Zamknij

Kuria Diecezjalna w obronie proboszcza z Ropicy Polskiej

13:05, 26.01.2021 Jarosław Rozpłochowski Aktualizacja: 14:34, 26.01.2021
Skomentuj

W związku z naszą wczorajszą publikacją na temat ingerencji księdza proboszcza w prywatne życie młodzieży i zasobów ich prywatnych kont w serwisie społecznościowych Facebook wywiązała się ogólnopolska dyskusja na temat, jak głęboko księża mogą ingerować w prywatne życie innych osób. 

Portal

gorlice24.pl

Napisał o tym

pierwszy

Okazuje się, że lokalna informacja przebiła się do największych mediów ogólnopolskich (nasz artykuł cytowały między innymi Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, serwisy onet.pl, wp. i mnóstwo lokalnych portali w całym kraju), sprawą zajął się też Ośrodek Monitorowania Zachowań Rasistowskich i Ksenofobicznych, a temat dotarł też w dniu dzisiejszym do Rzecznika Spraw Obywatelskich.

Dzięki naszej skromnej publikacji, która w ciągu doby została przeczytana przez ponad 145 tysięcy osób (sic!) wywiązała się ogólnopolska debata narodowa, jak bardzo księżą mogą ingerować w prywatne życie innych osób.

[ZT]9163[/ZT]

Dziś do sprawy oficjalnie odniósł się ks. Piotr Steczkowski kanclerz Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie, a jego stanowisko wyrażone w Oświadczeniu Kurii Diecezjalnej w zasadzie nie powinno dziwić. Poniżej treść oświadczenia w pełnym i oryginalnym brzmieniu. 

Oświadczenie Kurii Diecezjalnej w Rzeszowie ws. przygotowania do bierzmowania w parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Ropicy Polskiej

 

1. Do sakramentu bierzmowania w Kościele Katolickim mogą i powinny przystępować tylko te osoby, które akceptują prawdy wiary i zasady moralności przez niego głoszone.

 

2. Za przygotowanie do sakramentu bierzmowania w poszczególnych parafiach odpowiadają księża proboszczowie. Jednym z ważnych elementów przygotowania do sakramentu bierzmowania jest weryfikacja spójności między deklarowaną wiarą kandydatów a podejmowanymi decyzjami i ich zachowaniem.

 

3. Proboszcz parafii w Ropicy Polskiej, w związku z wątpliwościami czy owa spójność występuje u trzech osób z grupy przygotowującej się do przyjęcia bierzmowania, poprosił je o złożenie pisemnych deklaracji potwierdzających ich wybory moralne. Dzięki temu pomógł im podjąć decyzję o przystąpieniu do sakramentu bierzmowania nie tylko w sposób wolny, ale także bardziej świadomy, co zasługuje na uznanie.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(46)

Bóg zapłaćBóg zapłać

39 57

Za odpowiednie ofiarę, koperta lub przelewem wszystko przejdzie. ;)
Więc bawią mnie te komentarzem tych jakże prawnych katolików..szkoda że świadectwa nie dają na codzień. ;) 13:23, 26.01.2021

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

TaupoTaupo

27 10

A skąd wiesz, że nie dają świadectwa? Znasz osobiście wszystkich komentujących? Proszę nie oceniać pochopnie i nie wrzucać wszystkich do jednego worka. 13:34, 26.01.2021


Do TaupoDo Taupo

17 18

Wystarczy popatrzeć co się dzieje na ulicy,po sklepach, komentarze. Chlanie wódy co święta.. wystarczy popatrzeć na Wigilię. Wóda na stole, kolędy po pijaku, mam mówić dalej? Jeśli to jest świadectwo tej cudownej, dojrzałej wiary to ja dziękuję, że nie uczestniczę w tym cyrku obłudy :) 13:52, 26.01.2021


TaupoTaupo

10 4

Wcale nie uważam, że wszyscy którzy uważają się za katolików są super. Mówię tylko, że nie powinno się osądzać wszystkich tak samo. Obłuda, chlanie itd. - zgadzam się, ale jest też dużo ludzi, którzy uczciwie żyją i ciężko pracują. Sama znam wielu takich w moim otoczeniu. Tylko tacy ludzie raczej nie rzucają się w oczy. Dobro jest ciche, zło krzykliwe. 17:57, 26.01.2021


zzzzzz

2 6

sadzisz po sobie i swoich rodzinnych swietach czy jak? 10:41, 27.01.2021


reo

zdrowy na umyśle zdrowy na umyśle

41 51

Czarne kiecki się bronią, wspierają , tworzą fundusz dla święcie spłodzonych ,dla dzieci święcie spłodzonych,szukają darowizn domów wśród nawiedzonych samotnych /w sumie biednych bo o chorych psychikach/ pilnują życia doczesnego, nie spieszą sie do Domu Ojca ,wszyscy kończą Kul , pradziad , dziad , ojciec , mama ,
zrzucaja sutanny, niektórzy w sutannach płodzą i wznoszą modły ..widać nie są wierzący bo swiadomośc ,że czeka na nich piekło zamiast Domu Ojca byłaby ..memento ...a nie jest ... 13:31, 26.01.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Iks deIks de

1 3

ale *%#)!& 14:03, 27.01.2021


MaroMaro

75 47

Wielkie brawa dla Kurii !!! Tak trzymać. Jakość a nie ilość. 13:32, 26.01.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

pogórzaninpogórzanin

23 12

To dlaczego tak łatwo sięgają po kasę całego społeczeństwa a nie Was "jakościowych"?
Rozwiązać konkordat i opodatkować kler. 15:30, 26.01.2021


Nic nowegoNic nowego

9 2

Jaka kuria taki proboszcz. 10:11, 27.01.2021


GenesisGenesis

67 16

Można było się spodziewać takiej odpowiedzi kurii. Proste, akceptujesz zasady KK to przystępujesz do bierzmowania, jeśli nie, to trudno. Nikt nie musi być katolikiem, sakrament bierzmowania nie jest żadnym obowiązkiem w życiu społecznym. Żadne wtrącanie się w życie prywatne. Takie proste, a taka burza przeszła przez Internet. 🙂 13:40, 26.01.2021

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

laiklaik

15 16

A jakie zasady KK określają publikacje na prywatnym koncie na Facebooku? Bo szukam i szukam i znaleźć nie mogę, czy to może już w Nowym, czy jeszcze w Starym Testamencie, a może w jakiejś innej mądrej księdze znajdę czy w ogóle wolno mieć katolikowi Facebooka, a jeśli tak co wolno na nim publikować 13:57, 26.01.2021


,,,,,,,, ,,,,,,,,

15 8

Do@laik
Idz czlowieku do przedszkola, tam ci odpowiedzą na twoim poziomie. 14:56, 26.01.2021


b6q2b6q2

0 0

ciekawe jak pracodawca cie do czekoś zmusi np przewiezienia w tirze lewych papierosów to co powiesz ,ze masz sumienie.i za sumienie nie pujdziesz siedzieć 13:58, 23.07.2021


prawdaprawda

49 19

Cytuję ,,(nasz artykuł cytowały między innymi Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, Super Express, serwisy onet.pl, wp. i mnóstwo lokalnych portali w całym kraju " Moim zdaniem same wiarygodne ,rzetelne żródła informacji .🤣🤣🤣 14:11, 26.01.2021

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

EdmundEdmund

21 26

Dla ciebie widać że jedyne wiarygodne źródła to gość niedzielny radio Maryja i naciągacz z Torunia.Zasiegnij też wieści od pustelnika . 14:33, 26.01.2021


brabant11brabant11

7 10

Szkoda że nie zamieściła go "interia.pl"- bo to jest najbardziej "wiarygodny" i ze wszech miar bezstronny w opiniach portal internetowy. 14:36, 26.01.2021


wiola wiola

21 4

wszystkie portale siebie warte 15:01, 26.01.2021


brabant11brabant11

6 0

Muszę przeprosić- jednak interia.pl zamieściła informacje o tym incydencie. Warto poczytać opinie internautów. 17:40, 26.01.2021


LipaLipa

1 1

Lo matko to az tak? 08:56, 27.01.2021


KrisKris

43 43

Kasa ,kobiety, pedofilia Amen 14:47, 26.01.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

b11b11

1 1

świeccy faceci to też mogą być pedofile

jak pisze nie prawdę do mnie popraw 13:57, 23.07.2021


......

