Elektroniczna recepta to innowacja wprowadzona przez Ministerstwo Zdrowia jakiś czas temu. Dzięki dostępowi do niej z każdego miejsca na Ziemi przy pomocy Internetowego Konta Pacjenta (IKP) znacznie ułatwiła pacjentom jej realizację, farmaceutom prawidłową identyfikację leków na recepcie, a służbie zdrowia możliwość kontroli nieprawidłowo wystawianych recept. Co warto wiedzieć o tej usłudze?
Przeczytaj nasz artykuł, a dowiesz się:
Recepta online pozwala na szybkie otrzymanie dokumentu uprawniającego do nabycia danego leku i jego realizację w każdej aptece w kraju. Razem z innymi usługami online wdrożonym przez Ministerstwo Zdrowia jak np. e-skierowanie, wprowadziła do naszego systemu opieki zdrowotnej namiastkę nowoczesności. Jak korzystać z tych dobrodziejstw techniki?
Recepta online to elektroniczny dokument umożliwiający wykup określonych leków w dowolnej aptece na terenie naszego kraju. W momencie wystawienia e-recepty w gabinecie lekarskim lub podczas teleporady pojawia się ona na Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) oraz na skrzynce email i SMS pacjenta. Jeżeli pacjent sobie tego życzy, może również otrzymać elektroniczne recepty w formie drukowanej i z nimi udać się do apteki. Taka wystawiona recepta ma taką samą moc prawną jak tradycyjna recepta papierowa.
Elektroniczną receptę możemy zrealizować przez 30 dni od daty wystawienia. W przypadku antybiotyków recepta ważna jest przez 7 dni od daty wystawienia. Po terminie realizacji recepty tracą ważność.
Internetowe Konto Pacjenta (IKP) to system, w którym zintegrowane mają być wszystkie dane zdrowotne pacjenta. Docelowo pojawi się tam każda e-recepta online, każda konsultacja lekarska i skierowanie oraz dostęp do dokumentacji medycznej. Pacjent dodatkowo może sprawdzić tam historię swoich wizyt i przepisane leki, a także pobrać ulotki do nich. Dzięki temu pacjent ma dostęp do wszystkich informacji o swoim zdrowiu bez wychodzenia z domu.
E-recepty może wystawiać każdy podmiot do tego uprawniony. Może to być lekarz, lekarz dentysta, felczer, starszy felczer, a w przypadku niektórych, z góry określonych leków i wyrobów medycznych (z wyłączeniem środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego), również pielęgniarka i położna.
Niestety często bardzo trudno jest zarejestrować się w swojej przychodni u lekarza POZ. Terminów jest mało, a chętnych pacjentów wiele, szczególnie w sezonie zimowym. W niektórych przypadkach istnieje jeszcze możliwość teleporady, ale jest ona rzadko dostępna w ramach NFZ. W przypadku recept cyklicznych mamy możliwość zamówienia kolejnej e-recepty na te same leki telefonicznie lub mailowo, jednak i w ten sposób terminy nie zawsze są błyskawiczne. Jeżeli potrzebujemy jakiegoś leku "na wczoraj", często jesteśmy skazani na prywatną służbę zdrowia. Na szczęście w ramach tej drugiej istnieje również możliwość zdobycia recepty bez tradycyjnej konsultacji lekarskiej, przy pomocy formularza elektronicznego i konsultacji telefonicznej. Wystarczy znaleźć stronę odpowiedniego gabinetu oferującego te usługi (jak www.erecept.pl), wypełnić krótki formularza online na temat naszego stanu zdrowia i zostaniemy umówieni na rozmowę telefoniczną z odpowiednim specjalistą. Sprawdzi on nasze ewentualne przeciwwskazania zdrowotne i po rozmowie z nami przepisze dany lek.
Pamiętajmy jednak, że ta usługa nie dotyczy wszystkich leków, a w przypadku wątpliwej zasadności wystawienia recepty lekarz może ponieść konsekwencje prawne.