Zarząd Województwa Małopolskiego od lat podejmuje działania wzmacniające rozwój regionu na wielu płaszczyznach. Dostępne fundusze europejskie kierujemy m.in. na edukację, której roli nie można pominąć w budowaniu potencjału społeczno-gospodarczego Małopolski. Dlatego też potężny strumień środków trafia dzisiaj na wsparcie wychowania przedszkolnego oraz kształcenia zawodowego – podkreśla wicemarszałek Łukasz Smółka.
Przedszkolaki na start!
Tworzenie miejsc przedszkolnych odbywa się zarówno w istniejących, jak i w nowopowstałych ośrodkach wychowania przedszkolnego. Zakłada ono dodatkowe zajęcia dla przedszkolaków m.in. matematyczno-przyrodnicze, posługiwania się językami obcymi, zastosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych, a także kreatywności i innowacyjności. W projektach można było sfinansować adaptację lub dostosowanie pomieszczeń przedszkolnych, wyposażenie ich w niezbędny sprzęt, zabawki oraz pomoce edukacyjne. W wielu placówkach towarzyszyć temu będzie wydłużenie godzin pracy, co sprawi, że będą one bardziej dostępne dla pracujących rodziców i opiekunów dzieci.
Projekty przedszkolne to również wyrównywanie szans dzieci ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, tak aby możliwy był jeszcze pełniejszy ich udział na tym pierwszym, ale jakże istotnym etapie edukacji.
Podczas uroczystości wręczono listy intencyjne na realizację 51 projektów wspierających wychowanie przedszkolne. Do tej pory, dzięki środkom unijnym, dofinansowano w ramach Programu Regionalnego już 3,5 tys. miejsc wychowania przedszkolnego, a z dodatkowych zajęć skorzystało niemal 6 tys. przedszkolaków. Dzięki właśnie wybranym projektom zwiększy się ta pula, bowiem zostanie dofinansowanych kolejne 2 tys. miejsc wychowania przedszkolnego, a z dodatkowych zajęć skorzysta ponad 3 tys. przedszkolaków.
Placówki z zawodem
Wybrane projekty zakładają tworzenie oraz rozwój Centrów Kompetencji Zawodowych oraz rozwijanie oferty szkół zawodowych, w tym kształcących uczniów ze specjalnymi potrzebami. Koncentrują się przede wszystkim na realizacji kompleksowych programów kształcenia praktycznego organizowanych u pracodawców, a także działaniach zwiększających udział młodzieży ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami, w edukacji zawodowej. W ofercie nie zabraknie również doradztwa edukacyjno-zawodowego oraz orientacji zawodowej.
W trakcie wydarzenia wręczono listy intencyjne na realizację 24 projektów dotyczących kształcenia zawodowego w Małopolsce. Do tej pory w pozaszkolnych formach kształcenia wzięło udział prawie 21 tys. osób, a ponad 7 tys. uczniów uczestniczyło w stażach i praktykach u pracodawcy. 49 centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego zostało objętych wsparciem w programie. Nowo wybrane projekty sprawią, iż jeszcze więcej osób skorzysta z programu. W pozaszkolnych formach kształcenia weźmie udział ponad 8,6 tys. osób, a ponad 4,6 tys. uczniów będzie mogło uczestniczyć w stażach i praktykach u pracodawcy. Wsparciem zostanie objętych kolejnych 22 centrów kształcenia zawodowego i ustawicznego, co oznacza jeszcze większy dostęp do oferty tego typu placówek w województwie.
Powiat Gorlicki odebrał listy intencyjne na realizację od lipca 2020 r. dwóch projektów w obszarze kształcenia zawodowego.
„Mój Zawód Moja Przyszłość – Centrum Kompetencji Zawodowych w Powiecie Gorlickim – II edycja, realizowany przez Zespól Szkół Zawodowych im. K. Pułaskiego w Gorlicach o wartości 4.109.723,95 zł, z czego wydatki w kwocie 904.784,00 zaplanowano na modernizację warsztatów CKU Nr 2 oraz zakupu nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych
„Inwestujemy w zawodowców – II edycja”, realizowany przez Centrum Kształcenia Zawodowego w Gorlicach, o wartości 2.059.649,96 zł, z czego wydatki w kwocie 520.199,97 zł zostały zaplanowane na zakup nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych
Obydwa projekty zakładają wsparcie uczniów w postaci: kursów i szkoleń branżowych, zajęć kompensacyjno-wyrównawczych z przedmiotów ogólnokształcących i zawodowych, doradztwa zawodowego w formie wizyt studyjnych w zakładach pracy, płatnych miesięcznych staży wakacyjnych oraz wsparcie nauczycieli w formie: kursów, szkoleń i staży branżowych, a także stworzenie warunków kształcenia praktycznego na wysokie poziomie technologicznym i jakościowym.
adam119:08, 14.11.2019
Kolejne zmarnowane pieniądze 19:08, 14.11.2019
gosc19:57, 14.11.2019
NIestety, szkolenia w takiej formie to pic na wodę. Zarabiają na nich przede wszystkim firemki pseudo szkoleniowe, psycholoszki i wszelkiej masci doradcy zawodowi. Jest też cała rzesza kursantów wegetujących na tych szkoleniach i później pseudo stażach. 19:57, 14.11.2019
Bona08:45, 15.11.2019
Jedno szkolenie powinno być z kultury osobistej 08:45, 15.11.2019
Ciekawski10:26, 15.11.2019
Nasuwa się pytanie. Dlaczego pieniądze z programu na LATA 2040 - 2020 będą wykorzystywane w ostatniej chwili, w pośpiechu, BYLE JAK, BEZ WŁAŚCIWEGO CZASU NA PRZYGOTOWANIE I REALIZACJĘ? ŻEBY TYLKO WYDAĆ BO PRZEPADNĄ? Ale nie ma co się dziwić ten rząd nie lubi UE a może także jej pieniędzy? Może to także wina wyborów, których w tym czasie był dostatek. 10:26, 15.11.2019
DD17:16, 16.11.2019
Super sprawa może pomyślą o sfinansowanku placu zabaw w Klenczanach żeby dzieci nie liczyły na konkurs tylko go miały.
17:16, 16.11.2019
malymacilina22:24, 16.11.2019
2 0
dokladnie tak niestety znam przypadek gdzie kurs florystyczny byl bez zywych kwiatow
22:24, 16.11.2019