Wraz ze wzrostem zamożności społeczeństwa, a w szczególności klasy średniej, rozwija się potrzeba aktywnego spędzania wolnego czasu. Jedną z aktywności jest żeglarstwo oraz sporty motorowodne. W naszym kraju nie brakuje miejsc do pływania. Oprócz najpopularniejszych miejsc takich jak Mazury, czy morze Bałtyckie, istnieją akweny w innych regionach Polski. Przykładem mogą być większe rzeki typu: Odra, Warta, Wisła, Bug lub jezioro Zegrzyńskie koło Warszawy. Na przeciw oczekiwaniom miłośników sportów wodnych wychodzą hurtownie i sklepy żeglarskie. W dalszej części artykułu poznamy od kuchni specyfikę ich działalności.
Sklepy i hurtownie żeglarskie w liczbach.
Przeglądając polski rynek motorowodny można doliczyć się kilkunastu większych, liczących się ogólnopolskich sklepów i hurtowni żeglarskich. Dodatkowo ofertę uzupełniają lokalne mniejsze sklepy zlokalizowane w większych miastach wojewódzkich i turystycznych położonych nad morzem lub Mazurach. Przykładowo w niedużym Giżycku funkcjonuje kilka podmiotów zaopatrujących potrzeby żeglarzy i motorowodniaków.
Sporty motorowodne kołem zamachowym gospodarki.
Część produktów marynistycznych importowana jest z zagranicy. Prym wiodą producenci z Włoch, Holandii, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej oraz Korei Południowej. Czyli wysokorozwiniętych krajów nadmorskich. Duża część produktów do łodzi i jachtów wytwarzana jest także w naszym kraju. Dodatkowo nie od dziś wiadomo, że Polska to światowy potencjał w branży stoczniowej. Jednym z liderów zaopatrujących polskie stocznie jest sklep żeglarski Mazuria z Galin. W Polsce produkuje się statki, jachty żaglowe i łodzie motorowe.
Należy mieć także na uwadze, że 80 % światowego handlu odbywa się drogą morską. Co stawia branżę stoczniową jako kluczową w gospodarce krajów nadmorskich takich jak Polska. Jako ciekawostkę i powód do domu należy wspomnieć, że Polska jest europejskim liderem w produkcji łodzi motorowych do 9 metrów - na świecie wyprzedzają nas tylko producenci z USA. Sektor wraz z podmiotami współpracującymi zatrudnia około 90.000 osób.
Co kupimy w sklepach żeglarskich?
Sklepy i hurtownie żeglarskie oferują kompletne wyposażenie do łodzi motorowych i jachtów żaglowych. Sprzęt asekuracyjny i ratunkowy, wiosła, bosaki to tylko część oferty jaką znajdziemy. Ofertę uzupełnia odzież żeglarska, która oprócz swojego głównego przeznaczenia - nadaje się do codziennego użytkowania. Część sklepów posiada w swojej ofercie asortyment do uprawiania sportów wodnych: Wakeboarding, Kneeboarding, Wakeskating, Windsurfing czy narciarstwo wodne. Każdy duży, ogólnopolski sklep jest dystrybutorem i serwisantem silników zaburtowych do łodzi i jachtów. Najpopularniejszymi markami są Honda, Yamaha, Selva, Suzuki, Mercury. Nieliczne hurtownie żeglarskie posiadają w swojej ofercie stacjonarne silniki diesla. Większość silników, z powodu ich ceny i specyfiki wyposażenia, oferowana jest pod zamówienie. Należy mieć to na uwadze podczas zamiaru zakupu nowej jednostki napędowej.
Ciekawostki z branży marynistycznej.
Turystyczny jacht żaglowy może płynąć z maksymalną prędkością w węzłach V=2.41 *(długość jachtu w metrach)* 0,5. Przykładowo dla jachtu o długości 8 metrów, prędkość maksymalna wynosi 9,64 węzłów. Dla laików będzie to wartość około 18 km/h lub 5 m/s. Aby uzyskać większą prędkość należy pływać na silniku zaburtowym bądź stacjonarnym.
Polskie stocznie, jak podaje Wikipedia, wykonują 10% europejskiej produkcji. Wyprzedzamy takie kraje jak Wielka Brytania, Francja, Hiszpania.
Największa moc silników zaburtowych wynosi 350 KM. Jednostki pływające grupują silniki np montując 2 sztuki otrzymując ogromną moc 700 KM.
Wśród nowości na rynku można odnotować silnik zaburtowy firmy Hyundai, nietypowy bo z napędem diesla. Dotychczas producenci przyzwyczaili nas do jednostek benzynowych.
Artykuł powstał we współpracy z:
https://gillmarine.com.pl - polski dystrybutor odzieży żeglarskiej Gill.
https://www.lodziestrazackie.pl - polski producent płaskodennych łodzi z aluminium oraz z laminatu.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gorlice24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
100 tys. zł na konserwację i renowację zabytków w powie
A wiocha Zagorzany jak zwykle nic.
Zagorzany
12:09, 2025-06-07
Unia wspiera Strzeszyn. Wielkie zmiany na terenach wiej
"Podstawą rolnictwa w Chinach jest produkcja roślinna. Największy udział w strukturze upraw zajmują rośliny żywieniowe (około 90% zasiewów). Najważniejszą uprawą, w której zasiewach Chiny zajmują 1. miejsce, jest ryż (...) " Źródło: pl.m.wikipedia.org/wiki/Gospodarka_Chin
Obserwator
11:39, 2025-06-07
Unia wspiera Strzeszyn. Wielkie zmiany na terenach wiej
To nie Unia wspiera Strzeszyn. Unia nie ma żadnych własnych pieniędzy. To my podatnicy płacimy składki do Unii, tam częściowo jest to przejadane (diety, urzędnicy i inne bzdury) reszta trafia do nas na różne wsparcia, jak teraz do Strzeszyna. Szkoda, że ludzie tego nie potrafią zrozumieć
adam1
07:35, 2025-06-07
Ponad 2000 osób zagrożonych zwolnieniami
Platforma likwiduje wszystko co Polskie, bo Tusk chce by było wszystko w Polsce Niemieckie bo jest Niemcem.
Politolog
22:53, 2025-06-06
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz