Zamknij

Jakie firmy kurierskie w Polsce są największe?

00:00, 05.11.2020 artykuł sponsorowany

Wybierając firmę kurierską nadawcy często kierują się ich marką, rozpoznawalnością, pozycją zbudowaną na krajowym - i nie tylko - rynku. Jak wygląda ranking firm kurierskich, jeśli spojrzeć na nie przez pryzmat popularności? Oto kurierzy, którzy cieszą się szczególnym zainteresowaniem nadawców.

Branża kurierska rozwija się w tempie, jakiego trudno było spodziewać się jeszcze kilka lat temu - coraz większa otwartość Polaków na e-commerce oraz zmiany, które wprowadziła pandemia COVID-19 spowodowały, że zakupy w sieci są dziś naturalnym wyborem. Jak pokazują badania przeprowadzone w ramach raportu “E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 75 proc. osób decydujących się na zakup produktów w sklepach internetowych oczekuje transportu ich bezpośrednio do domu lub innego miejsca wskazanego podczas zamówienia. Stąd ważny jest optymalny wybór firmy kurierskiej - klienci oczekują nie tylko atrakcyjnej ceny, ale również pewności prawidłowej obsługi czy określonych rozwiązań technologicznych umożliwiających stałą kontrolę nad tym, gdzie znajduje się przesyłka.

Takie możliwości zapewniają wyłącznie duże firmy kurierskie. W efekcie to one stanowią podstawowy wybór osób planujących zamówienie przewoźnika. Jakie marki liderują na krajowym rynku branży KEP?

Najwięksi kurierzy Polski: DPD i DHL

Opierając się na analizie przeprowadzonej przez Gemius, zauważyć można, że ponad połowę rynku przejęły dwie marki. Liderami zestawienia, które powstało we współpracy z dużymi sklepami internetowymi są firmy DPD i DHL. Pierwszy kurier na tej liście odpowiedzialny jest za ok. 26 proc. rynku. Drugi w zestawieniu DHL jest niewiele mniejszy - zapewnił 25 proc. obsłużonych przesyłek.

Pozycje obu tych marek są w rankingu Gemiusa niepodważalne. Mają sporą przewagę nad trzecią marką w kraju - to InPost, który zapewnia zarówno same usługi kurierskie w trybie od drzwi do drzwi, jak i możliwość podjęcia przesyłki samodzielnie, z Paczkomatów.

Specjalizacje mniejszych marek

Pozostałe firmy kurierskie mają niewielki - w porównaniu z liderami - odsetek rynku. Pocztex odpowiedzialny za ok. 10 proc. korzysta z dużej popularności Poczty Polskiej, jako firmy przesyłkowej pierwszego wyboru w małych miejscowościach. Niewielkie wyniki wygenerowały inne marki wymieniane w analizie Gemius. Są nimi:

  • GLS - 5 proc.
  • UPS - 4 proc.
  • FedEx - 2 proc.

Warto jednak zauważyć, że np. UPS odpowiedzialny jest - w przeciwieństwie do innych marek - za np. przesyłki wielkogabarytowe oraz paletowe. W efekcie specjalizuje się w usługach, których często zapewnić nie mogą firmy kurierskie skoncentrowane na nieco innym sektorze działalności.

Co ciekawe, dane zaprezentowane przez Gemius szczególnie interesująco prezentują się w porównaniu do wcześniejszych - z 2017 r. Wtedy liderami były te same firmy kurierskie - DHL miał 25 proc. udziału w rynku, a DPD wygenerowało 23 proc. Bardzo wzrosła w porównaniu z przeszłością rola InPost, który rośnie o ok. 4-5 proc. rok do roku. W efekcie na dobre dołącza już do liderów zestawienia.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%