugi wygrywa, trzeci przegrywa, czwarty wygrywa.
U sasiada, w Jasle bylo tak- MZk mialo swoje przystanki, prywatne swoje, na dworzec Pks wjezdzaly tylko te co mialy „pks”, a w gorlicach padało wszystko, w jasle rafineria była, w gorlicach padla..
a A balagan komunikacyjny jest wszedzie- nawet w stolicy Małopolski.
pio16:53, 25.10.2022
Kwestia czasu, może jeszcze pod koniec aktualnie panującej władzy w Gorlicach, szybka zmiana planu zagospodarowania tak jak to było z Go!Park i powstanie nowa galeria :)
miki17:26, 25.10.2022
Co do Libroopola to oni maja takie ceny biletów, Gorlice Męcina Wielka , 12 km , koszt 7,50 zł. ,że raczej na brak pieniędzy nie narzekają. Niestety szkoda bardzo,że dworca nie ma, starostwo nie popisało się , bo powinni cos doinwestowac, tak żeby w zimie młodzież i osoby dojeżdżające mogli spokojnie usiąść w poczekalni, a nie kczować na przystankach. Gorlice miasto duchów, nic nie ma oprócz szmateksów.
Ryszard.21:11, 25.10.2022
Panowie z Voyagera hołdują filozofii Kalego. Teraz już nie pamiętają jakie metody stosowali wchodząc na rynek przewozów w Gorlicach.Fajnie było jak ktoś odwalał robotę tę czarną a oni mogli spijać śmietanę ,ale jak przyszło się zmierzyć z realiami to juz tak różowo nie jest
Kierowca21:14, 25.10.2022
Gorlicka Dyskryminacja to zrobiła i gnębienie ludzi z tego co wiem to Taxi też się wyprowadzi z dworca bo jeden pociągnie drugiego i w końcu znikną tam przestanki dla wysiadających koło dworca, przykładowo zostaną podobne kursy jak na trasie Tarnów- Gorlice- Wysowa byle z dala od Gorlickiego Dworca.
Radny Kraków 21:17, 25.10.2022
W Gorlicach wszystko zniknie to kwestia czasu.
Oko21:20, 25.10.2022
W Gorlicach Dworzec ruszy jak wróci PRL.
Biegacz12:11, 26.10.2022
PRL powoli wraca od 2015...
Ekspert Biznesu 21:38, 25.10.2022
Gorlicki Dworzec kwitnie podobnie jak kwitną największe zakłady pracy w Gorlicach, gdzie każdy wyzbywa się udziałów i wciska Kit.
Hrabąszcz21:56, 25.10.2022
Macie kapitalizm. Się nie opłaca to ni ma🤣🤣🤣
AAA21:58, 25.10.2022
Panie Piotrze troszkę to nie tak jak pan opisuje .Firma Voyager narzeka a proszę sprawdzić ile pieniążków dostali za sam COVID .Proszę sprawdzić ile razy jedzie autobus np z Gorlic do Wysowej i odwrotnie .Jak mieszkańcy Powiatu interweniowali wręcz prosili by Voyager dołożył więcej kursów na Powiecie to co zrobili-Nic.
I wcale się nie dziwię że Starostwo też się tak odniosło do sprawy bo po prostu mają dość skarg i samej firmy Voyager .Nawet nie potrafią jechać o określonej godz tylko wiecznie spóźnieni a autobusy ? Ktos kto im przegląd techniczny robi jest bardzo odważny - albo *%#)!& Tym się powinien Pan Panie Piotrze zająć. Jeszcze tak mi się wspomniało jak Voyager dumnie jeździł po Powiecie taką piękną kolumną autobusów i szpanował i co z tego wyszło wszyscy widzą co .
Edukator22:16, 25.10.2022
Fakt, pan Piotr powinien się zająć edukowaniem ludzi, którzy nie rozumieją, że czasy rozdawnictwa 'pieniążków' już dawno się skończyły, a środki otrzymane przez firmy były pożyczką, która ewentualnie mogła być umorzona bo skrupulatnej weryfikacji wszelkich dokumentacji. Teraz AA o przepraszam AAA będziesz mógł/mogla jeździć wysokiej klasy autokarami z Nowego Sącza 😀 jakie dziś widziałem na ulicach. A co do kolumny samochodów, słyszę moc pękających pup w stowarzyszeniu troli AAA 😀
miki11:47, 26.10.2022
Spóźnione, ale jeżdżą, ja we wrzesniu czekałam na busa firmy Libroopol i nie pojechał wcale. no więc tyle w temacie. Voyagerami często do Nowego Sącza jeździłam, było ok, ludzi trochę duzo, ale jechały autobusy. Opóźnienia mogą być bo korki sa, ale żeby całkiem kurs przewoźnik "olał", to tylko w Libropoolu
JA13:03, 26.10.2022
sudop pl i tam można sprawdzić każdą firmę jakie kokosy dostali za covid
Cypisek16:16, 26.10.2022
Można narzekać na spóźnienia, ale może najpierw warto się przejechać do Sącza i spróbować wyjechać z centrum miasta do Gorlic około godziny 15-16. Powodzenia!
