Słynna włoska firma designerska Pininfarina pracuje nad produkcyjną wersją Izery. Projekty powstaną w studiu stylistycznym we Włoszech, ale ich ostateczny wygląd i akceptacja zależą od polskich designerów Tadeusza Jelca oraz Mariusza Bekasa.
Jak wskazuje Tadeusz Jelec – znany polski projektant samochodów, pracujący wcześniej m.in. dla Jaguara – w Polsce nie działa jeszcze studio projektowe, które w równie kompleksowy sposób, co Pininfarina, mogłoby przejąć odpowiedzialność za skomplikowany proces projektowania samochodu.
- Zdolni polscy designerzy pracują dla wielu marek motoryzacyjnych, ale sam proces projektowania aut jest skomplikowany, wymaga odpowiednich zasobów, kompetencji z wielu obszarów oraz odpowiedniego zaplecza technicznego - wyjaśnia Tadeusz Jelec.
Główny projektant Izery tłumaczy, że jedynie duże firmy motoryzacyjne posiadają własne studia stylistyczne, posiłkując się czasami wsparciem niezależnych firm.
- W przypadku młodych konceptów – takich jak Izera – projektanci marki wyznaczają kierunki i koordynują współpracę z zewnętrznym studiem. W ten sposób zewnętrzny wykonawca działa podobnie do wewnętrznego biura projektowego - dodaje Jelec.
Mieszcząca się w Turynie Pininfarina projektuje samochody od 93 lat. Do tej pory stworzyła dziesiątki modeli, które na stałe zapisały się w historii motoryzacji, takie jak m.in. Cisitalia, Alfa Romeo Giulietta Spider czy Ferrari Berlinetta Boxer.
Za projekt i docelowo produkcję Izery, pierwszego polskiego samochodu elektrycznego, odpowiada firma ElectroMobility Poland, której większościowym udziałowcem jest Skarb Państwa.
Pininfarina od lat znajduje się w czołówce światowego designu. Słynie również z zaplecza pozwalającego budować prototypy aut.
- Nasza współpraca z Pininfariną opiera się zarówno na ich kompetencjach technicznych, jak i stylistycznych. Projektowanie samochodu, to nie jest dzieło jednego człowieka, lecz zespołu fachowców z różnych dziedzin mających kompetencje, adekwatne doświadczenie, ale też odpowiednie zaplecze techniczne – mówi Mariusz Bekas, design manager Izery.
Studia, w których powstają samochody produkcyjne, zatrudniają zazwyczaj dziesiątki, jeśli nie setki osób.
- Biorąc pod uwagę prace stylistyczne, zespół jest podzielony na trzy obszary: nadwozie, wnętrze oraz Human-Machine Interface, czyli system umożliwiający efektywną komunikację między kierowcą a samochodem. Te zespoły mogą liczyć nawet do 10 osób, wszystko zależy od koncernu samochodowego. Ich zadaniem jest stworzenie czegoś, co będzie konkurencyjne na rynku – tłumaczy Mariusz Bekas.
W przypadku Pininfariny szczególnie ważny jest fakt, że pracują w nim specjaliści z różnych stron świata.
- Izera jest polską marką, która będzie dostępna również na rynkach europejskich. Dlatego też zaangażowanie międzynarodowych projektantów jest niesłychanie istotne. Dzięki temu nasze samochody wpasują się również w gusta przedstawicieli innych nacji i będą śmiało konkurować z innymi markami na europejskim rynku - mówi Tadeusz Jelec.
gdhjfkgkkjghffd09:37, 26.03.2023
Niekończące się sukcesy PiS. Pół miliarda poszło w błoto, ale brną dalej.
ciekawe20:04, 27.03.2023
skąd będą czerpać takie olbrzymie ilości wody, jakie zuzywa taka fabryka samochodów elektr. pod Berlinem, gdzie posadowiono zakłady Tesla muska, już wody brakuje dla mieszkańców, są protesty, bo zwykłym ludziom wydzielają wodę, by można było zaopatrywać zakład; pod Jaworznem na razie wycięto hektary lasu (no bo jesteśmy przecież eko!), zastanawiam się, skąd będą brać miliony metrów sześciennych wody w tym rejonie
.22:01, 27.03.2023
Ludzie nie zdają sobie sprawy jak nieekologiczne są eko-samochody. Od wydobycia litu do akumulatorów, poprzez produkcję, zasilanie tychże, eksploatację w naszym chłodnym raczej rejonie, po odzysk litu z akumulatorów. O problemach z pożarami niektórych marek nie wspomnę. Generalnie jest to pokazówka, bo technologia jest bardzo niedoskonala. Wiekszość ludzi widzi jedynie pozytywy. Nie obchodzi ich wyzysk groszowych pracowników wydobywających lit i nie wiedzą, że akumulatory tych samochodów zasilają tzw. brudne zródła energii. Nie ma na ten moment możliwości pokrycia pełnego zapotrzebowania na energię światową z wiatraków i paneli - brakło by terenów na Ziemi według naukowców.
Polskie elektryczne samochody to mit, propaganda dla baranów PiS i Miś Barei w jednym. Jedyna alternatywa dla samochodów spalinowych to wodór. Podobno Korea Południowa wyraziła możliwość udostępnienia technologii - nie za darmo.
Zuchwały napad w Gorlicach! Sprawca jest, ale złoto zni
A tacy ludzie co sprzedają majątki i wyrzucają ludzi na bruk będą ukarani bo są niemili i będą brali bez opamiętania a złoto ze wzioł to nima co się szczepić niedługo ujawnię pewno rodzine która zrobiła straszn rzeczy i nikt nie mówi nic a wiedza wszyscy
Dolores
02:14, 2025-05-13
Zuchwały napad w Gorlicach! Sprawca jest, ale złoto zni
To są tacy ze dla niego się liczy ze nie wydał kogoś i tym się będzie szczycił a tamci go *%#)!& i będzie siedział za tamtych a złoto ma Heniek a ten będzie miał. 2 piwa i czapkę Adidas za to a ha ha ha ha
Zderzaki
02:10, 2025-05-13
Zuchwały napad w Gorlicach! Sprawca jest, ale złoto zni
Kaczora koledzy sacz wstrętni ludzie niemile udawacze Wołomina najsaczac na ujjjjjow
Ka ka
02:08, 2025-05-13
Zuchwały napad w Gorlicach! Sprawca jest, ale złoto zni
To jest gość tylu fruuuuuu wale z beki stan do wiadra i mam bmw z popcorn
Ja wam powiem
01:01, 2025-05-13
3 0
Tia... oddzywają się KODziarze