Zamknij
REKLAMA

Klocki do jogi - jak ich używać?

08:12, 18.05.2020 | art.sponsorowany

Drewniane, korkowe lub wykonane z pianki, prostokątne klocki o zaokrąglonych brzegach, które można zobaczyć (i wykorzystać) w każdym klubie fitness. Czym są klocki do jogi, czy każdy bez względu na uwarunkowania zdrowotne może je stosować? Co zrobić, aby jak najpełniej wykorzystać możliwości, jakie dają te akcesoria do ćwiczeń, bez narażania swojego ciała na kontuzje?
 

Klocki do jogi: czym są, zastosowanie

Klocki do jogi to jeden z podstawowych akcesoriów stosowanych w jodze, pilatesie i innych formach ćwiczeń wzmacniająco-rozciągających typu body & mind. Są to akcesoria wielofunkcyjne: w zależności od rodzaju materiału, formy zastosowania i rodzaju wykonywanych ćwiczeń, klocki do jogi mogą zarówno zmniejszać, jak i zwiększać intensywność ćwiczeń wykonywanych z ich użyciem. Pomagają rozciągnąć mięśnie, zrelaksować i rozluźnić przykurczone strefy, ale mogą też służyć do ćwiczeń wzmacniających. Dzięki temu, że ułatwiają przyjmowanie prawidłowych pozycji, klocki do jogi zwiększają stabilność i bezpieczeństwo ćwiczeń. Polecane są zarówno dla osób zaawansowanych, jak i tych, które już od dawna kontynuują swoją przygodę z jogą. Klocki do jogi stosuje się w klubach fitness na grupowych zajęciach pilatesu i jogi, w szkołach jogi i na plenerowych zajęciach organizowanych np. w parkach. Można też bezpiecznie używać ich indywidualnie w domu: warunkiem jest tylko znajomość podstawowych technik jogi.

Jaki klocek do jogi?

 W sprzedaży oferowane są klocki do jogi wykonane z różnego rodzaju materiałów:

  • Piankowe klocki do jogi: lekkie i dość elastyczne, choć odporne na odkształcenia klocki z kolorowej pianki, dostępne w różnych wariantach kolorystycznych. Przeznaczone są zwłaszcza dla osób początkujących.
  • Klocki korkowe wykonane z mocno sprasowanego korka, dzięki czemu są wystarczająco twarde, ale zachowują dużą lekkość. Korkowe klocki do jogi polecane są zwłaszcza osobom, które dużo podróżują lub lubią ćwiczyć jogę w plenerze. Takie akcesoria bez problemu można zapakować i zabrać ze sobą w dowolne miejsce
  • Klocki drewniane, wykonane w 100% z drewna bukowego, dębowego lub sosnowego. To najtwardszy, a jednocześnie najbardziej trwały rodzaj klocków do jogi, wykorzystywany powszechnie w klubach fitness i profesjonalnych szkołach jogi. Najpopularniejsze są klocki wykonane z jasnego drewna sosnowego.

Większość klocków do jogi dostępnych w sprzedaży ma wymiary około 21-23 cm x 11-12 cm x 6-8 cm. W zależności od rodzaju materiału, z którego są wykonane, mają one jednak bardzo różny ciężar: od 300 g (w przypadku lekkiego klocka piankowego) do nawet około 1300 g (tyle wynosi waga klocka do jogi wykonanego z drewna dębowego)

Klocki do jogi: ćwiczenia

Klocki do jogi mogą być wykorzystywane jako podpórka ułatwiająca wykonywanie ćwiczeń rozciągających i wzmacniających osobom początkującym. Ich użycie zmniejsza też ryzyko uszkodzenia mięśni, jeśli dopiero po raz pierwszy wykonuje się daną pozycję, tzw. asanę. Klocki stosuje się na przykład podczas wykonywania pozycji zwykłego lub odwróconego trójkąta, ryby, pozycji parśvottanasana, skłonu do przodu albo skrętu. Poprzez podłożenie klocka można zmniejszyć zakres ruchu lub rozciągania do bezpiecznego, możliwego na danym poziomie stopnia. Na przykład podczas wykonywania pozycji parsvottanasana (rozciąganie boczne w pozycji z jedną nogą do przodu, a drugą do tyłu) podłożenie klocka w pozycji pionowej lub poziomej ułatwia osobom, które nie są jeszcze bardzo rozciągnięte, dosięgnięcie dłońmi do podłoża.

Innym możliwym zastosowaniem klocków do jogi jest jednak wręcz przeciwne działanie: podnoszenie stopnia trudności ćwiczeń dla osób zaawansowanych. Poprzez dokładanie i zabieranie klocków można stopniowo zwiększać efektywność treningu, dlatego klocki do jogi to doskonałe uzupełnienie ćwiczeń. Poza podstawowym wyposażeniem, takim jak kauczukowe maty do jogi i odpowiedni strój, są to akcesoria, które przydadzą się każdej osobie uprawiającej jogę.

Klocki do jogi są też uniwersalnym sprzętem umożliwiającym rozluźnianie ciała napiętego w wyniku stresu, złych nawyków ruchowych i siedzącego trybu życia. Pozycja paryankasana, polegająca na leżeniu na plecach przy umieszczeniu klocka pod piersiowym odcinkiem kręgosłupa, pozwala na przykład skutecznie otworzyć klatkę piersiową i jest doskonałą formą profilaktyki schorzeń kręgosłupa.

(art.sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA