Zamknij

Gorlice. Dziś pierwszy dzień wyburzania "Kasyna" przy ul. Wyszyńskiego

09:54, 12.11.2020 Jarosław Rozpłochowski Aktualizacja: 16:57, 12.11.2020
Skomentuj

Od kilku dni w przestrzeni medialnej żyje temat "Kasyna" przy ul. Wyszyńskiego w Gorlicach. Zanim w innych mediach pojawiły się dość dziwne spekulacje na temat tego budynku my byliśmy już po rozmowie z nowym właścicielem obiektu, a z publikacją wywiadu czekaliśmy na dzisiejszy poranek, kiedy to oficjalnie rozpoczął się proces wyburzania budynku, który nie nadawał się absolutnie do odnowienia. 

Portal

gorlice24.pl

Napisał o tym

pierwszy

Rozmawiam z Waldemarem Ziółkowskim z Gorlic , który nabył budynek starego kasyna w Gliniku w drodze licytacji niewypłacalnego dłużnika od komornika sądowego. Czy wszystko się zgadza?

Tak. Budynek został nabyty przeze mnie zgodnie z procedurą w drodze licytacji komorniczej, dokładnie podczas drugiej licytacji, gdyż na pierwszą  nikt się nie zgłosił.

Jakie plany ma Pan w stosunku do nabytej nieruchomości?

Na początku chciałbym zaznaczyć, iż jestem przedstawicielem grupy kapitałowej, która zamierza zainwestować swoje własne środki finansowe w tym miejscu w Gorlicach.

Czyli to nie jest to tylko Pana prywatne inicjatywa?

(Uśmiech) – Nie. Nie tylko moja. Nie stać mnie finansowo na realizację tego typu dużych  inwestycji. Zazwyczaj odbywa się to w taki sposób, że ktoś jest właścicielem gruntów, posiada pomysł i tworzy biznes plan, coś w rodzaju „know - how”. W następnej kolejności przedstawia to partnerom – grupie inwestorów, która finansuje taką inwestycję. Podobnie jest w przypadku tej konkretnej nieruchomości.

Panie Waldemarze, proszę o konkretną odpowiedź, jakie palny ma Pan w stosunku do budynku starego kasyna tu w Gliniku? Nie ukrywam, że niniejsza sprawa w dziwny sposób elektryzuje w ostatnim czasie niektórych mieszkańców naszego miasta?

Elektryzuje, dlaczego? Jestem prawowitym właścicielem nieruchomości. Nabyłem ją zgodnie z prawem. Każdy mógł ją nabyć. To można bez problemu sprawdzić w  stosownych zapisach w ogólnodostępnych Księgach Wieczystych, nawet w wersji on-line. Posiadam wszelkie ostateczne i prawomocne decyzje administracyjne właściwych organów, pozwalające na realizacje inwestycji. Jeżeli ktoś sądzi, czy też sugeruje, iż inwestycja nie jest przygotowana pod względem prawnym, to są to tylko niczym nie uprawnione wręcz infantylne przekazy.

Przygotowując biznes plan zakładałem kilka wariantów inwestycyjnych, które mogłyby zostać w tym miejscu zrealizowane. Pierwszy zakładał odrestaurowanie budynku starego kasyna i otworzenia w nim ekskluzywnej restauracji wraz z częścią hotelową.  Obok miał stanąć budynek mieszkalny nawiązujący wizerunkowo do budynku kasyna. Drugi wariant to budowa całkowicie nowych budynków użyteczności publicznej, co wiąże się z rozbiórką starego kasyna i to właśnie  ten wariant obecnie realizujemy.