48 48

CZARNA MAFIA jakieś błyskawice zauważają a molestowania ,gwałcenia przez księży już nie zauważają 14:50, 26.01.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

,,,,,, ,,,,,,

3 13

Idz byc *%#)!& gdzie indziej... 14:58, 26.01.2021


BettiBetti

21 25

Brawo bierzmowanie nie jest dla wszystkich tak jak i ślub kościelny często młodzi go mają rozwodzą się bo to nie miłość a potem w prawdziwym związku kościół ich odrzuca 14:58, 26.01.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

zdrowy na umyślezdrowy na umyśle

18 9

......grunt ,że nie odrzuca swoich faryzeuszy w czarnych kieckach tych którzy splugawili śluby czystości , tych obrzydliwie chciwych i tych którzy krzywdzili dzieci ..finalnie usmażą sie w piekle ,taka pociecha została nam tu na ziemi..... 15:58, 26.01.2021


Kasia Kasia

18 6

Nie masz racji, że tylko młodzi po fakcie orientują się, że ślub kościelny wzięli nie z miłości. Taki prominent, prezes tvpis zorientował się dopiero po 25 latach! A taki z niego gorliwy katolik. 16:28, 26.01.2021


heniohenio

28 18

Pilny telegram z kurii :

Gratuluję oświadczenia. STOP
Tak trzymać .STOP
Wolność słowa? Akomu to potrzebne. STOP 15:13, 26.01.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obywatelobywatel

43 14

Dlaczego tyle szumu? Nikt nie zmusza do przyjęcia sakramentu.Nie chcesz nie podpisuj. Chcesz wziąć kredyt godzisz się na pewne warunki. Nie można żyć w rozdwojeniu jaźni jak śpiewak Szpak jednego dnia chodzi z błyskawicami a drugiego śpiewa kolędy.Kościół sobie poradzi. Lepsza mniejsza jakość niż byle jaka większość.W życiu trzeba umieć dokonać wyboru wolna droga 16:34, 26.01.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pppp

17 11

Dlaczego tyle szumu? Nikt nie zmusza do przyjęcia utrzymywania kleru. Nie chcesz nie płać. A nie czekaj. Kradną mi pieniądze w podatkach i każą czarnych pasożytów utrzymywać. Etaty w ZUS, w wojsku, w szkole i w szpitalach. Potem emerytury dla nierobów. 17:10, 26.01.2021


judajuda

22 2

Czego Bóg chce od ciebie,
to musisz omówić z NIM w cztery oczy.

- św. Edyta Stein 19:35, 26.01.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Dorosła gorliczankaDorosła gorliczanka

23 27

Nie ma właściwie nad czym dywagować: bierzmowanie nie jest niezbędne do tego, by wieść szczęśliwe, dobre życie i korzystać w pełni ze swoich talentów, zdolności i możliwości. Świat nie kończy się na Ropicy Polskiej, ta trójka młodych ludzi za chwilę zniknie z radaru księdza proboszcza, pozostali mieszkańcy tej pięknej wsi też nie będą wpływać na ich życie. Mają po 15 lat i już teraz doświadczyli bardzo bezpośrednio, jak opresyjny jest polski Kościół. Życzę im podejmowania dobrych decyzji. Nie wiem, które groźby są najbardziej absurdalne: brak ślubu kościelnego w przyszłości? Odmowa ślubu kościelnego? - Nie ma on wpływu na jakość związku, nawet lepiej, żeby ksiądz nie udzielał *%#)!& porad małżeńskich. Odmowa poczówku na cmentarzu parafialnym? - Są cmentarze komunalne, zwłoki nie będą się walać po ulicach miasta, zresztą kremacja jest bardziej praktyczna. Brak wizyty po kolędzie? - To i lepiej, można ciekawiej spędzić popołudnie z rodziną, a jeśli juz kogoś zapraszamy do siebie, to lepiej wybrać autentycznych przyjaciół niż pożal-się-boże proboszcza. 19:43, 26.01.2021

Odpowiedzi:8
Odpowiedz

MMMM

10 12

Ciekawe czy na łożu śmierci zdanie będzie to samo 21:04, 26.01.2021


Dorosła gorliczankaDorosła gorliczanka

12 9

Do MM
W obliczu śmierci zapewne będzie dla mnie bardziej istotne, czy otaczają mnie ukochane osoby, niż opinia proboszcza, dla którego duszpastwrstwo oznacza przeszukiwanie kont społecznościowych młodzieży. 21:49, 26.01.2021


P.S.P.S.

