Zamknij

Radny chce jawności głosowań. Jesteśmy za!

23:14, 06.03.2015 J.R Aktualizacja: 23:18, 06.03.2015
Skomentuj

Radny Tomasz Szczepanik w czasie ostatniej sesji kolejny już raz interpelował o podawanie do publicznej wiadomości wyników głosowania Rady Miasta nad poszczególnymi uchwałami. Sugerował też wdrożenie elektronicznego systemu liczenia głosów. Sceptyczny wobec takiego rozwiązania jest burmistrz Kukla. 

Od władzy każdego szczebla należy oczekiwać transparentności działania. O ile w polskim parlamencie każdy poseł czy senator głosuje za pomocą imiennej karty. System podaje zbiorcze wyniki głosowania, jednak w szczegółowych protokołach z głosowań można odnaleźć dokładne informacje, kto i jak głosował nad konkretnym projektem ustaw. Identycznej przejrzystości pracy powinniśmy oczekiwać od lokalnych radnych.

 

 

Ze słuszną inicjatywą w tej sprawie już kolejny raz wystąpił zasiadający pierwszy raz w rajcowskich ławach radny Tomasz Szczepanik. Radny już 29 grudnia ubiegłego roku interpelował:

 

„Wnoszę o wdrożenie elektronicznego liczenia głosów lub innego sposobu liczenia, ale rejestrującego głos każdego radnego podczas głosowania jawnego i publikowanie informacji o sposobie głosowania na stronie Urzędu Miasta. Mieszkańcy powinni otrzymać rzetelne informacje o tym, jak głosują ich radni, a nie dowiadywać się z różnych mediów wybiórczych opinii o części środowiska radnych, nieodzwierciedlających stanu faktycznego.”

 

Niestety jak się okazuje tego jakże słusznego wniosku nie podziela burmistrz Rafał Kukla, który udzielił radnemu następującej odpowiedzi:

 

„Na chwilę obecną nie widzę potrzeby zakupu sprzętu do elektronicznego liczenia głosów. Rada Miasta Gorlice liczy 21 radnych, więc istnieje możliwość, aby pod każdym głosowaniem protokolant zaznaczał osoby głosujące „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się od głosu”, a informację taką umieszczał na stronie internetowej Urzędu pod właściwymi uchwałami. Jak się wydaje zasady w tym względzie również powinny podlegać wewnętrznej procedurze wypracowanej przez Radę Miasta”

 

Radny Szczepanik wnioskował też: „Proszę też o przesyłanie informacji w formie elektronicznej do tych radnych, którzy preferują taką formę. Wysyłanie informacji w formie elektronicznej jest szybsze i tańsze, ponieważ zdecydowanie zmniejsza konieczność wykorzystania środków drukujących”

Kolejna skąd inąd inicjatywa radnego Szczepanika, jak na razie także przeszła niestety bez echa. A szkoda! Obie propozycje radnego Szczepanika mogą przynieść dla mieszkańców Gorlic i budżetu biura Rady Miasta wymierne korzyści.

 

Zaintrygowani pomysłami postanowiliśmy nieco „poszperać” po sieci internetowej. Jak się okazuje pomysł elektronicznego i imiennego głosowania poprzez radnych Rad Miast nie jest już wcale taką nowością i jakąś wielką fanaberią i pozwalają sobie na to samorządy nawet dużo mniejszych miejscowości niż Gorlic. Wśród wielu różnych systemów głosowania najciekawszych pod względem technicznym i praktycznym, ale co najważniejszym finansowym wydał się projekt eSesja – by zobaczyć system.