A jak odniesie się Pan do grupy powstałej w mediach społecznościowych o nazwie: W OBRONIE BUDYNKU STAREGO KASYNA

Trudno się odnieść do grupy, której jestem notabene przez przypadek członkiem, nie znając faktycznego celu jej działalności. Grupa chce bronić budynku, w jakim zakresie? Nasuwa się tutaj wiele pytań ale podstawowe dlaczego administrator grupy  i jej członkowie na przykład  nie założą stowarzyszenia – spółki prawa handlowego, które w ramach działalności statutowej zajmą się tego typu budynkami, ale na tyle wcześnie aby można było je zabezpieczyć  przed zniszczeniem, dewastacją jak w przypadku budynku kasyna. Skoro jak twierdzą w postach członkowie grupy istnieją fundusze - instytucje, które są w stanie sfinansować ochronę takich budynków – to w czym problem. Nic tylko działać. Złożyć stosowne wnioski do właściwych instytucji zarządzających, pozyskać środki, zostać beneficjentem, zakupić bądź przejąć takie nieruchomości. Takie działanie byłoby w pełni zrozumiałe. Ale przede wszystkim trzeba rozmawiać – na co założyciel grupy nie ma ochoty, w ogóle się ze mną nie kontaktował. Stąd moje pytanie w jakim celu działa ta grupa i kto za nim stoi. Takie działanie defacto przyjmuje postać dziennikarstwa obywatelskiego. Oznacza to, iż trzeba działać zgodnie z zasadami ustawy Prawo Prasowe, to jest w pierwszej kolejności przed podjęciem się pisania na dany temat należy zweryfikować swoje założenia-informacje u ich źródła. Tego typu dziania nie miały dotychczas miejsca, a „grupa” rozgłasza różnego typu historie. Proszę pamiętać, iż łatwo można naruszyć chronione prawem – Kodeksem Cywilnym dobra osobiste konkretnej osoby. Na takie działanie nie pozwolę i rozważę możliwość wystąpienia w ich obronie.

W wymienionej wcześniej grupie znajduje się jedna z obecnych Radnych Rady Miasta Gorlice. Szanowna Pani Radna, na jednej sesji Rady Miasta stwierdziła enigmatycznie, że wie kto jest właścicielem nieruchomości – pytanie skąd, ponieważ wtedy gdy przekazała tą informację do publicznej wiadomości,  była ona w tym czasie niejawna, ale tym już zajmą się nasi prawnicy. Ta samą Panią Radną odnajduje w grupie na portalu społecznościowym Facebook, gdzie potwierdza znajomość nowego właściciela starego kasyna i sugeruje, że tu cytuję, że „powinien on swoje plany połączyć z oczekiwaniami społecznymi”. Pan redaktor wybaczy ale to ostatnie zdanie mnie rozśmieszyło. Oczekiwania społeczne istnieją w stosunku właśnie do Pani Radnej, która powinna doprowadzić wcześniej do przejęcia takich budynków (z tego co ogólnie wiadomo Pani Radna piastuje swoją funkcję od kilku kadencji) przez podmioty zainteresowane renowacją itd. Poza tym, na tyle znam ustawę o samorządzie gminnym, że wiem jakie zadania są w niej przewidziane dla jednostek samorządu terytorialnego, jest to chyba z tego co pamiętam uregulowane w przepisie art. 7 tej ustawy, i nie ma tam nic na temat, doradztwa dla prywatnych inwestorów, którzy podejmują się zadań, które w niedalekiej przyszłości stworzą chociażby nowe miejsca pracy w Gorlicach.

Ale zostawmy już ten temat i proponuję, aby osoby zainteresowane moją inwestycją, zajęły się swoimi obowiązkami i zadaniami, a nie doradzaniem mojej osobie. 

Reasumując: w tym przypadku mamy do czynienia z budynkiem niezamieszkałym od wielu lat, z uszkodzonymi częściami konstrukcyjnymi, grożący zawaleniem i przede wszystkim znajdującego się legalnie w rękach prywatnego inwestora. Niestety poprzedni właściciel nie zabezpieczył budynku przed uszkodzeniami i dewastacją i stąd taki wręcz dramatyczny stan techniczny tego obiektu. Zarówno Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego jak i niezależna biegła sądowa wydali opinie techniczne odnośnie stanu technicznego budynku i stało się to zanim nieruchomość stała się moją własnością. Obecnie, tak jak już wspominałem wcześniej posiadam prawomocną decyzję Starosty Gorlickiego zezwalającą na rozbiórkę obiektów znajdujących się na przedmiotowej  działce  i to obecnie w pierwszej kolejności realizuję.

