Zamknij

Burmistrzu! Dla kogo tak naprawdę pracujesz?

23:29, 11.04.2017 J.R
Skomentuj Wizualizacja przedstawiająca wygląd planowanej spalarni w Gorlicach Wizualizacja przedstawiająca wygląd planowanej spalarni w Gorlicach
reo

Palący temat spalarni śmieci w naszym mieście rozgrzał atmosferę w czasie wtorkowego spotkania bardzo wąskiej grupy mieszkańców z przedstawicielem inwestora oraz burmistrza, który sam obsadził się w roli moderatora, choć słuchając jego wypowiedzi na spotkaniu bardziej trafnym byłoby stwierdzenie, że zachowywał się, jak rasowy lobbysta!

Dzisiejsze spotkanie w Gorlickim Centrum Kultury chyba nie przeszło po myśli jego organizatorów, którzy zrobili bodajże wszystko, co w ich mocy, aby spełnić wymogi formalne odnośnie powiadomienia mieszkańców o takowym spotkaniu z jednoczesnym jego utajnieniem przed opinią publiczną. Byli tak bardzo pewni sukcesu swego planu, że w małej salce GCK ustawiono w początkowej fazie zaledwie kilka krzeseł dla gości. Bardzo szybko okazało się, że trzeba donieść z zaplecza kilkadziesiąt kolejnych krzeseł, gdyż na spotkanie zaczęło przybywać coraz więcej osób.

Aby nie być gołosłownym, co do zarzutu kiepskiej akcji informacyjnej o zebraniu dotyczącym strategicznej dla rozwoju miasta inwestycji odsyłamy do zdjęć poniżej, gdzie widać, że na kartce formatu A4 na 1/3 jej wielkości pod hasłem OGŁOSZENIE umieszczono stosunkowo drobnym drukiem informację o dzisiejszym spotkaniu, która laikowi tak naprawdę nic wiele nie mówiła, gdyż zapraszała na spotkanie informacyjne w sprawie „Budowy instalacji termicznego przekształcania z odzyskiem energii w Gorlicach”. Prawda, że to brzmi dużo subtelniej, niż napisanie wprost SPALARNIA ŚMIECI. Dla porównania zamieszczamy też zdjęcie innego z miejskich ogłoszeń o banalnej sprawie, jaką są rokowania na najem lokalu handlowego. Prosimy porównać sobie choćby wielkość czcionki, co bez wątpienia wpływa na czytelność przekazu. W piątek po godzinie 14.00 podobna treść pokazała się na stronie Urzędu Miejskiego, ale niemal jednocześnie dodano kilka innych błahych informacji, co spowodowało zagubienie tej najważniejszej w gąszczu różnego rodzaju zaproszeń. Warto też zauważyć, że ogłoszenia te nie ukazały się na wszystkich słupach i tablicach – posiadamy fotodokumentację, że takowego ogłoszenia nie ma np. na słupie przy ul. Chopina, której to mieszkańcy narażeni będą na największą uciążliwość ze strony spalarni. Na szczęście nieliczne osoby, które wiedziały o planowanym spotkaniu tzw. „pocztą pantoflową” przekazywały sobie tą informację. My wczoraj zamieściliśmy ją też na naszym facebookowym fanpage.

I tak oto nadeszła godzina 16.00 mała salka zapełniła się w całości mieszkańcami Gorlic, którzy z niecierpliwością oczekiwali na spóźniającego się burmistrza Kuklę. Kiedy gospodarz miasta dotarł na miejsce rozpoczęło się spotkanie.

Pierwszym punktem była prezentacja przygotowana przez przedstawiciela firmy projektowej, która wykonała na zlecenie PUK „Empol” Sp. z o.o. projekt gorlickiej przetwórni odpadów. Zgromadzeni mieszkańcy nie byli zainteresowani kolorowymi slajdami obrazującymi inne zakłady tego typu w Polsce projektowane przez tą firmę. Czekali na konkrety i stanowczo się ich domagali. Mikrofon poszedł w tłum i … się zaczęło.

Każdy z zabierających głos solidarnie stwierdzał, że burmistrz Kukla nie dopilnował staranności właściwego poinformowania o spotkaniu dla mieszkańców w tak ważnej sprawie. Podobne zarzuty stawiano w kwestii rzekomych konsultacji niezbędnych do wydania decyzji środowiskowej, o której, jak się okazało w czasie dyskusji nie wiedzieli nawet sami radni Rady Miasta, bowiem ich samych także postawiono przed faktem dokonanym!

Atmosfera spotkania stawał się coraz bardziej napięta i gorąca. Po części za sprawą Leszka Rataja reprezentującego inwestora, czyli firmę „Empol”, ale jednak głównie za sprawą burmistrza Kukli, który ku ogromnemu zaskoczeniu wszystkich wręcz lobbował na rzecz przedmiotowej inwestycji. Irytacja mieszkańców eskalowała coraz bardziej, a z tłumu padały coraz cięższe słowa:

Umiejscowienie spalarni śmieci 100 metrów od domów mieszkalnych jest czystą herezją! – mówiła niemal ze łzami w oczach kobieta w podeszłym wieku, która pytała, jak to jest, że w życie wchodzą ustawy o ochronie przyrody, o ochronie zwierząt, a nie ma takiej o ochronie ludzi.

