Niekiedy przeszkody wodne lub droga szybkiego ruchu sprawiają, że ruch pieszych i rowerzystów jest bardzo utrudniony. Bardzo potrzebna jest wówczas specjalna kładka, która pozwoli poradzić sobie z przeciwnościami. Niewielki most dla pieszych i rowerzystów może powstać dość szybko i być trwałym rozwiązaniem. Dzięki niemu można w bezpieczny sposób dotrzeć szybko do celu podróży. Jakie jeszcze zalety ma kładka dla pieszych i rowerzystów?
Kiedy kładka pieszo-rowerowa może być dobrym rozwiązaniem? Takie rozwiązanie sprawdza się tam, gdzie na drodze pojawia się rzeka, ruchliwa autostrada lub innego typu przeszkoda. Idealnym wyjściem będzie wówczas kładka piesza i most rowerowy w jednym. Teraz takie rozwiązania mogą powstawać bardzo szybko. Sprawdzą się zarówno tymczasowo, jak i w dłuższej perspektywie. Jakie jeszcze zalety ma most pieszo-rowerowy?
Dlaczego kładka pieszo-rowerowa bywa tak ważnym elementem infrastruktury? Przede wszystkim jest to rozwiązanie wykorzystywane w dwóch podstawowych przypadkach: jako uzupełnienie istniejącej infrastruktury lub element zastępczy dla niej. Jednocześnie coraz częściej dla tworzenia kładek wykorzystuje się konstrukcje, które są trwałe, ale jednocześnie dają możliwość szybkiego montażu.
Najczęściej kładka pieszo-rowerowa występuje jako:
Niekiedy kładki tymczasowe służą jako trasa dla kabli lub rur, która pozwala na ominięcie przeszkód terenowych.
Kładka piesza i most rowerowy w jednym to ciekawe i funkcjonalne rozwiązanie. Coraz częściej sięga się przy tym po rozwiązania przeznaczone do szybkiego montażu takie, jak choćby kładki kompozytowe. Można je nawet wypożyczyć. Stanowią doskonałą alternatywę dla konstrukcji wykonywanych z betonu, stali lub o wiele mniej trwałego drewna. To dobre rozwiązanie uzupełniające awaryjnie infrastrukturę, ale także polecane deweloperom czy inwestorom.
Kładki pieszo-rowerowe tego typu mogą być bardzo wytrzymałymi konstrukcjami, które posiadają wytrzymałość nawet 500 kg nacisku na m2. Dodatkowo można je wybierać w taki sposób, aby poszczególne parametry zgadzały się z indywidualnym zapotrzebowaniem. Oferowane na rynku rozwiązania pozwalają np. na to, aby można było tworzyć kładki szerokie na 3 m i długie nawet na 67 m w przypadku konstrukcji tymczasowych. Bardziej solidne rozwiązania stałe mogą mieć do 30 m długości bez dodatkowych podpór.
Niewątpliwie takie kładki i mosty rowerowe są o wiele trwalsze od tych, które tworzy się np. z drewna. Dodatkowo można je wyposażyć w dodatkowe oprzyrządowanie tak, by były w pełni funkcjonalne. Chodzi m. in. o monitoring, schody, rampy, a nawet windy osobowe. Zakres indywidualizacji jest tu bardzo duży i warto z tego skorzystać.