 

eSesja to niezwykle rozbudowana platforma do zarządzania pracą Rady oraz samych radnych, a także solidne narzędzie do głosowania. System spełnia wszystkie warunki, o które postulował radny Szczepanik. Po pierwsze natychmiast zlicza elektronicznie głosowania i może podawać wyniki imienne. Po drugie pozwala na komunikację elektroniczną z każdym z radnych w formie grup (np. poszczególne Komisje) bądź indywidualnie. Po trzecie platforma eSesja w zasadzie pozwala na całkowite wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentacji niezbędnej w pracy radnego, co ma ogromne znaczenie dla ochrony środowiska, ale także finansowe. Rada licząca 15 radnych drukuje rocznie od 20 do 50 tysięcy kartek papieru. W wypadku Rady Miasta Gorlice można uśrednić ten wynik na poziomie około 45 tysięcy kartek rocznie. Łatwo, więc policzyć, że w zasadzie zakup oprogramowania + urządzeń do jego obsługi (zwykły tablet z łącznością WiFi) zwróci się w ciągu zaledwie połowy jednej kadencji Rady, a bez wątpienia i sprzęt i oprogramowanie posłuży zdecydowanie dłużej niż tylko czteroletnia kadencja.

 

Reasumując argument ekonomiczny przemawia w całości za wdrożeniem podobnego rozwiązania także w Radzie Miasta Gorlice, pytanie tylko czy burmistrz i wszyscy radni zdecydują się na pełną jawności i przejrzystość swojej pracy na rzecz miasta. 

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(25)

adamie1adamie1

8 5

akurat z tekstu wynika, że burmistrz popiera ujawnianie głosowań poprzez przeliczanie głosów i informowanie o tym na stronie :) - jako alternatywę dla zakupu drogiej elektroniki - przekaz jest bardzo czytelny :) więc chyba ostatnie zdanie w Twojej wypowiedzi nie jest w pełni własciwe :) 19:24, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

WyborcaWyborca

78 46

Ten 33 latek ma "niezły pomysł" ale nie ma racji. 04:52, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bodobodo

70 45

Brawo dla radnego Szczepanika. swiezy umysl, swieze a co najwazniejsze trafne pomysy z wykorzystsniem tego co daje nam teraz technika i oby udalo mu sie poruszyc ten beton w radzie. Pozdr 06:56, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Jestem za!Jestem za!

64 38

Popieram w całej rozciągłości wnioski pana Szczepanika. Problemem nie jest jednak burmistrz, jak widać z jego wypowiedzi (przecież dopuszcza zliczanie imienne głosów i publikowanie list po sesji), ale raczej rada - i nie ma w tym żadnego zaskoczenia! Po pierwsze radni nie chcą jawności, bo drastycznie ograniczy to ich możliwość kombinowania tj. dogadywania się w radzie wbrew temu co obiecywali wyborcom. Po drugie, w kwestii elektronicznego obiegu dokumentów, musieliby się nauczyć obsługi komputera. Nie każdy z nich to udźwignie. 13:22, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bodobodo

40 13

Nick bodo jest taki sam jak nick gebo&education.. rowniez jestes anonimowy;) nie obrazam zadnych ludzi ani ich zyciorysow. Ciesze sie z inicjatywy która w znaczący sposób ograniczy wydatki na papier i znacznie przyspieszy komunikacje i tyle. Burmistrz dopiero zaczyna..zobaczymy jak skonczy. Pozdrawiam 13:47, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Gebo&EducationGebo&Education

24 43

Beton w Radzie?
szukaj betonu tam gdzie jest..Przecież to burmistz jest przeciw a nie Rada
polecam do rozważenia obiektywizm w komentarzach i mniej anonimowości ..pod nickiem kkkk/przykładowo/ można sobie pisać stronniczo cokolwiek.
kto ma godny życiorys i jest uczciwy w swoich działaniach nie musi ukrywać się pod nickami 11:05, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adam1adam1

68 50

Brawo Tomasz Szczepanik! Jeden z nielicznych radnych, który chce coś zmienić na lepsze w naszym mieście. 14:52, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

azetazet

57 62

tym młodym radnym to się w głowach przewraca. 15:35, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RadnyRadny