Nie róbcie nam tu drugiego Oświęcimia (chodziło o krematoria w czasie II wojny światowej) – dość dobitnie stwierdził jeden z mężczyzn obecnych na Sali.

Inny zaś powiedział, że mi się ta inwestycja, jak najbardziej podoba i jestem za, ale pod warunkiem, że Pan dyrektor (słowa kierowane pod adresem L. Rataja) wybuduje ją sobie w pobliżu swojego domu.

Ta inwestycja, przez długie lata będzie oddziaływała na nas i na nasze dzieci. Czy macie Państwo świadomość, jak po wybudowaniu takiej spalarni drastycznie spadnie wartość działek, domów i mieszkań znajdujących się w okolicy tego zakładu? – to argument przytaczany przez kolejną osobę.

Bardzo rzeczowe pytania postawił Mieczysław Brudniak – Panie dyrektorze wiadomo, że „Empol” dorobił się nieźle na wywozie śmieci, ale mimo wszystko nie są to takie pieniądze, które pozwolą na sfinansowanie tej inwestycji. Weźmiecie Państwo kredyty, duże kredyty, które trzeba będzie spłacać. Kosztem czego?

Z sali zaczęły padać coraz częściej głosy domagające się od burmistrza Gorlic referendum w sprawie budowy w mieście na terenie Gorlic spalarni śmieci tak, aby wypowiedzieć się w tej sprawie mogli wszyscy mieszkańcy.

Ku zaskoczeniu wszystkich burmistrz Kukla stwierdził, że referendum nie rozpisze, bo… to jest teren prywatny i inwestor może sobie na nim budować, co chce, byleby zgodnie z prawem. Kolejną prośbę o referendum skwitował stanowczym „NIE”.

W tym miejscu otrzymał pytanie od autora niniejszego tekstu, o to by podał prawne przesłanki uniemożliwiające zapytanie suwerena, czyli mieszkańców miasta o ich zdanie w sprawie spalarni śmieci oraz dlaczego ewidentnie nie zachowuje bezstronności w sprawie dość czytelnie lobbując na niniejszym spotkaniu na rzecz inwestora spalarni.

W odpowiedzi burmistrz Kukla powiedział, że owo pytanie jest „prywatną wycieczką w jego stronę i atakiem na niego” (sic!) Podobnie zripostowana została wypowiedź Przewodniczącego Rady Miasta, który wyraził swoje zaniepokojenie, że o takich decyzjach nie wiedzą nawet radni Rady Miasta.

Wydaje się, że Rafał Kukla zapomniał chyba, że swój urząd sprawuje dzięki woli wyborców i wynajęty przez nich na cztery lata do pełnienia roli burmistrza miasta ma działać przede wszystkim w ich imieniu, dla ich dobra i zgodnie z ich oczekiwaniami!

Do grona zdziwionych dzisiejszym zebraniem i ogólnymi dotychczasowymi losami inwestycji dołączyła także radna Rady Powiatu Jadwiga Wójtowicz, która starała się zdobyć od przedstawiciela inwestora więcej szczegółowych informacji. Niestety na wiele z jej pytań zasłaniano się odpowiedzią o tajemnicy przed konkurencją.

Coraz bardziej przyciskany do muru przedstawiciel firmy „Empol” uchylał nieco rąbka tajemnicy zdradzając pewne szczegóły związane z planowaną inwestycją i tak oto dowiedzieliśmy się, że spalarnia ma wykorzystywać do swojej działalności 100 tysięcy ton paliwa alternatywnego rocznie, do którego powstania potrzeba 200 tysięcy ton śmieci. Cały powiat gorlicki wraz z Gorlicami produkują obecnie mniej niż 20 tysięcy ton śmieci rocznie. Zatem brakujące 180 tysięcy ton będzie musiało być dowożone do naszego miasta z zewnątrz tj. z terenu województwa małopolskiego i podkarpackiego. W tym miejscu „czerwona lampka” powinna zapalić się wszystkim, którzy żywo interesują się tematem budowy zachodniego obejścia Gorlic, które jak żywo wpisuje się swoimi parametrami idealnie w koncepcje logistyki dla tak dużych transportów, to jednak tylko takie nasze „głośne myślenie”, choć rzucamy je pod ewentualną rozwagę osób, które mają zostać „uszczęśliwione” budową zachodniego obejścia, ale i też osób mieszkających przy oddanym niedawno do użytku obejściu północnym.

Jeśli planowana inwestycja dojdzie do skutku do spalarnia śmieci w Gorlicach ruszy za mniej więcej trzy lata. Wysoce prawdopodobnym jest to, że zlikwidowana zostaje wtedy Elektrociepłownia Gorlice, która obecnie ogrzewa nasze mieszkania, a monopl na tę usługę przejmie właśnie „Empol”, który dzięki spalaniu posortowanych śmieci ma produkować ciepło i energię elektryczną. 

Bez wątpienia do sprawy będziemy wracać jeszcze wiele razy gdyż mieszkańcy zapowiedzieli, że nie spoczną i uczynią wszystko, aby do budowy tej spalarni nie doszło. Czas pokaże, która ze stron miała mocniejsze argumenty. 

Poniżej film nagrany przez nas w 2011 roku w spalarniach śmieci w Brnie i Bratysławie, w czasie technicznej wizyty delegacji mieszkańców.