Taxi21:58, 25.10.2022
Gorlicki Dworzec Autobusowy będzie pełnił tą samą funkcje co dziś pełni Gorlicki Dworzec PKP.
Radna 22:09, 25.10.2022
W Gorlicach wszystko znika co powinno należeć pod Powiat a kiedy zniknie Powiat Gorlice a to chyba już wnet, to już nigdy nie przewrócą bo kiedyś to nawet i Ciężkowice byli pod Powiatem Gorlice.
xxx22:11, 25.10.2022
Jaki ustrój taki Kraj, chcesz zarobić w łapę daj.
Dida23:06, 25.10.2022
Bujdy i banialuki! Po pierwsze, tak sie konczy prywatyzacja. Wiec wcale kapitalizm czy calkowicie wolny rynek nie jest taki dobry. Byl zysk, to bylo dobrze, nie ma zysku, to zamkneli i maja gdzies. Wiec oby nie przyszlo do lbow pokroju Lewandowskiego czy Petru prywatyzowac innych polskich spolek. Po drugie, przewoznicy dostali gigantyczne pieniazki z racji covidu (mozna sprawdzic) wiec to tylko mydlenie oczu. Po trzecie, voyager sam ograniczyl wiekszosc swoich kursow. Po czwarte, proba wymuszenia zajezdzania MZK na dworzec i zdzierania z nich haraczu to juz chyba pod paragraf podchodzi. Po piate, starostwo ani miasto nie ma prawa dokladac do prywatnych biznesow gorlickich "jegomosci". Co, kase brac to z publicznych pieniedzt, a zyski ladowac do swojej kieszeni? Teren powinno wykupic miasto lub starostwo. I nigdy wiecej sprzedazy majatku panstwowego w rece jakichs naburmuszonych biznesmenkow.
misiu06:23, 26.10.2022
mało wiesz - właśnie starostwo ma obowiązek porządkować linie -tak jak w innych miastach, przykładowo w Krakowie. Bez tej regulacji panuje chaos. o biznesie też wiesz mało - nie wiem jak voyager - ale pieniądze z covidu szybko potrafiły się rozchodzić w przypadku gdy ruch w biznesie był zerowy - im większa firma, tym większy koszt pochłaniał przestój ( podatki, energia, wynagrodzenia - policz tylko wyngrodzenia przykładowo dla 100 osób miesięcznie - i zestaw z OGROMNYMI pieniędzmi Covidowymi). a teraz drugie trudniejsze wyliczenie - zestaw te OGROMNE pieniądze Covidowe z inflacją w 2022, ale takę prawdziwą - nie podawaną przez GUS - dalej wydaje Ci się, że to dużo?
Czy starostwo nie ma prawa dopłacać? A słyszałeś o Partnerstwie Publiczno Prawnym itp.? O ulgach podatkowych itp.? Powodzenia życzę w dalszym życiu w upaństwowionym świecie, zarządzanym przez jedyną słuszną partię, bez naburmuszonych biznesmenków. Jeszcze za nimi zatęsknisz - tak jak tęsknili kiedyś nasi rodzice/dziadkowie, gdy państwowe półki były pełne butelek octu.
Cypisek16:20, 26.10.2022
U sąsiadów w Jaśle jakoś się udało z PKS-u zrobić Powiatowo-Gminny Związek Komunikacyjny. Autobusy jeżdżą także w dni wolne. A wybierzcie się na Magurę czy do Wapiennego lub do Wysowej w weekend autobusem.
Gop04:19, 26.10.2022
Chciało się Małopolski i bogatego Krakowa to się ma. Rzeszów sam jest biedny ale jakoś PKS Jasło daje rade. Może Gorlicki Mops pomoże ale wykończyć to co zostało.
Ekspert04:24, 26.10.2022
Tuby powinni oddać na złom chodnik wyprostować by nie drażnić Mieszkańców i robić nadzieję że wróci PKS Gorlice.
