Nowoczesne, ciche i bardziej ekologiczne. Polski przewoźnik sięga po nowe maszyny, które mają zrewolucjonizować jego flotę i otworzyć nowe możliwości na rynku.
Polskie Linie Lotnicze LOT oficjalnie rozpoczęły współpracę z europejskim gigantem lotniczym – firmą Airbus. Po raz pierwszy w swojej historii narodowy przewoźnik zamówił samoloty tej marki. To aż 40 nowoczesnych maszyn typu A220, które mają trafić do floty LOT-u w latach 2027–2031.
Umowę podpisano w poniedziałek podczas prestiżowych targów „Paris Air Show” w obecności ministra infrastruktury.
Zamówienie obejmuje dwie wersje popularnego modelu: A220-100 i A220-300. Te maszyny będą wykorzystywane głównie na trasach regionalnych, a docelowo mają całkowicie zastąpić starsze typy używane w tego typu operacjach.
Airbusy A220 to konstrukcje o zasięgu do 6700 kilometrów, napędzane oszczędnymi i cichymi silnikami Pratt&Whitney PW1500G. W zależności od wersji na pokładzie może podróżować od 108 do 160 pasażerów.
Jak podkreśla LOT, uproszczenie floty do jednego typu samolotu znacznie ułatwi planowanie lotów i zwiększy efektywność operacyjną linii.
Zgodnie z zapisami kontraktu, polski przewoźnik zyskał także możliwość zakupu kolejnych 44 maszyn. To część długofalowej strategii rozwoju i budowy silnej pozycji LOT-u w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
– Nowoczesne, oszczędne, zaprojektowane z myślą o komforcie naszych pasażerów samoloty pozwolą nam skutecznie konkurować na europejskim niebie i przygotować się do roli wiodącej linii lotniczej w Centralnym Porcie Komunikacyjnym – stwierdził Michał Fijoł, prezes PLL LOT.
Modele A220 powstają w zakładach Airbusa w Kanadzie, gdzie montowane są z części produkowanych na całym świecie – w tym także w Polsce. Projekt narodził się jako CSeries w kanadyjskim Bombardierze, a jego pierwszy lot odbył się w 2013 roku. Airbus przejął program i obecnie rozwija maszynę jako własny produkt, stale unowocześniając jej konstrukcję.
Dotychczas Airbus dostarczył ponad 420 maszyn z tej rodziny, które latają m.in. dla linii Delta, Air France, JetBlue i AirBaltic. Liczba zamówień na A220 zbliża się do 900 egzemplarzy.
Źródło zdjęcia głównego: Obraz Michael Pointner z Pixabay
Jankes20:44, 16.06.2025
Ten samolot został skonstruowany w Kanadzie i do 2018 roku nosił nazwę Bombardier CSeries ( różne wersje ) obecnie Airbus 220/300 , jest montowany w zakładach Bombardiera w Montrealu i w montowni w USA w Alabamie , w Europie z tego kontraktu nie przybędzie ani jedno miejsce pracy .
Ogromne emocje. Kiedy mecz barażowy Glinika?
Przecież to nie jest jedyny mecz w barażach. Z tego co wyczytałem to grają dwie pary drużyn i potem w drugim meczu grają że sobą zwycięzcy.
Kibic
21:15, 2025-06-16
Polski przewoźnik zamawia nowoczesne maszyny
Ten samolot został skonstruowany w Kanadzie i do 2018 roku nosił nazwę Bombardier CSeries ( różne wersje ) obecnie Airbus 220/300 , jest montowany w zakładach Bombardiera w Montrealu i w montowni w USA w Alabamie , w Europie z tego kontraktu nie przybędzie ani jedno miejsce pracy .
Jankes
20:44, 2025-06-16
Ogromne emocje. Kiedy mecz barażowy Glinika?
Będzie ciężko ale może się uda jak nie to w przyszłym sezonie bezpośrednio awans Gorlice górą , jaslo dziady spadają nawet w 4 lidze nie potrafią się utrzymać. GKS gorą Glinik Gorlice
OK
20:27, 2025-06-16
Ogromne emocje. Kiedy mecz barażowy Glinika?
Już się nie zesikajcie wsioki... dostaniecie baty i wracać do jaskini 🤣🤣🤣 pucujecie majty cały sezon jak to awansujecie a prawda jest taka że kopiecie sie po czole jak amatorzy 🤣🤣🤣🤣🤣
Xxxxxxxxxxxxxx
19:10, 2025-06-16