Zamknij
Zobacz!

Fizjologia człowieka w programie nauczania biologii w szkołach ponadpodstawowych

art. sponsorowany + 12:27, 22.06.2023 Aktualizacja: 13:27, 13.07.2023
pixabay pixabay

Uczniowie szkól ponadpodstawowych mają w programie nauczania biologię - niezależnie od tego, jaki profil klasy wybrali. Zwykle w pierwszym roku nauki zaczynają się zastanawiać, czy poza kwestiami z zakresu komórki i metabolizmu, dowiedzą się również czegoś na temat fizjologii i anatomii człowieka. Ten dział biologii wszystkim wydaje się najbardziej interesujący, a równocześnie najbardziej potrzebny. W której klasie uczniowie dowiedzą się więcej o funkcjonowaniu ludzkiego ciała? Z jakich podręczników najlepiej skorzystać? 

Człowiek w programie nauczania biologii w szkołach ponadpodstawowych 

W klasie pierwszej uczniowie liceów i techników, nawet jeśli nie wybrali biologii jako rozszerzenia maturalnego, poznają kwestie podstaw doświadczeń biologicznych, zgłębiają budowę komórki oraz analizują procesy metaboliczne. Wiedza ta stanowi wstęp do kolejnych działów, ponieważ na poziomie podstawowym biologia pojawia się w programie nauczania trzech pierwszych klas szkół średnich. 

Fizjologia i anatomia człowieka stanowią przedmiot dociekań biologicznych w klasach drugich. Poza budową i funkcjonowaniem poszczególnych układów i organów ludzkiego ciała uczniowie uczą się również na temat występowania i profilaktyki niektórych chorób. Pewną część materiału stanowią w klasie drugiej również zagadnienia dotyczące rozwoju człowieka w poszczególnych okresach życia. 

Jakie podręczniki do biologii człowieka? 

W klasach drugich, uczniowie, którzy nie wybrali biologii jako przedmiotu maturalnego, uczą się zwykle z cenionego podręcznika autorstwa Anny Helmin i Jolanty Holeczek ”Biologia na czasie 2. Zakres podstawowy”. Książka jest lubiana przez nauczycieli i uczniów za przejrzysty układ treści, ciekawe infografiki oraz szereg rozwiązań, uławiających przyswajanie i utrwalanie nowych treści. Podręcznik odwołuje się do życia codziennego i wykorzystywania wiedzy w praktyce, co ma szczególne znaczenie w przypadku uczniów, dla których biologia nie stanowi głównego przedmiotu zainteresowań. 

Udogodnienie stanowią również zagadnienia powtórzeniowe na zakończenie każdego rozdziału, pozwalające wykonać gruntowną powtórkę materiału przed pracą klasową. Uzupełnieniem podręcznika są „Karty pracy ucznia” oraz repetytoria maturalne, zawierające przejrzyste zestawienia najważniejszych informacji. Mogą one być przydatne również dla tych uczniów, którzy nie planują zdawać matury z biologii. 

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%