Pełnomocnik rządu do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego, Maciej Lasek, wybrał wariant W41 jako preferowany dla linii kolejowych nr 5 i 50. Te kluczowe trasy mają połączyć węzeł CPK z Płockiem oraz Włocławkiem. Decyzja ta ma przynieść korzyści w postaci mniejszej liczby wywłaszczeń nieruchomości zabudowanych oraz zmniejszenia negatywnego oddziaływania na środowisko w porównaniu z innymi rozważanymi wariantami.
Planowane trasy kolejowe będą miały łączną długość około 150 km i będą zrealizowane według standardu Kolei Dużych Prędkości (KDP) Oznacza to, że pociągi będą mogły poruszać się z prędkościami przekraczającymi 250 km/h. Na odcinku między CPK a Lipnem (linia nr 5) maksymalna prędkość wyniesie nawet 350 km/h, podczas gdy na trasie Grochowalsk - Włocławek (linia nr 50) osiągnie 250 km/h.
Realizacja tej inwestycji znacząco skróci czasy przejazdów między miastami. Czas podróży na trasie Płock - Warszawa szacuje się na około 50 minut zamiast obecnych ponad 2 godzin. Natomiast podróż z Włocławka do stolicy zajmie około 70 minut. Tego rodzaju udoskonalenia nie tylko poprawią wygodę podróżnych, ale także mogą wspierać rozwój gospodarczy regionu dzięki lepszej dostępności transportowej.
Nowa linia kolejowa rozpocznie się w gminie Teresin, odgałęziając się od zamierzonego węzła kolejowego CPK. Następnie będzie prowadzić na północ od Sochaczewa w kierunku mostu nad Wisłą, który połączy Łęg-Januszew z Wyszogrodem. W dalszym etapie trasa przejdzie przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo oraz Bielsk, z planowaną stacją pasażerską w Bodzanowie-Chodkowie.
Istotnym elementem nowej linii jest odnoga prowadząca do centralnego dworca w Płocku. Linia będzie przebiegać na północ od zakładów Orlen, przechodząc przez gminy Bielsk, Stara Biała i Brudzeń Duży, gdzie zaplanowano przystanek w Brudzeniu Małym. Następnie trasa dotrze do Dobrzynia nad Wisłą i węzła kolejowego w okolicach Nowej Wsi w gminie Wielgie. Główny tor poprowadzi na północ w kierunku Lipna, Grudziądza i Gdańska, podczas gdy odnoga południowa CPK Włocławek - Płock skieruje się przez most na Wiśle do Włocławka.
Ponieważ omawiana trasa będzie prowadzona po nowym śladzie, konieczne jest pozyskanie prywatnych gruntów. Spółka CPK planuje uruchomienie pod koniec 2024 roku Programu Dobrowolnych Nabyć (PDN) dla terenów kolejowych. Program ma być podobny do tego, który funkcjonuje w przypadku nabywania gruntów pod budowę lotniska Port Solidarność.
Właściciele, którzy nie zdecydują się na udział w PDN, zostaną objęci standardowym procesem wywłaszczenia zgodnie z Ustawą o transporcie kolejowym. Decyzje lokalizacyjne mogą otrzymać rygor natychmiastowej wykonalności, co umożliwia inwestorowi szybkie zajęcie nieruchomości i rozpoczęcie prac.
Znani i nieznani gorliczanie - poznajcie fotografa „dni
Na cmentarzu w Łużnej nie ma gontyny tylko jest kaplica.
historyk
09:37, 2025-06-15
Przetarg zakończony! Kto wybuduje rondo w miejscu skrzy
ciekawe jak tam z obwodnicą czy Bartusiowa już coś działa....
Boss
08:41, 2025-06-15
Zrobili to! Glinik wyszarpał remis z BKS
U płakali remis w Bochni żeby się z nich nie śmiać. Ale awansu nie będzie bo nie macie kasy. A po drugie to byście dostarczali punkty innym przeciwnikom to bez sensu
Aaaa
08:05, 2025-06-15
Zrobili to! Glinik wyszarpał remis z BKS
Nie będzie awansu bo Glinik Gorlice nie ma kasy na 3 ligę więc nie ma szans na awans. W 3 lidze tylko byście oddawali punkty innym
Aaa
08:02, 2025-06-15