Czy ma Pan już jakieś wizualizację - koncepcję nowych budynków?

Tak oczywiście, jednak oczekują one ostatecznego zatwierdzenie przez grupę kapitałową. Wtedy na pewno przedstawię ją Panu Redaktorowi jako pierwszemu, przecież to świetna reklama dla naszej inwestycji. Następnie wdrożymy procedurę uzyskania pozwolenia na budowę.

W czwartkowy poranek 12 listopada, Redakcja GORLICE24.pl jako jedyna otrzymała oficjalną zgodę na wejście na teren należący do Waldemara Ziółkowskiego oraz wejście do środka samego budynku skąd przeprowadziliśmy transmisję na żywo oprowadzając wirtualnie naszych czytelników po wnętrzach "Kasyna".

W czasie kiedy realizowaliśmy naszą transmisję na zewnątrz ekipa budowlana oczekiwała na rozpoczęcie prac rozbiórkowych. W momencie kiedy z kamerą opuściliśmy budynek przystąpili do pracy rozpoczynając rozbiórkę budynku.

 

Poniżej zdjęcia grafik wykonanych bezpośrednio na ścianach burzonego kasyna , niestety zniszczonych przez graficiarzy. 

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(47)

Pani_KaPani_Ka

14 32

Ciekawe co na to konserwator zabytków? Hmm? 10:40, 12.11.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

XxxXxx

16 4

Nic, bo to NIE jest zabytek. W Bolandii wszystko co jest starą, zapuszczoną ruiną od razu "jest zabytkiem" 🙄 10:51, 12.11.2020


Nie-konserwatorNie-konserwator

7 5

Nic, i abstrahując od komentarza osoby pod nickiem xxx, nie chodzi o każdą ruderę będącą zabytkiem tylko to, że przez zaniedbanie obiekt nie został wpisany do rejestru zabytków co jest oczywiście haniebnym przeoczeniem.

Teraz budynek i tak nadawał się tylko do zburzenia, jego stan był już tragiczny. Czas na działanie był 15 lat temu 13:44, 12.11.2020


JanoJano

7 3

A co konserwator!? Budynek nie był wpisany na listę a tym samym nie był objęty nadzorem konserwatora. 17:10, 12.11.2020


reo

AsAs

18 24

Sukces po Gorlicki...... zburzyć i postawić barak. Może ktoś wymienić z 5 zabytków gotyckich, oczywiście poza kościołem i cmentarzem? 10:49, 12.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Do AsDo As

12 1

Który to kościół w Gorlicach jest gotycki? 11:41, 12.11.2020


As As

3 4

Miało być gorlicki nie gotycki 19:40, 12.11.2020


SłomianyogieńSłomianyogień

27 7

"Juhasa" też wyburzyli i co szpeci a może jakiś reportaż. 11:14, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kaniakania

29 9

Brawo TY. Nareszcie zniknie to szkaradziejstwo w Gliniku. Popieram inicjatywe i tworzenie nowych realizacji. Wszyscy skorzystamy, firma budowlana, pracownicy, hurtownie materiałów, budżet państwa a przede wszystkim miasto bo bedzie z czego ściągąć podatek od nieruchomości 🙂 11:35, 12.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AsAs

0 0

To był piękny budynek, kawał gorlickiej historii 19:40, 14.11.2020


??????????????