Kierowca 04:27, 26.10.2022
W Gorlicach idą lepsze czasy bo można odjechać prawie z każdego przestanku nawet Voyager jedzie z Górnego Osiedla na Wysową i Nowy Sącz.
Student04:33, 26.10.2022
Idą lepsze czasy w Gorlicach bo skończyła się Nadzieja dla młodych i widzą że muszą uciekać z Gorlic na stałe.
Ona04:35, 26.10.2022
Opozycja w Gorlicach likwiduje co się da.
Jasło 04:44, 26.10.2022
Rafineria Nafty= likwidacja. Gorlice Światła= Wyłączaniem lamp ulicznych. Stacja PKP Gorlice= Dworzec PKS Gorlice i tpd i jeszcze Gorliczanie dają sobie wciskać kit wyborczy a miasteczko Gorlice jest w prywatnych rękach gdzie nawet władzę trudno zmienić by coś zmienić.
Dyspozytor 04:48, 26.10.2022
Uwaga uwaga wszystkie kursy od nowego roku będą odjezdzać z Miasta Krakowa i Tarnowa.
Kierowca05:50, 26.10.2022
Nie ma co narzekać bo przecież teraz Dworzec nie przynosi strat, można nawet fotki porobić że jeszcze coś zostało do likwidacji, w Gorlicach do 2030 zostanie Szpital Miejski. Policja Miejska i Mops Miejski i wszystko po trzy pododdziały.
Rolnik 05:59, 26.10.2022
Zaorać i posadzić Jabłonie i na tym robić biznesy, a skoro są latarnie to nowy obiekt przeznaczyć na dom publiczny, bo jak będą kurczyć się Instytucje w Gorlicach to panie też muszą mieć zatrudnienie.
Ona08:15, 26.10.2022
PKS Gorlice, PKS Connex, PKS Veolia, Voyager. Jak się Gorlicki dworzec ożeni to się jeszcze na gorsze odmieni, bo nigdzie Nas nie chcą z tą naszą Dyskryminacją i gnębieniem słabszych, bo ile w końcu można brać Ślub?!
Adwokat 09:06, 26.10.2022
Do kiedy nie będzie pism o odbieranie w Instytucjach Gorlickich pieniędzy publicznych, to do wtedy będzie gnębienie i dyskryminacja Mieszkańców.
Kierowca 08:21, 26.10.2022
Wszystkie kursy we wszystkie strony Powiatów powinni jezdzić z ulicy Legionów i tego brońmy by coś w Gorlicach uratować jak przegramy to przegrają Gorlice.
FK08:50, 26.10.2022
Miasto emerytów upada....
Kaplicowy09:12, 26.10.2022
Gorlicach to nawet Emeryci się wyprowadzili na miejsce wiecznego spoczynku.
Kargul09:15, 26.10.2022
A taki był piękny dworzec Nasz zagraniczny he
Kierowca 09:17, 26.10.2022
Na Zawodziu na przeciw MOPS ma powstać Dworzec Autobusowy.
ZOO10:21, 26.10.2022
Kiedyś to Dworzec kwitł schodzili się same Prostytutki a dziś są Rozwódki nawet i z Krygu.
Radny 10:29, 26.10.2022
Nie ma się co martwić Gorlickim Dworcem bo jeszcze dużo zostało do zniszczenia.
Dziadek11:40, 26.10.2022
Jak mawia noblysta - o take my walczyli, to i mamy. Jak widać jedynym sukcesem Rady Powiatu jest wybór nowego przewodniczącego- a mieszkańcy powiatu niech się bujają , najlepiej pod chmurką w zimie. Morsowanie w modzie.