22 20

Popieram kolegę radnego. Pomysł godny poparcia. W swojej radzie też go przedstawię. Jak myśle, u nas nie będzie problemu, bo Rada poprze ten projekt, a przede wszystkim Przewodnicząca Rady jest "za". To ważne, bo Ona ma ustawowy obowiązek organizowania pracy Rady, a burmistrz ma zapewnić wszystkie warunki sprawnego działania tego organu. Więc jak Rada zadecyduje, tak będzie, bo to Rada uchwała budżet. Przy braku środków finansowych i trudnościach ze strony burmistrza, zawsze można poszukać rezerw w jego wynagrodzeniu.
Pozdrawiam i życzę kol. radnemu szczęśliwego finału.
Pozdrawiam
MN 09:08, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jejajeja

31 11

....na lepsze???? czyli wydac nasze *piniendze* na nie potrzebny system liczenia dla 21 radnych to dopiero bylby niepotrzebny wydatek ... 22:13, 07.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŚwiadomyŚwiadomy

22 26

Ludziska czy to naprawdę jest najważniejszy problem naszego Miasta, czy emigracja młodych, upadający mały lokalny handel, coraz większa liczba supermarketów i chińskich marketów nie jest istotniejsza. Wydaje mi się, że problem który poruszył Radny Szczepanik jest po prostu bzdetem i czekam na jego pomysły właśnie w ww. istotnych tematach. Pomimo, że nie należę do fanów aktualnie urzędującego burmistrza, gdyż naszą krainę ogarnia powolna stagnacja, to akurat w tym temacie mądrze się chłopisko wypowiedział. Bo przecież zakup tego ustrojstwa do obsługi głosowań to nie mały wydatek.

Można powiedzieć, że to taki lansik Radnego Szczepaniczka. 09:17, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gorliczaningorliczanin

25 9

wystarczy zlikwidować straż miejską i pieniądze się znajdą, jeden miesiąc bez straży i wystarczy pieniędzy na zakup systemu głosowania, a nawet jeszcze zostanie na inne wydatki 15:15, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adam1adam1

19 11

Ludzie, czy wy nie potraficie czytać ze zrozumieniem? Radny Szczepanik interpelował o podawanie do publicznej wiadomości wyników głosowania czyli o jawność, żebyśmy wiedzieli kto jak głosuje. Sugerował tylko, ale nie interpelował o wprowadzenie elektronicznego systemu liczenia głosów. Wiadomo, że są sprawy o wiele ważniejsze, ale od czegoś trzeba zacząć. Bardzo mądra propozycja, kto ma czyste intencje nie wstydzi się tego jak głosował. Burmistrz, radni i wielu komentatorów są niestety przeciw tej jawności. 15:21, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

adam1adam1

11 5

Problem właśnie polega na tym, że pomimo istnienia strony internetowej miasta, gorlickich portali internetowych, a nawet możliwości oglądania posiedzenia na you tube nie wiemy dokładnie co się dzieje na sesjach RM, kto jak głosuje i jakie decyzje zapadają. To wszystko są wybiórcze i wycinkowe informacje i to jeszcze z dużym opóźnieniem. Strona internetowa miasta podlega pod UM czyli pod Burmistrza. Gdyby on naprawdę chciał to wystarczy jedno jego polecenie i na stronie będą treści i dokładne wyniki głosowań. Z tego co pisze radny Szczepanik na swojej stronie internetowej wynika ,że Rada odrzuciła w głosowaniu proponowaną przez niego zasadę jawności w glosowaniach. Z tego wynika, że wszyscy są przeciw. 20:07, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarekMarek

1 11

Do niedawna można było obejrzeć w telewizji gorlickiej relacje z sesji Rady Miasta.Wyborca miał możliwość poznania jakie problemy poruszają radni,jak rozwiązuje je burmistrz.Obecne władze mają wyborce w nosie,dał głos,postawił krzyżyk,to wystarczy.Trudno zrozumieć,dlaczego w naszym mieście władze nie doceniają profekcjonalnej telewizji,promującej miasto,informującej o kulturalnych,patriotycznych ,sportowych wydarzeniach.
. 23:30, 08.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SabrinaSabrina

23 9

21 głos?w policzyłby pierwszoklasista. Jeśli maja z tym problem, proponuję liczydło. Głosowanie powinno być jawne. 06:48, 09.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

stańczykstańczyk

11 7

Panie Marku weź Pan nie rób sobie wstydu. Czy ktoś zabrania prywatnej kablówce filmować posiedzenia sesji rady miasta? Nie! to jej właściciel ma muchy w nosi i nie ma ochoty tego robić bo marzy mu się za to zapłata z publicznych pieniędzy. Fajny pomysł, też sobie otworzę jakąś prywatkę i niech mi burmistrz płaci żeby ona mogła istnieć.

Gdzie ta kablówka Twoim zdaniem promuje miasto? W Gorlicach jedynie bo tylko tutaj ma swój sygnał w blokach. Poprzez internet dużo lepiej miasto i region promują portale internetowe choćby gorlice24 i z tego co mi wiadomo nikt im grosza za to nie płaci a jakoś jednak pracują.

Piszesz że w tej kablówce wyborca miał możliwość jak pracują radni. No to popatrz bo dokładnie bo w kablówce było zawsze kilka minut z sesji a teraz na gorlice24 widzę relację co ma grubo ponad godzinę.

Nikt tej prywatnej kablówce nie broni chodzić i filmować i puszczać tego ale niech sobie na to zapracują reklamami, a nie że wyciągają pieniadze z kasy miasta. Tak to każdy głupi może prowadzić biznes za cudze pieniądze. Muszę powiedzieć o tym mojemu szefowi żeby poszedł do burmistrza niech ten mu da na wypłaty dla nas bo co jak wszystkim to wszystkim, przecież każda prywatna firma jest taka sama, a powiem ci że z usług naszej firmy korzysta z pół powiatu chyba więc widać też jesteśmy potrzebni 01:44, 09.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RomekRomek

23 16

To radny nie może sam policzyć do 21 i podać do publicznej wiadomości? Przecież nikt mu tego nie zabrania. No chyba że nie bywa na sesjach. 09:03, 09.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

maria_jacek@o2.pl[email protected]

2 11

Piszecie takie brednie, że znów będziecie przepraszać, gdy sprawa znajdzie finał w sądzie.
Taka mała rada, to nie sejm tylko 21 radnych.Żaden nie wstydzi się głosowań. Wielu prowadzi blogi, więc wszystkie zarzuty są bez sensu. Ale po co na liczydle liczyć do 21 ? 16:46, 10.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obserwator podwórkaobserwator podwórka

15 3

@Romek:
Radny ot tak sobie nie może policzyć i podać. To musi być zgodne z protokołem. Czego boją się radni? Ze nie będzie można nic upchnąć pod stołem? 18:26, 09.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaja

1 13

Panie Radny Szczepanik . Weź się Pan do roboty a nie głupotami zajmował. Tyle jest innych spraw w Gorlicach do załatwienia a Pan jako informatyk z zawodu myśli tylko o Sobie. Głowa do góry może następny super fajny Pana pomysł będzie fajny. 18:15, 12.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sąsiadsąsiad

4 2

Pozdrowienia dla Pana Tomasza i tatusia:)))) 10:00, 16.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nikodem DyzmaNikodem Dyzma

2 3

Gorlice i tak już są trupem demogrficznym i gospodarczym zresztą jak i cała polska ale gorlice w szczególności bo tu prawie nie ma młodycz a liczenie na to że kiedyś wrócą jest głupotą.Gorlice to przeszłość tu pracuje sie tylko na jedzenie i żeby opłacić rachunki. Za wypłate jaką zarabia sie w gorlocach nigdy nie odłoży sie na budowe domu chyba że za 150 lat. Więc najlepiej kandydować na burmistrza o wtedy to można odłożyć. 13:21, 17.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nikodem DyzmaNikodem Dyzma

2 3

W sumie dobry pomysł jak ta demokracja całmiem sie rozleci będzie wiadomo komu jakie zażuty postawić. W demokracji Karol Wojtyła miał by jeden głos i burmistrz terz ma jeden głos. To wedłóg was jest sprawiedliwe żeby człowiek mądry miał tyle samo do gadania co niby mądry. 19:45, 21.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Nikodem DyzmaNikodem Dyzma

2 3

Pisząc niby mądry miałem myśli głupi 19:46, 21.03.2015

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%