 

Czy jesteś za budową spalarni śmieci w Gorlicach?

Ankieta zakończona, dziękujemy za oddane głosy. Wyniki głosowania są widoczne poniżej:
Tak 31%
Nie 65%
Nie interesuje mnie to 4%

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(60)

Do UWAGI z tym!Do UWAGI z tym!

28 51

Zgłaszamy to do TV! 00:07, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

RafałRafał

72 13

Porównywanie żydów do śmieci trochę nie na miejscu. 00:13, 12.04.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

A.A.

4 3

Nie o śmieci tej pani chodziło a o dym ze spalania, którym i Ty będziesz się truł... 07:35, 12.04.2017


anonimanonim

31 38

Spalarnia śmieci może była by dobrym pomysłem, gdyby nie lokalizacja. Niestety Gorlice nie posiadają na tyle dużego terenu przemysłowego, aby owa inwestycja nie znajdowała się w pobliżu terenów mieszkalnych. 00:17, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TeodorTeodor

61 9

W Krakowie Nowej Hucie od około roku działa nowoczesna ogromna spalarnia śmieci - uczciwie powiem, że nawet w bezpośredniej jej okolicy w ogóle nie śmierdzi. Tak więc z miejsca bym nie negował tej inwestycji, ale niech EMPOL i Burmistrz dokładnie wyspowiadają się jakie mają być parametry i sposób wykonania tej inwestycji. 00:22, 12.04.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

tralalatralala

3 0

To prawda, działa taka spalarnia. Ale ta inwestycja była wykonana przez solidnego wykonawcę i po długich przygotowaniach projektu nad którym siedzieli prawdziwi specjaliści. No i została dobrze dopilnowana na etapie wykonania, aby nie przepadła dotacja. Więc, jak na razie, działa dobrze.
Czy tak byłoby w Gorlicach? Patrząc na tzw. rewitalizację, to wątpię.


A tak na marginesie, to proszę poczytać:
Władze województwa małopolskiego rezygnują ze spalarni śmieci w Chrzanowie, Gorlicach i Tarnowie
Czwartek, 15 września 2016, 07:2411 AAA
Są drogie i wywołują protesty. Trzy z pięciu planowanych w Małopolsce spalarni śmieci nie miałyby czego spalać. To, o czym mówiło się od dawna, znajduje potwierdzenie w dokumentach. Z projektu programu gospodarki odpadami województwa na lata 2016-2022 wykreślono instalacje w Chrzanowie, Gorlicach i Tarnowie. Po przeliczeniu okazało się, że mieszkańcy produkują o 18 procent mniej odpadów, niż przewidywano w programie uchwalonym w 2012 roku. Dlatego województwo będzie obsługiwała otwarta pod koniec ubiegło roku spalarnia w Krakowie i powstająca instalacja w Oświęcimiu. Więcej kontrowersji wywołuje jednak rezygnacja z podziału Małopolski na cztery śmieciowe regiony.

Radio Kraków 14:20, 12.04.2017


bodekbodek

2 0

kołku to najbardziej groźne nie śmierdzi ,poczytaj sobie trochę o co ludziom chodzi smród to nie wszystko poza tym ten my mamy tylko powietrze dla którego przyjeżdżają ci sami z Nowej Huty i Krakowa i ta spalarnia jest nam potrzebna jak zęby w dupie .A burmistrz niech przestanie być dobrym wójkiem bo na Empolu nawet rękawiczki ludzie muszą kupować sobie sami bo dostają jedna parę na tydzień pewnie w ramach oszczędności i tych oszczędności boje się najbardziej przy spalarni ,a jeśli chodzi o pożar to śmiem twierdzić że to ten cwaniak sam to zrobił bo potrzebne mu są już pieniądze na budowę ,LUDZIE OBUDŹCIE SIĘ ZANIM BĘDZIE ZAPUŹNO 13:13, 20.05.2017


DAnutkaDAnutka

36 20

Kto wie, czy byśmy z tego zebrania dziś nie wyszli w innych nastrojach niż nerwy, gdyby z nami normalnie się rozmawiała i przedstawiło uczciwie wszystko. A to robienie wszystkiego po kryjomu, po cichu świadczy tylko o tym, że ktoś, coś tu próbuje przepchać tylnymi drzwiami. Mówiąc po naszemu coś tu śmierdzi i to nie tylko śmieci. Ale pewnie ten trup wypadnie z szafy za kilka lat, jak już będzie za późno na zrobienie czegokolwiek. 00:26, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

M.BM.B

41 12

Kilka faktów, jakie wynikły na dzisiejszym spotkaniu, a które zostały mocno naciągnięte.

Po pierwsze nowe miejsca pracy. Nie jest tajemnicą, że jeśli Empol zostanie monopolistą (a tak się stanie w chwili wybudowania spalarni) to obecna Elektrociepłowania Gorlice, w której Miasto Gorlice ma 21.1% udziałów będzie musiała upaść i zwolnić wszystkich swoich obecnych pracowników, a śmiem mocno wątpić, że liczba zwolnionych będzie mniejsza niż zatrudnionych w spalarni. Tym samym wzrośnie liczba osób bez pracy.

Po drugie obecnie deklarowana jest niższa cena zaopatrzenia przez spalarnie w ciepło domów w Gorlicach. Tyle tylko, że jest ona skalkulowana na dziś, aby być tańszym od Elektrociepłowni. W chwili gdy ta upadnie, a spalarnia zostanie sama na rynku będzie mogła wywindować cenę do maksymalnej przewidzianej przez URE i pies z kulawą nogą nie ujmie się za mieszkańcami miasta bo monopol to monopol.

Po trzecie ekologia. Świetny slogan "Zielona energia" i inne takie. Tylko dlaczego nikt nie podaje szczegółów, jak bardzo wzrośnie emisja spalin w związku z dużym przyrostem transportów samochodowych obsługujących dostawę śmieci do Gorlic oraz co zostało całkowicie przemilczane odbierających posegregowane odpady nadające się do odsprzedaży. Z 200 tysięcy ton rocznie uda się połowę odzyskać w postaci metali, plastiku, papieru makulaturowego. Ktoś po to będzie musiał przyjeżdżać. Emisja spalin, hałas, obciążenie dróg. To wszystko na pewno znacznie pogorszy sytuację ekologiczną w mieście.

Po czwarte jak już spalarnia ruszy i okaże się, że jest skąd brać śmieci, a przecież będzie je skąd brać bo każdy chce się pozbyć tego kłopotu to co wtedy będzie stać na przeszkodzie, żeby rozbudować instalację o nowe kotły i zwiększyć poważnie mocne przerobowe? Kto zabroni skoro to teren prywatny i wolność Tomku w swoim domku? Co wtedy, gdy wspomniane 200 tysięcy ton zmieni się w 400 tysięcy, a może 600 tysięcy albo więcej? A co za tym idzie relatywnie wzrośnie ilość transportów samochodowych itp. 00:42, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

EkoEko

41 30

Kolejny raz portal gorlice24 pokazuje że jest stronniczy, pomysł budowy spalarni odpadów przedstawiony w nagraniu jest przedstawiony w sposób pozytywny bo był za czasów burmistrza Kochana więc był dobry. Wiadomo że redakcja ie przepada za rządzącymi w Naszym mieście to postanawia przedstawić tą samą sprawę spalarni w inny, bardziej negatywny sposób. A czy przypadkiem spalanie paliwa jakie zużywa obecna elektociepłownia gorlicka jest takie Eko? Czy nie ma tam zanieczyszczeń? Czy z firmy Empol nie dochodzi do mieszkańców uciążliwy zapach? Czy na obwodnicy Biecza nie rośnie w bardzo szybkim tempie sterta odpadów które też dostaną się do środowiska? Może taka spalarnia to jednak dobry pomysł raz na pozyskanie energii, dwa na zmiane dotychczasowego problemu. 07:00, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KrzysiekKrzysiek

95 15

Burmistrz wykazywał się na tym spotkaniu większym entuzjazmem mówiąc o budowie i funkcjonowaniu spalarni niż sam Pan Rataj! To bardzo ciekawe bo na wszystkie prośby ze strony nas mieszkańców mówił, że nie może, że się nie da bo to wszystko prywatna inwestycja, jednocześnie bardzo chętnie tą prywatną inwestycję przedstawiając w jak najlepszym świetle. Panie Burmistrzu niech Pan pamięta, że najwięcej głosów dostał Pan od nas, od ludzie z tego osiedla, gdzie był Pan prezesem. Od tych samych ludzi, którzy byli wczoraj na zebraniu i nie rozumieją Pana entuzjazmu. 07:31, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

abcabc

111 22

A jaki problem, wybrali go mieszkańcy i mieszkańcy go odwołają. Zbierać podpisy i odwołamy burmistrza. Działa na niekorzyść mieszkańców i musi być kara. 07:44, 12.04.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

bodekbodek

0 0

jestem za 13:15, 20.05.2017


syniosynio

0 0

Chyba raczej na korzyść mieszkańców.

Dba o ochronę środowiska i o ceny energii cieplnej. Więc na + 15:03, 26.05.2017


myszmysz

34 5

Faktem jest ze była planowana budowa spalarni odpadów komunalnych i paliwa powstałego z odpadów komunalnych w EC Gorlice . Planowana instalacja była przeszło dwukrotnie mniejsza i opierała się na odstawach odpadów jedynie z regionu nowosądecko gorlickiego . Działania nad projektem zostały wstrzymane . Nowy Plan Gospodarki Odpadami dla Małopolski na lata 2016- 2022 zatwierdzony uchwała sejmiku w miesiącu marcu przewiduje dwie spalarnie dla małopolski tj w Krakowie i Oświęcimiu . Według planu te spalarnie z nawiązką zaspokoją potrzeby w tym zakresie województwa małopolskiego 07:49, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AryskafanderAryskafander

102 9

Czy tylko ja mam wrażenie, że burmistrzowi średnio zależy na kolejnej kadencji? 08:45, 12.04.2017

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

TrefniśTrefniś

5 0

Pewnie posłem chce zostać i potrzebuje zbić kapitał, przygotowując w Gorlicach kolejne swoje "osiągnięcie". 15:44, 12.04.2017


martimarti

0 0

Nie na kadencji,trzeba przygotować sobie posadke np.dyrektorską w empolu,a na posła to już startował ale nie wyszło. 21:43, 20.05.2017


Że co?Że co?

