Zamknij

Wszystko co powinieneś wiedzieć o zwrocie towaru

13:07, 30.10.2020 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:08, 30.10.2020

Pandemia sprawiła, że w ostatnich miesiącach znacznie więcej rzeczy kupujemy przez Internet. Po otrzymaniu przesyłki może jednak okazać się, że nie wszystkie rzeczy spełniają nasze oczekiwania. Niektóre z nich będą znacznie różnić się od produktów na zdjęciach poglądowych zamieszczonych w sklepach online. Co zrobić w takim wypadku? Oczywiście dokonać zwrotu. Podpowiemy ci w jaki sposób to zrobić.

Ile masz czasu na zwrot?

Jeśli robisz zakupy w sklepie stacjonarnym, sprzedawca nie ma prawnego obowiązku przyjęcia zwrotu zakupionego przez ciebie towaru. W przypadku zakupów online sytuacja wygląda jednak inaczej. Wówczas przysługuje ci prawo do odstąpienia od umowy, które obowiązuje przez 14 dni od momentu otrzymania przesyłki z zamówionym towarem. Co ważne, w tym czasie wszystkie rzeczy możesz zwrócić bez podania przyczyny. Rzecz jasna dwutygodniowy termin jest terminem minimalnym, określonym przez prawodawcę. W niektórych sklepach online możliwość zwrotu została jednak znacznie wydłużona, niekiedy aż do 30 dni. Jeśli decydujemy się na zakup produktów w określonym sklepie powinniśmy zatem dokładnie przeczytać zakładkę, w której opisano zasady zwrotu. Tam sprawdzimy w jakim czasie możemy zwrócić rzeczy bez podania żadnej przyczyny.

Jak przygotować rzeczy do zwrotu?

Bluzka okazała się za mała? Nowy tablet nie spełnia twoich oczekiwań? W takim razie musisz przygotować te rzeczy do zwrotu, czyli odpowiednio je zapakować. W tym celu przydadzą się kartony. Nie powinieneś jednak wybierać używanych opakowań po produktach, które otrzymasz za darmo ze sklepu. Takie kartony mogą być uszkodzone i nie zapewnią przesyłce pełnego bezpieczeństwa. Tymczasem to właśnie sposób spakowania przedmiotów wpływa na zaakceptowanie ewentualnej reklamacji przez firmę kurierską. Lepiej więc kup nowe kartony, które będą w pełni dostosowane do zawartości. Wybór jest bardzo duży. Do wysyłki drobnych sprzętów elektronicznych, odzieży czy akcesoriów nadadzą się kartony fasonowe. Tapety, obrazy i plakaty możesz spakować natomiast w kartony tubowe. Jeśli zwracasz rzeczy do księgarni użyj specjalnych pudełek tekturowe na książki. Możesz wybrać także tradycyjne kartony klapowe. Mają one bardzo szerokie zastosowanie i dostępne są w wielu rozmiarach, więc spakujesz w nie każdą rzecz. W trakcie wyboru opakowania trzeba uwzględnić jeszcze jeden aspekt - sposób wysyłki. Wygodnym, tanim i coraz bardziej popularnym rozwiązaniem są paczkomaty. Aby z nich skorzystać, musimy jednak nabyć kartony dostosowane do wielkości skrytek. Kartony inpost dostępne są w Internecie w różnych wariantach: o zróżnicowanej wielkości i grubości tektury. Kartony do paczkomatów są zatem uniwersalne i nadają się do wysyłki wielu przedmiotów.

Jak zabezpieczyć rzeczy w kartonie?

Wszystkie rzeczy trzeba umieścić w pudełku tak, by nie stykały się ze ściankami opakowania i z pozostałą zawartością. Jeśli zwracasz do sklepu naczynia, sprzęty elektroniczne i inne delikatne przedmioty , musisz dodatkowo je zabezpieczyć. Użyj do tego folii bąbelkowej. Natomiast komplety naczyń np. talerze, przełóż kawałkami tektury. Niezależnie od typu zawartości, całą pustą przestrzeń w kartonie należy wypełnić papierem, pianką lub skropakiem. Przed zamknięciem pudełka, powinniśmy umieścić w nim formularz odstąpienia od umowy. Taki druk znajduje się na stronie sklepu. Należy go pobrać, wydrukować i wypełnić. Coraz więcej sklepów umożliwia także wypełnienie takiego formularza w formie elektronicznej. To bardzo wygodne i ekologiczne rozwiązanie. Po zamknięciu pudełka należy starannie okleić je taśmą pakową. Pamiętaj, że przezroczysta taśma biurowa w tym przypadku się nie sprawdzi. Jest za mało wytrzymała. Teraz przesyłka musi zostać oznaczona i zaadresowana. Umieść na niej etykiety ostrzegawcze z napisami: "uwaga szkło" oraz "góra" i "dół". Takie informacje są bardzo cenne dla pracowników firmy kurierskiej i zwiększają bezpieczeństwo przesyłki. Musisz także przykleić list przewozowy. Pamiętaj, by umieścić go w widocznym miejscu. Kartki z adresem nie należy przyklejać na krawędziach pudełka ani zakrywać jej taśmą.

Koszt wysyłki

Paczka jest już gotowa do wysyłki, ale kto za nią zapłaci? Sklepy stosują zróżnicowaną politykę zwrotów. Niektóre z nich oferują zwroty za darmo, ale znacznie częściej to właśnie klient zobowiązany jest do pokrycia kosztów dostawy oddawanego towaru. Szczegółowe informacje na ten temat znajdziemy na stronie sklepu w odpowiedniej zakładce.

Zakupy przez Internet zawsze obarczone są pewnym ryzykiem. Przysługuje ci jednak co najmniej czternastodniowe prawo zwrotu zakupionych przez ciebie rzeczy. Należy tylko pamiętać, że trzeba odesłać je w terminie i odpowiednio zabezpieczyć na czas transportu.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%