2 5

Mądre słowa na zakończenie tego dwudniowego plebiscytu, tylko "MM -autora jednego z komentarzy
będzie niestety zżerać CIEKAWOŚĆ CO BĘDZIE NA ŁÓZU ŚMIERCI, bo "Jego" Bóg nie puści tak tego płazem. 01:34, 27.01.2021


TT

11 2

Nie no, rozwaliłaś mnie :-))) "Opresyjny polski Kościół", bo domaga się dotrzymania zobowiązań, które ktoś sam na siebie chce nałożyć? Tak samo opresyjny jest bank, domagający się spłacenia kredytu, pracodawca oczekujący, że pracownik przyjdzie punktualnie do pracy, a ten ostatni jest opresyjny wobec pracodawcy oczekując wypłaty w umówionym dniu. 11:10, 27.01.2021


tadeusztadeusz

3 2

Do T.Masz zupełną rację. Doszło do tego,że Koścół funkjonuje jak banki,pracodawcy,urząd skarbowy itp.
Masz chłopie rację.Niestety. 14:40, 27.01.2021


TT

2 1

@tadeusz: to akurat inny temat, ale prawdą jest, że Kościół to również potężna instytucja - z całym dobrodziejstwem inwentarza. Ale nawet niebo ma swoją hierarchię - trony, zwierzchności, "cheruby, serafinowie", buchalterię ("policzony i zważony jesteś", "będzie wam dane miarą pełną i ubitą", "włosy na głowie wszystkie są policzone"), że o organach ścigania i wymiarze sprawiedliwości nie wspomnę. 08:39, 28.01.2021


pl7pl7

0 0

wyjedź za granicę tam takich parobków jak ty bauer szuka 22:10, 18.02.2021


b77b77

0 0

z takim myśleniem to tylko do klubu oo 13:55, 23.07.2021


elfelf

8 9

Trzeba się konkretnie zdecydować i wybrać swoje miejsce , ta trójka to takie g....o pomiędzy gaciami a portkami. 10:59, 27.01.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

OlkaOlka

5 2

Komentarz świętego katolika , który tylko obraża innych 23:33, 27.01.2021


tadeusztadeusz

11 10

Gorlice Miasto Światła i Mroku. 12:28, 27.01.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

pl0npl0n

2 0

to jak by powiedzieć nie zabijaj - a człowiek zabije bo tak chce
nie kradnij a ukradnie bo inni
ja ci powiem włóź ręke do ogniska bo inni tak robią tchurzycie,jak nie to niech wszyscy komentujący to zrobią , bo inni tak robią.tak myśla tylko maszyny , maszyna ma ukierunkowane na jedną funkcje i nie myśli
a wy ludzie ,polacy ,nie-polacy chyba macie mózg a moze internet wam go zjadł 22:15, 18.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

b34b34

4 2

jak chodziłem do pierwszej klasy to znęcała się na demną żona dyrektora i upokarzała mnie przed cała klasą .a w 4 klasie wychowawca też sie na demna znęcał psychicznie i buntował przeciwko mnie klasę
jak sprawa miała być zgłoszona do kuratorium , to przyjechał do domu i prosił aby nic nie robić bo wpłynie jeszce gorzej na mnie. pedogog też nic nie wskurała.nie bronie tej sytuacji
.jeden z kolegów powiedział mi jak dziecko uderzy ojca lub matkę świadczy o złym wychowaniu i nie można zgłosić. nie puścisz córki na dyskoteke to cię oskarży o molestowanie?
dalej brońcie takich. moim zdaniem dzisiaj dzieci to ,,samo zło'' rozpieszczone z przywilejami bez obowiazków dla których liczy sie kasa nie autorytet. 13:53, 23.07.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ks. Ks.

4 1

Jak ktoś nie dopuszcza dziecka do sakramentów to nie jest Księdzem tylko Urzędnikiem bo liczy się kasa a nie Bóg i nie warta słowa '' Szczęść Boże'' 21:26, 14.08.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%