W czwartek (26 czerwca) w Restauracji Gospoda Magurska w Małastowie odbyła się konferencja podsumowująca wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju na lata 2014-2020 (LSR) przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Beskid Gorlicki” (LGD). Podczas konferencji wręczono także Certyfikaty uprawniające do używania i posługiwania się Znakiem Promocyjnym KARPATING.
Budżet jakim dysponowała LGD na realizację projektów w okresie programowania 2014-2020 wynosił ponad 3 mln euro. W ramach tych środków zrealizowano ponad 190 projektów z zakresu rozwoju przedsiębiorczości , poprawy atrakcyjności turystycznej obszaru oraz wzmocnienia kapitału społecznego i kulturowego na łączną kwotę ponad 14 mln zł.
W ramach projektów z zakresu podejmowania i rozwijania działalności gospodarczej dofinansowano 92 nowe oraz 14 już istniejących firm z różnorodnych branż, w wyniku czego utworzono 106 miejsc pracy na obszarach wiejskich naszego powiatu.
Zrealizowano także projekty z zakresu tworzenia centrów przetwórstwa - powstał Inkubator Przetwórstwa Lokalnego Browar Stodoła w Libuszy, w którym produkowane jest piwo oraz Inkubator Przetwórstwa Rolnego w Krzywej, w którym odbywa się przetwórstwo mięsne.
Środki ze strategii przyczyniły się także do rozwoju lub modernizacji ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej . Wśród 53 obiektów znajdują się m.in:
W ramach zrealizowanych projektów rozbudowano drogę gminną, zorganizowano cykl szkoleń dotyczących aktywizacji i edukacji w zakresie turystyki, utworzono miejsca noclegowe oraz zakupiono sprzęt niezbędny do produkcji własnego produktu lokalnego – „Dżemu mirabelkowego” oraz galaretki porzeczkowej „Trzy kolory”.
Dofinansowano również projekty z zakresu ochrony i promocji dziedzictwa lokalnego, w ramach których poddano pracom restauratorskim i konserwatorskim 5 zabytków. Wsparto także 25 podmiotów działających w sferze kultury poprzez przebudowę budynków pełniących funkcje kulturalne, dostosowując je do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, zbudowano altanę edukacyjną oraz infrastrukturę wystawienniczą, a także dokonano zakupu wyposażenia zaplecza kuchennego, zakupu strojów regionalnych oraz instrumentów muzycznych.
W ramach projektu grantowego realizowano 10 grantów, które dotyczyły organizacji imprez, warsztatów oraz zakupu wyposażenia dla różnych organizacji w celu integracji i aktywizacji społecznej mieszkańców w obszarze dziedzictwa lokalnego.
LGD „Beskid Gorlicki” zrealizowało także 4 projekty współpracy, w ramach których powstało m.in. Centrum Produktu Turystycznego i Kulturowego Beskidu Gorlickiego w Wysowej-Zdroju oraz 13 Miejsc Obsługi Rowerzystów – tzw. MOR-ów zlokalizowanych przy szlakach, ścieżkach rowerowych oraz atrakcjach turystycznych, w których można odpocząć, schronić się przed deszczem, dokonać drobnych napraw roweru czy też podładować telefon. Wydano także mapy prezentujące istniejące na obszarze szlaki i ścieżki rowerowe z naniesionymi MOR-ami i atrakcjami turystycznymi oraz spot telewizyjny.
Utworzona Marka Lokalna KARPATING jest także efektem realizacji projektów współpracy, w ramach których powstał znak słowno-graficzny KARPATING wraz z Systemem Identyfikacji Wizualnej Znaku, powstała strona internetowa www.karpating.pl oraz aplikacja mobilna KARPATING, utworzono Regulamin przyznawania, używania i posługiwania się znakiem, powołano Członków Kapituły KARPATING oraz przeprowadzono I nabór na użytkowników Znaku Promocyjnego.
A czym jest Marka Lokalna KARPATING - jest ona narzędziem promocji produktów i usług związanych z regionem, oferowanych przez twórców i usługodawców z obszaru Powiatu Gorlickiego, a także narzędziem promocji lub wsparcia inicjatyw mających znaczenie dla zrównoważonego rozwoju obszaru powiatu. Budowaniu i wzmacnianiu marki lokalnej KARPATING służy w szczególności korzystanie ze Znaku Promocyjnego KARPATING, którym wyróżnia się wyjątkowe, najwyższej jakości produkty, usługi i inicjatywy.
Wyboru produktów dokonuje Kapituła Znaku Promocyjnego KARPATING:
Olga Gałek – specjalista ds. marki lokalnej
Ewa Wachowicz – producentka, dziennikarka i prezenterka telewizyjna
Andrzej Zarych – Dyrektor Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ
Jacek Kowalski – specjalista od marki miejsca, wykładowca
Bartłomiej Sołtys – Nadleśniczy Nadleśnictwa Łosie
W 2024 roku przeprowadzono trzeci nabór na Użytkowników Znaku Promocyjnego KARPATING, w ramach którego zarówno nowi jaki dotychczasowi Użytkownicy otrzymali prawo do używania i posługiwania się Znakiem Promocyjnym KARPATING na następujące produkty, usługi i inicjatywy:
Natomiast znak ten posiadają także:
Szczegółowe informacje dotyczące produktów, usługi i inicjatyw objętych Znakiem Promocyjnym KARATING można znaleźć niebawem na stronie internetowej www.karpating.pl oraz aplikacji mobilnej. Niebawem dołączą tam nowe produkty, którym przyznano znak.
Źródło info: Beskid Gorlicki
[FOTORELACJA]4256[/FOTORELACJA]
Bolek13:52, 27.06.2024
ten Kaszka jeszcze się pląta?
John19:23, 27.06.2024
W powiecie i nie tylko w ostatnich latach , najbardziej aktywny na zdjęciach ; zawsze w na pierwszym planie :)
A może ogłosimy taki konkurs ? Już wiemy kto zdobędzie to miano :)
T08:29, 28.06.2024
Przynajmniej coś się dzieję, ludzie coś z tego mają.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu gorlice24.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
0 1
Ten Pan pozyskał dla lokalnych firm, agroturystyka, stowarzyszeń instytucji itp ponad 20 milionów euro. A Ty?