Komunikacja miejska12:17, 26.10.2022
Pan Wojtarowicz użala się nad działalnością MZK Gorlice a fakty są następujące :
-prywatni przewoźnicy wchodząc na rynek przewozowy bazowali na rozkładzie jazdy MZK byleby odjechać kilka minut wcześniej
-w okresie szczytu pandemii MZK jako jedyny przewoźnik realizował kursy a odpowiadając na zapotrzebowanie i prośby ze strony Gmin w przypadkach zawieszenia działalności prywatnych przewoźników uruchamiał nowe kierunki
-MZK w pandemii nie korzystał w przeciwieństwie do innych przewoźników z pokaźnych kwot wynikających z tzw. postojowego
-w krótkim okresie czasu MZK wjeżdżało tylko jedną linią na dworzec i za kilka przejazdów dostawało fakturę na pokaźną kwotę, co przy wjazdach wszystkimi kursami spowodowałyby obciążenia rzędu kilkudziesięciu tys. zł miesięcznie
-twierdzenie że MZK utrzymywane jest z podatków mieszkańców jest czystą demagogią
Firma Pana Wojtarowicza również korzysta z naszych podatków dostając rekompensaty za bilety ulgowe jednorazowe i miesięczne
-MZK Gorlice nigdy w swoich działaniach nie kierował się chęcią eliminacji konkurencyjnych przewoźników jedocześnie poprzez podnoszenie jakości swoich usług stara się pozyskać nowych pasażerów
i0000023:38, 26.10.2022
przed pksem tez
ja08:54, 27.10.2022
I jeszcze należy dodać, że MZK prowadzi przewóz osób względnie zgodnie z rozkładem a nie uprawia partyzantki jak inni przewoźnicy - szczególnie ten wymieniony w artykule. Podjeżdżanie konkurencji, nierealizowanie kursów, bezprawne ich łączenie, dublowanie dofinansowań na kursach - to wszystko na porządku dziennym i z przyzwoleniem gmin. A Starostwo nic może bo jak nawet go złapie za rękę to zawsze wypiera się że nie jego ręka a jak jest zdjęcie wykroczenia to zarzut że to umyślny fotomontaż i nie przekazuje rzeczywistości. Oczywiście wszyscy są winni ale nie on. Poczekajmy jeszcze kilka lat to się przekonacie jak wam da popalić. Cześć pasażerów powiatu już się przekonała.
karool 10:34, 02.11.2022
na rozkładzie jazdy pks też
Nieruchomosc 13:27, 26.10.2022
Nieruchomości na dworcu są warte 30 milionów złotych. Zaza ile były kupione?
Oko14:19, 26.10.2022
Dalej zatrudniajcie ludzi z Rosji i z Krygu w Gorlicach a będzie coraz lepiej w Gorlicach, należy pamiętać że Kryg należał pod Krosno podobnie jak Rosja pod Putina.
Cypisek16:10, 26.10.2022
"Z tego co mi wiadomo, to gwoździem do trumny była decyzja Starostwa zezwalająca na odjazdy [początek linii – dop. Red.] drugiemu największemu przewoźnikowi, a później mniejszym, z przystanku przy ul. Bieckiej z pominięciem dworca."
Kto (z imienia i nazwiska) i kiedy?
Kryg 17:39, 26.10.2022
Zawsze gwodziem do trumny było jest i będzie zatrudnienie ludzi z Krygu w Mieście Gorlice.
Tak to się robi 17:44, 26.10.2022
https://jaslo.naszemiasto.pl/w-jasle-ma-powstac-nowy-dworzec-autobusowy-i-galeria/ar/c3-9060431
Biegacz10:33, 27.10.2022
Ten dworzec w Jaśle to już powstaje z 10 lat
A czy to ważne...19:37, 26.10.2022
Po przeczytaniu artykułu i komentarzy nasuwają mi się dwie myśli.
Po pierwsze- czemu nikt nie wspomniał jak to było z kierowcami pewnej najbardziej rozwijającej się wtedy firmy transportowej, której nazwa zaczynała się na V? Kiedy to covidowy cyrk wymusił na właścicielach pewne ograniczenia (30%, 50% zajętych miejsc- sam już nie pamiętam), które odbiły się na kierowcach (ci zostali niemalże z dnia na dzień bez pracy, bo przewoźnik ucinał kursy). Sytuacja odbiła się też na pasażerach, którzy znaleźli alternatywy (np. samochód osobowy i jazda w kilka osób). Kiedy cyrk covidowy się skończył, efektem tego wszystkiego był fakt, że nie było już ani kierowców (bo ci znaleźli inną pracę/firmę), ani pasażerów, w związku z czym bezsensownym było ponowne uruchamianie kolejnych połączeń. I tak ta firma powoli sobie "obumiera".
Po drugie- likwidacja dworca nie poskutkuje likwidacją firm transportowych. Tyle że brak dworca w dalszej perspektywie sprawi, że ci którzy mają alternatywę (posiadają własny pojazd) zrezygnują definitywnie z usług firm przewoźniczych (po co mam kopać w internecie gdzie jest jaki bus, jak mogę dogadać się z sąsiadem, czy jechać własnym autem), zaś te mając mniejsze obroty, będą zmuszane albo podnosić cenę usług, albo je ograniczać.
W skrócie- tego typu działania jak ograniczanie działalności firm przewoźniczych czy też likwidacja dworca, wpływają na proces bardzo powolnego "umierania" miasta i regionu- o czym mogą przekonać się nie tylko mieszkańcy, ale także firmy i urzędy.
Cypisek20:12, 26.10.2022
Ale do tego szerokiego patrzenia to jest potrzebna otwarta głowa i świeże spojrzenie. A jakich mamy ludzi decyzyjnych w starostwie, które formalnie odpowiada za nadzór nad transportem publicznym na terenie powiatu? Ano takich, że najlepiej wychodzą na zdjęciach.
e4523:32, 26.10.2022
z sąsiadem dogadac sie jak kazdy zyje jak samotna wyspa
mieszkaniec20:17, 26.10.2022
Co ta za miasto bez dworca...
Swoj20:52, 26.10.2022
Gdybym nie znał wlascicieli to może bym uwierzył w te *%#)!& 🤣
Krakus 22:36, 26.10.2022
Gorlice szybkimi krokami zbliża się nawet statystycznie do 20 tyś Mieszkańców.
Użytkownik22:38, 26.10.2022
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
Adwokat 23:12, 26.10.2022
Winni likwidacji Dworca są Mieszkańcy Gorlic, bo należało pilnować Gorlicki Dworzec bo wszystko tak wykorzystają nawet Gorlickie Córki.
Ona23:18, 26.10.2022
Był PKS Condex, teraz będzie PKS Gumka, ale można i bez Gumki prowadzić Dworzec.
Sąsiadka 01:34, 27.10.2022
Koniec Dworca wyprawowali w Krygu 93 i to im należy podziękować bo do dziś mają tam stare zabudowy.
o co chodzi09:26, 27.10.2022
z tym Krygiem?
Sąsiadka15:57, 27.10.2022
Wszystkich wykończą przed Sądem nasyłając organy ścigania.
Wojo12:17, 27.10.2022
A ja tam pamiętam, jak wolna konkurencja traktowała PKS jeżdżąc tylko na najbardziej dochodowych trasach do Nowego Sącza i Krakowa. Jakby zaczynali od tras do Bednarki bądź Krzywej, a potem do Biecza i Ciężkowic, to Panowie czapki z głów.
Kierowca 15:51, 27.10.2022
Jak był PKS to był PKS Condex, a teraz wiadomo że był prowadzony dworzec bez gumki dlatego go wykorzystali i zostawili.
xl15:53, 27.10.2022
Przyszła kryska na Matyska.
Radna 16:14, 27.10.2022
Polska bez barier do Polska bez dofinansowań z Podatków.
Ksiądz17:41, 27.10.2022
PKS Gorlice. Szwagropol. Trasy Nowy Sącz i Kraków zostały zniszczone przez konkurencje, dziś zniszczyli dworzec Gorlicki i dalej będą niszczyć i dewastować Gorlice.
ursula120:23, 27.10.2022
gdyby pasażerowie nie pchali sie do busów(bo były tańsze o 10-20gr
i jechały przed pks-em i przed mks-em
jak podniesli o kilka groszy bilet pks czy mks jak był jazgot pasazerów
a dzis czemu siedzicie w tych busach jak mysz pod miotłą
boicie sie tacy odwazni , bo panstwowe to krasc gnoic i wylewac pomyje
bo to w prl
nie wszytstko w PRK-u było złe
np skup butelek szklanych , i ponowne wprowadzanie do obiegu
nie było tyle plastikowych torebek i opakowan
(wszedzie w lesie w rzekach itd
bo paswtowy las to można smiecić
a moze by taki bałagan zostawic u szefa dworca albo szefa voyagera- co zamiast inwestowac w firme pewnie chce ją tak samo wykonczyc jak wykonczył on i jego koledzy pks-y w nie mal całym kraju
Taxi 02:10, 02.11.2022
Będą 2 stanowiska dla wysiadających w Gorlicach przez jakiś czas które też znikną z czasem bo na lepiej się nie zapowiada. Tak samo jak zniknie Taxi z Dworca.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gorlice24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
10 0
No dokładnie, miałem ostatnio okazję jechać tą linią to cena taka szokująca jak mówisz. Zresztą nie tylko ona ma takie stawki.. Tylko gdzie w tym wszystkim sens?? Jak można dać takie ceny biletów że bardziej opłaca się jechać samochodem w pojedynkę niż skorzystać z komunikacji zbiorowej ?? Dodatkowo brak możliwości kupienia biletu ulgowego u kierowcy... 😐