84 9

Jeśli dobrze zrozumiałem treść artykułu to wynika z niego, że burmistrz całym sobą wspiera prywatną firmę, która w 100% będzie zarabiała kasę tylko i wyłącznie dla siebie, co jednocześnie wiąże się to z upadkiem naszej elektrociepłowni z której miasto jako udziałowiec ma pieniądze do budżetu miasta? Przepraszam, ale czy to nie jest świadome działanie na niekorzyść mienia, którym się zarządza? 08:49, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Ja Ja

113 18

Proponuję zrobić referendum które zapoczątkuje wywalenie burmistrza z urzędu 09:01, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MyslicielMysliciel

49 13

Nie trudno się domyślić co będzie robił po upływie jego kadencji, pomyślcie logicznie
Przecież będzie potrzebny Dyrektor czy też inny wysoki stołek kto go zajmie??? 09:07, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

robotnik strefowyrobotnik strefowy

39 7

Sprawa jest nieco bardziej złożona. Po pierwsze Empol spełnił wszystkie wymogi prawne, uzyskał prawomocne pozwolenia i nie ma już możliwości cofnięcia zgód na inwestycję. Jest to faktycznie teren prywatny, więc nikomu nic do tego, jeśli prawo nie zostało złamane. A niestety nie zostało. Powieszono na słupach i tablicach zawiadomienia, więc obowiązek został spełniony. Po drugie Empol jest spółką o kapitale w całości polskim, natomiast właścicielem 75 procent udziałów w gorlickiej Elektrociepłowni jest niemiecki koncern Steag New Energies Gmbh reprezentowany przez spółkę SFW Energia. Jasnym więc jest, że z punktu widzenia bezpieczeństwa energetycznego lepiej jest mieć grzanie zapewnione przez w pełni kontrolowalną polską spółkę a nie podmiot zależny od Niemców. Poza tym od pewnego czasu trwa już sukcesywne wygaszanie Elektrociepłowni, w której zostało 30 pracowników, z czego 15 w biurze, a reszta jest w wieku przedemerytalnym. Dodatkowo w ramach Elektrociepłowni stoi i niszczeje kompletny kocioł do przerobu właśnie śmieci na ciepłą wodę, w który spółka zainwestowała gigantyczne pieniądze. Pierwotnie miało to być tak, że Empol miał dostarczać śmieci, a Elektrociepłownia spalać. Natomiast z tego co wiem, to się nie dogadali i sprawa umarła śmiercią naturalną, przynajmniej ze strony Elektrociepłowni. Tyle faktów grzewczych. Osobną kwestią jest zachowanie władz miasta w tej sprawie. Oburzające jest zachowanie burmistrza Kukli w trakcie spotkania i jawne lobbowanie na rzecz prywatnego podmiotu. Może to nasuwać pewne bardzo niepokojące przypuszczenia. Co więcej, Kukla tak naprawdę największą szkodę zrobił mieszkańcom swojej własnej spółdzielni na Chopina, w której jest urlopowanym prezesem. Jego powrót na to stanowisko wydaje się więc coraz bardziej nieprawdopodobny. Kukułcze jajo podrzucił również zarządowi osiedla Skrzyńskich, gdzie szefem jest członek jego rodziny. Tamtejsza radna również ma problem, bo należała do grupy radnych z Glinika bardzo wspierającej Kuklę. A teraz zostali sami z wkurzonymi ludźmi. Pytanie tylko, czy wśród mieszkańców lub opozycyjnych radnych znajdzie się wreszcie ktoś, kto na poważnie zajmie się sprawą referendum w sprawie odwołania Kukli. Bo mimo tego, że prawnie jest ze spalarnią wszystko ok, to nie zostały zachowane podstawowe kanony demokracji lokalnej, czyli możliwość wypowiedzenia się społeczeństwa. Takie spotkanie, jak słusznie powiedziano, należało zrobić rok temu. A tu Kukla jednoosobowo podjął decyzję, której konsekwencje ekologiczne i społeczne poniesie kilkadziesiąt tysięcy ludzi. I w dodatku broni tej decyzji, jak wilczyca młodych. Dlatego może warto zapytać społeczności lokalnej, czy naprawdę chce kogoś takiego? 09:48, 12.04.2017

Odpowiedzi:4
Odpowiedz

EC Gorlice EC Gorlice

2 2

Nie jest prawdą że jest jakikolwiek kocioł na śmieci zbudowany był w EC Gorlice . To jaką plotka - bzdura
Aktualnie prowadzona jest modernizacja kotłów z dobudową nowych układów oczyszczania spalin. Pieniądze na modernizację pochodzą do głównego udziałowca i będzie to w formie dokapitalizowania spółki. Kompletną bzdurą jest opisany stan liczebny jak i wiekowy załogi .
STEAG GmbH jest spółka miast Zagłębia Ruhry (najlepiej jest rozsiewa niesprawdzone plotki) 11:50, 12.04.2017


do EC Gorlicedo EC Gorlice

3 1

Hmmmm.... a Zagłębie Ruhry, to jaki kraj? Polska? 12:02, 12.04.2017


tralalatralala

2 1

Prywatyzacja po polsku. Niemieckiemu związkowi komunalnemu (!) sprzedano elektrociepłownię, dzięki czemu jest ona sprywatyzowana. Bardzo oryginalne myślenie. 14:24, 12.04.2017


niezależnyniezależny

2 3

uważam realizację tego przedsięwzięcia za jak najbardziej zasadne. wszędzie w Europie (tej cywilizowanej, a wierzę że nasze Gorlice się do niej zaliczają) tego typu instalacje funkcjonują i mieszkańcy sa zadowoleni bo przestarzałe elektrociepłownie takie jak EC Gorlice przestały funkcjonować i zatruwać środowisko. Mało tego spalarnie które dostarczają ciepło do sieci mają dużo niższe ceny, a to jest bardzo ważne dla naszych kieszeni jako mieszkańców. dlatego każdy rozsądny włodarz miasta winien dbać o środowisko ale przede wszystkim o kieszeń mieszkańców których reprezentuje. Mam świadomość że złamanie monopolu EC Gorlice jest bolesne dla posadki prezesa, ale czy lepsza jest stagnacja i bylejakość czy też rozwój i postęp w rozwoju nowoczesnych technologii?? dla każdego rozsądnego Gorliczanina odpowiedź jest oczywista. Niech Pan, Panie Burmistrzu tak trzyma i przyciąga inwestorów bo przez ostatnie lata to miasto przestało funkcjonować, a bezrobocie było zatrważające, a nieudacznicy i zawistnicy zawsze znajdą się na Pana drodze 22:13, 12.04.2017


AgaAga

107 26

Gdzie zgłosić się po listę by zbierać podpisy za odwołaniem burmistrza Kukli? 10:59, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LoewLoew

20 28

Jest jeszcze aspekt finansowy, mam na mysli wplywy z podatków do kasy miasta. Zarzut do burmistrza, że lobbuje na rzecz wplywow podatkowych jest nie fair. 11:43, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AsdAsd

76 11

Aga, popieram ;) 11:47, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

obiektywnyobiektywny

53 13

w Wiedniu spalarnia stoi w srodku miasta,powietrze mają na pewno czystsze od naszego,oczywiscie w naszym miasteczku jest to nierealne z wielu powodów...w myśl zasady Polak potrafi! 12:05, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

jaaajaaa

33 22

Panie Redaktorze, takie pytanie: dlaczego GORLICE24.PL nie informowały wcześniej o tym spotkaniu? Skoro było tak słabo rozreklamowane, a Waszym zadaniem jest rzetelnie informować społeczność Gorlic, to dlaczego zabrakło tej informacji na stronie??? 12:34, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

DanDan

28 9

Nawet jeśli w Europie Zachodniej (wspomniany Wiedeń) są spalarnie śmieci w centrum miasta, to ja jednak jakoś zdecydowanie bardziej ufam wykonaniu takich inwestycji w Europie Zachodniej niż u nas. Dlaczego? Ano dlatego, że W Polsce często kombinuje się i obniżki kosztów mogą być szukane np. w filtrach i ekologii co byłoby zgubne dla mieszkańców i otoczenia przy tego rodzaju inwestycji. Kluczowym jest tutaj sposób finansowania, bo jeśli w małym stopniu finansowanie miałoby być realizowane np. z funduszy unijnych / kredytów a większość z własnych środków to można z wielką dozą prawdopodobieństwa przypuszczać, że oszczędności będą poszukiwane WSZĘDZIE a więc pewnie również na odpowiedniej filtracji i zabezpieczeniu przed nadmierną emisją po spalaniu. Skutki zanieczyszczenia powietrza potencjalnie mogą wówczas odczuć wszyscy mieszkańcy, bo przy tej skali przerobu śmieci można się chyba o to obawiać. 14:41, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kaśkakaśka

3 3

Za śmieci powinni ponosić opłaty ci co je produkują i nie ich biorą z powrotem jak w Niemczech. Mogą ich przerabiać, albo utylizować. 15:43, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AAggiiAAggii

5 3

A czy Pan Ciećko dotarł na spotkanie?? 17:02, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

NormanNorman

87 4

Niech mnie ktoś poprawi jeśli się mylę, ale jeżeli średnio śmieciarka zabiera 5 ton śmieci to mamy około 40 tyś przejazdów śmieciarek w ciągu roku, a taka śmieciarka musi jeszcze wrócić, czyli 80 tyś. kursów!
Niech Empol pracuje przez 300 dni w roku i 12 godzin dziennie to daje 22 kursy śmieciarek na godzinę!!!, czyli jedna śmieciara na 3 minuty i tak przez cały dzień. Przecież to kompletnie sparaliżuje ruch w mieście.
Już widzę przejazd od strony Nowego Sącza przez rondo na Zawodziu np. we wtorek. W tej chwili korek jest do kościoła w Ropicy, a tak będziemy stać od Szymbarku.

Kto się na to zgodził? Faktycznie wygląda, że ośli upór Burmistrza w sprawie zachodniego obejścia może mieć związek z tą inwestycją, a mieszkańcom Blichu i Krakowskiej funduje się codzienny widok przejazdu kilkuset śmieciarek. A gdzie miejsce dla mieszkańców.

Nie pozwólmy na to szaleństwo 23:29, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ŚlumŚlum

25 2

Norman, masz rację.
Tyle, że te ciężarówki nie pojadą zachodnim obejściem - jadąc os Sącza do Empolu masz prostą jak strzała drogę: ul. Kościuszki i prosto do Glinika - to tylko 2 skrzyżowania. Żadna ciężarówka nie będzie się pchała na zachodnią obwodnicę - 6 rond, zakręty pod Kogutkiem i dużo dłuższa droga.
Więc może mieszkańcy ul. Kościuszki powinni się przebudzić z letargu. Chyba, że wolą rozkoszny smrodek ciężarówki wypełnionej śmieciami. Szczególnie w lecie będzie to niezapomniany bukiet... 23:53, 12.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

psylopsylo

8 5

Pan redaktor to jest właściwie "za" czy "przeciw" (spalarni)? Co jakiś czas wrzuca te filmiki z wizyty w słowackich spalarniach, ale w sumie to niewiem, czy promuje to rozwiązanie, czy jest mu przeciwny. 14:34, 13.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Asd22Asd22

66 12

Gorliczanie wywiezcie ta Kukle na taczkach jak najszybciej! 15:42, 13.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomtommtomtomm

51 5

a czy nie jest tak że prywatny Inwestor sobie może wybudować co chce na swoim terenie - OK , ale miasto musi podpisać później umowę na dostarczenie energii z prywatnego źródła - a skoro mamy możliwości i wkład we własnej EC - to podpisanie takiej umowy z prywaciarzem faktycznie daje podejrzenia o niegospodarność . Co na to Rada Miasta ??? 11:40, 14.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

oloolo

23 4

Moze i sama spalarnia nie jest złym pomysłem, ale smród pochodzacy ze składowania odpadow( a musi ich byc sporo) jest nie do zniesienia, zwlaszcza latem.Wiem bo pracuje za granica i czesto przejezdzam obok takiej bardzo nowoczesnej spalarni.Smród masakryczny!!! 15:44, 14.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

SimekSimek

36 6

Kukla juz wie ze nie ma szans na druga kadencje po tym co wyprawia z tym miastem, to robi wszystko by postawic prestizowy zaklad ktorego dyrektorem mogl by zostac po wywaleniu go ze stolka burmistrza. 16:51, 14.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

zzzzzzzz

34 5

Firma Empol ma zamiar wybudować tak kosztowną inwestycje a pracownikom płacą minimum socjalne za tak ciężką prace w takich warunkach. Pracownicy sortowni kupują sobie rękawice za własne pieniądze bo pracodawca zapewnia jedną parę na tydzień, która po jednym dniu pracy jest już zużyta!!!! 22:40, 14.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mikemike

6 23

w wielu miastach spalarnie smieci sa w srodku miasta np we wiedniu i z tego powodu nie ma tam zadnego zanieczyszcznia 00:25, 15.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

d_d100d_d100

11 35

Witam. Czy ktoś z Was chociaż raz odwiedził spalarnię śmieci? W-wa? Konin? Gdybyście chociaż to zrobili to wiedzielibyście, że w promieniu 100m od spalarni nie ma przykrego zapachu. Stosowane technologie są przygotowane z myslą o pozostałych mieszkańcach. Wiem, że dla Gorlic kolejne 50-100 miejsc pracy to nic bo żyjecie na najwyższym poziomie. Dlatego kierując się Waszą mądrością zgaście tą propozycję. Dzięki Wam w strefie aktywności gospodarczej zostaniecie ze swoim 500+ i życiem z socjalu. Do roboty!!! 19:10, 15.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

nie dla smrodu!!!nie dla smrodu!!!

39 7

Ktoś próbuje nam podrzucić kukułcze jajo.... 07:40, 16.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

abcabc

3 4

Empol przymierza się do budowy spalarni w Raciborzu - i to blisko dużych bloków, nie takim znowu uboczu miasta. 08:10, 18.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ja mam ja mam

26 6

Ludzie Co ten burmistrz wyrabia ? Tu prokurator powinien się tym zainteresować. Miasto ma 20% udziału w istniejącej elektrociepłowni a on podpisuje zgode na spalarnie a tym samym na likwidację elektrociepłowni ? O co tu chodzi. Na litość kogo my wybrali ? Trzeba się zorganizować i pod Ratusz 01:52, 19.04.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

marti marti

0 0

Karierowicza 21:51, 20.05.2017


Azia122Azia122

20 4

Hehe ta spalarniq to taki gorlicki "miś". Zainteresowani wiedzą że jest potrzebna tylko po to by pewnym osobom wypchać kieszenie kasą. W Rzeszowie powstaje spalarnia której moc przerobowa szacowana jest na 190 tyś ton śmieci, teraz porównamy wielkosc tych miast. Już rozumiecie? 12:23, 19.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

AgaAga

39 4

Teraz wreszcie widać w jakim celu było atakowanie przez burmistrza telewizji RTVG czy portalu Gorlice24 oraz sianie terroru wśród urzędników miejskich - żeby takie rzeczy nie wychodziły, ale sprawa się rypła. 15:08, 19.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GorliczaninGorliczanin

5 25

Słusznie ze powstanie może w tedy zmniejszy się palenie śmieci w domowych kotłach ,,CO" lub wyrzucanie po lasach co teraz ma miejsce chodź odbierają każde ilości śmieci ??? !!! A czy ludzie nie myślą przecież do elektro ciepłowni biegną tory, które do dnia dzisiejszego są wykorzystywane przec cieplownie a biegną tuż obok Empolu ??? Jak wykorzystają transport kolejowy zmniejszą emisję spalin wywołaną przez tiry. A miasto powinno rozwijać się a nie cofać żyjemy w 21 wieku. I też taką inwestycją powinna być pilnowana od a do z przez moasto jak i juz po uruchomieniu tej spalarni !!!! Ja jestem za nią bo jak sami ludzie widzieli w Słowacji czy Czechach że nie czuć spalin. 19:00, 19.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KlipaKlipa

4 36

W SAMYM CENTRUM WIEDNIA USYTUOWANO BARDZO ŁADNY ZRESZTĄ ARCHITEKTONICZNIE, BUDYNEK SPALARNI ŚMIECI. WOKÓŁ BUDYNKI MIESZKALNE, ITD. NIKOMU TO NIE PRZESZKADZA, A NOWOCZESNA TECHNOLOGIA SPALANIA I ODPOWIEDNIE FILTRY POWODUJĄ, ŻE SPALARNIA TA W ŻADEN SPOSÓB NIE JEST ODCZUWALNA DLA MIESZKAŃCÓW TEJ METROPOLII. 09:43, 20.04.2017

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AgaAga

14 0

No proszę, a w Gorlicach wystarczy sama sortownia żeby śmierdziało. Gorlice to nie Wiedeń a nawet nie Kraków 12:51, 20.04.2017


FranekFranek

27 4

Super zakład nam tu powstanie - nie ma się co martwić - kontrole działania instalacji będą co pół roku, więc jak już kontrolerzy się zapowiedzą to na pewno wszystkie wyniki będą super.
Mieszkańcom teraz jedyne co pozostało to atakować RDOŚ, Starostwo i Burmistrza. 23:05, 20.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Mac.Mac.

20 4

Technologia przetwarzania spalanych śmieci w ciepło na taką skalę to raczej nie jest prosta i bezpieczna sprawa. Moim zdaniem oprócz zapachów i emisji do środowiska (zwłaszcza przy tak dużej skali przerobu) może to być też związane z potencjalnym ryzykiem zapłonu i wybuchu. Czy ktoś oszacował to zagrożenie i umiejscowienie tego obiektu??? 23:15, 21.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

gorliczankagorliczanka

22 3

Może i nie będzie smrodu ze spalania ale to co będzie emitowane w atmosferę i do gleby to nasze organizmy bardzo szybko odczują.Właśnie parę dni temu był program w TVP na temat takiej spalarni w Szczecinie.Ludzie biją na alarm odnośnie zachorowalności na nowotwory,górne drogi oddechowe ,alergie itd/lekarze potwierdzali że od kiedy powstała tam spalarnia nie są w stanie opanować wzrostu w/w zachorowalności/.Inwestor-Empol ogłasza w kościołach zaproszenie na "wycieczkę" do Krakowa do spalarni śmieci , niech zaprosi nas na rozmowy z mieszkańcami i lekarzami z tego rejonu.Ludzie nie dajmy się truć zbierajmy podpisy odnośnie referendum a Pan Burmistrz jest przez nas wybrany i nie zablokuje nam tej inicjatywy bo jeżeli tak to następne referendum będzie o odwołanie Burmistrza.Kto jest za? 14:53, 24.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

chora na rakachora na raka

17 3

Gorliczanka ma 100% racji już bez tego "bezwonnego"zabójcy mamy rosnącą w zastraszającym tempie zachorowalność na raka.Sama walczę z tą zarazą ,proszę przejść się na gorlicki oddział onkologiczny i zobaczyć co się dzieje.Ja w imieniu wszystkich gorlickich chorych onkologicznie dziękujemy panu burmistrzowi za kukułcze jajo i serdecznie zapraszam na pięterko w szpitalu. 15:33, 25.04.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

szerlokszerlok

2 3

No to już tego wszystkiego co wyprawia Burmistrz mamy wszyscy po dziurki w nosie.Jestem zgodny co do zbierania podpisów i zrobienia referendum za jego odwołaniem.Dajcie znać kiedy, co i jak - chętnie się przyłącze do tej akcji.A na koniec przygotować musimy taczki z dużą kupą gnoju - przecież to narobił w Gorlicach, więc mu się należy jak "świni koryto". Pan Jarek na pewno umieści na stronie komunikat o tej akcji- czekam na informację 01:42, 01.05.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

syniosynio

1 1

Właśnie dlatego nie powinno być konsultacji społecznych w kwestiach związanych z budową jakiegokolwiek Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów.
Ludzie protestują, ale nie wiedzą przeciwko czemu protestują.

Może autor tego artykułu zamiast być stronniczym, najpierw by się trochę dowiedział na temat tych zakładów, a dopiero później pisał stronniczy artykuł?

Albo jeszcze lepiej - może pora stworzyć jakiś program mówiący o potrzebie budowania takich zakładów i ich znikomy wpływ na środowisko i otoczenie w jakim się znajdzie?
Może wtedy ludzie mieliby świadomość jak przebiegają te procesy i co jest efektem końcowym tych procesów?

Pozdrawiam serdecznie 15:00, 26.05.2017

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%