23 5

Gorliccy narzekacze lepiej zróbcie sobie test na covid-19 bo może jestescie dodatni a potem ogladnijcie licytacje komornicze to może cos kupicie starego 11:41, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BiegaczBiegacz

47 4

Przez lata budynek był ruiną i nikt za bardzo się nim nie interesował, znalazł się inwestor i chcę coś w tym miejscu stworzyć i nagle pojawiają się społecznicy w obronie budynku. A gdzie byli przez poprzednie lata? Działali w obronie budynku? Przedstawili jakikolwiek plan lub pomysł na renowację? 12:13, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HeniekHeniek

15 11

Czyżby kolejne składowisko niebezpiecznych odpadów ?! 13:26, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kkkkkk

6 8

Używacie na filmach zamiennie określeń budynek i budowla? Wiec zdecydujcie się czy to jest bo budynek czy budowla są to dwie różne rzeczy 13:51, 12.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

mike mike

3 1

kazdy budynek jest budowla, ale nie kazda budowla budynkiem 21:36, 12.11.2020


kkkkkk

1 1

Budowla w rozumieniu przepisów prawa budowlanego jest obiektem budowlanym niebędącym budynkiem 21:58, 12.11.2020


onnonn

9 8

Ciekawe co z terenem byłej cegielni przy ul.Korczaka czy ktoś go zagospodaruje kiedyś? 14:22, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Stanisław MikaStanisław Mika

21 13

Budynek od dawna przypominał Straszny Dwór . Dobrze, że wreszcie zaczęło się coś dziać, aby odmienić wizerunek tej posesji nr 13 na ulicy Wyszyńskiego. Wiele osób odnosi się z wielkim sentymentem do tego budynku, ale sam sentyment go nie wskrzesi . Widać i to cieszy iż inwestor ma jaja i przystąpił do działania w szybkim tempie. Oby tak dalej ......
14:44, 12.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

555555

3 0

''Posesja nr.13'' :D 09:21, 13.11.2020


Hanys Hanys

3 0

Jaja to inwestor pokaże jak zbuduje nowy budynek na podstawie planów starego kasyna, które podobno się odnalazły albo chociaż niewiele odbiegający wyglądem 21:30, 13.11.2020


OburzonyOburzony

19 8

Nie takie budynki ratują.
Oczywiście wszystko odbyło się legalnie ale fakt, że do tego wyburzenia doszło (szereg zaniedbań przez lata) świadczy o braku kultury. 15:39, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RyszardRyszard

11 7

Jak zapamiętałem ten budynek to on już w latach 80-tych był opuszczony i było coraz gorzej. Niestety nikt nie zadbał o to mienie i teraz rzeczywiście nadaje się tylko do wyburzenia .A z tymi zabytkami to tez co niektórzy niech nie przesadzają, bo taki zabytek to czasami studnia bez dna na pieniądze. Więc chyba lepiej jak powstanie coś co przynosi zysk właścicielowi i budżetowi niż stoi nieużytek z którym nie wiadomo co zrobić. Być może na szczęście dla miasta nikt tego nie wpisał do rejestru bo większość ludzi sobie sprawy nie zdaje jak to komplikuje życie i niema znaczenia czy osobie prywatnej czy prawnej czy jednostce administracyjnej. 16:11, 12.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

1 0

No to źle pamiętasz , albo masz blade pojęcie o Gorlicach albo .......,? 17:53, 14.11.2020


TuBylecTuBylec

23 1

A co z "Zielonym Domkiem" w parku pamiętającym czasy Bieruta?. 16:56, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

xyzxyz

16 3

Kasyno to projekt wiedeńskiej pracowni architektonicznej P.A.Faber & H.Wagner, a takie towarzystwo zobowiązuje... władze miasta też...
Życzę powodzenia inwestorom!
Mam nadzieję że powstanie tutaj coś co za 100 lat będzie budzić takie same emocje jak ten obiekt...
17:22, 12.11.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

kaniakania

0 1

Tak, masz racje , ten obiekt budził emocje.... 21:41, 13.11.2020


xxxxxx

1 0

Żeby budził emocje za 100 lat to muszą postawić pierwszego Mcdonalda w Gorlicach :) 07:18, 15.11.2020


BhpBhp

14 6

A gdzie urządzenia zraszające wode w celu zmniejszenia zakurzenia. Zero profesjonalne.... 17:23, 12.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

BhpBhp

4 1

Z szacunku do budowniczych powinni to rozbierać rękami tak jak budowali a nie przyjedzie se koparką jeden z drugim rozburzają i się śmieją... 23:31, 12.11.2020


SzoferSzofer

14 4

Oby nie powstała zajezdnia dla tirów !!! 18:00, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

BarBar

6 3

Porażka 19:27, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mzbkplmzbkpl

7 2

Dlaczego nie wyczuwam spokoju w tych słowach? 20:16, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

~~~~ja~~~~ja

8 4

Gdyby budynku nie wyburzono jeszcze kilka może kilkanaście lat by straszył zanim nie rozpadłby się sam. Sam wpis do rejestru zabytków nie uratowałby budynku to zrobiłby jedynie inwestor, który wyłożyłby olbrzymie pieniądze na remont, który musiałby się odbywać pod odpowiednim nadzorem. Niestety samo kupno przez innego inwestora, który chciałby go zachować nie rozwiązałoby sprawy trzeba by było go wyremontować a kto byłby w stanie wyłożyć te pieniądze i pod co? Czemu by miał służyć wyremontowany budynek aby ta inwestycja miała szansę, że nawet za 50 lat się zwróci, bo chyba nikt prywatny nie wyłoży tak wielkich pieniędzy z sentymentu? Skoro nie opłacało się go remontować "normalnie" to co dopiero gdyby to było wielokrotnie droższe (gdyby był wpisany do rejestru zabytków). Tak czy tak budynku nic by nie uratowało co najwyżej trochę dłużej by dłużej stał i niszczał coraz bardziej strasząc swoim wyglądem.

A co z Pałacem Skrzyńskich w Zagórzanach? Podobno (tak słyszałem) prace remontowe, które były rozpoczęte już od dawna stoją a pałac jest na sprzedaż tyle, że chętnych brak... i pewnie w końcu sam się rozleci (ewentualnie z pomocą wandali). 20:21, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RR

10 10

Nie rozumię całego hallo jakie się wokół tego robi.

Budynek został wystawiony na sprzedaż przez Komornika, więc każdy mógł kupić ten budynek, więc dlaczego to wcześniej przed licytacją nie ratowali radni czy inni przed zniszczeniem co teraz najbardziej się udzielają.

Mogli zbierać kasę na ochronę tego budynku i go po prostu odkupić od Komornika czy nowego właściciela a nie komuś udzielać porad co ma robić że swoim majątkiem.
Bardzo mądry facet, widać że wie czego chce. 22:22, 12.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Adam NAdam N

8 2

Jest demokracja, o którą wszyscy walczyliśmy. Każdy może za własne pieniądze kupić co chce. W Gorlicach jest tak, że jeśli znajdzie się odważny inwestor to natychmiast grupa zawistnych pianobijców będzie mu przeszkadzać głównie dlatego,że to nie oni odważyli się na taką inwestycje ryzykując własne środki. Niektórzy oponęci robią to z nudów a jeszcze inni dla zasady, która brzmi - nie bo nie. Potem wszyscy narzekają i porównują Gorlice do całkowicie prowincjonalnego miasteczka, w którym niedługo ostatni zgasi światło. 12:07, 13.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarazmMarazm

6 2

Postepowe miasto - z materialnych historii pozostanie tylko cykliczna bitwa pod Gorlicami - no i w Gorlicach beda tylko same galeryje - beda slynne z tego powodu - jest sie czym chwalic!! 13:32, 13.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Ja teżJa też

1 0

Bo to już nie są Gorlice, tylko Galerlice. Ale inwestor ma rację. Prawo własności- jego prawem. A radna niech zajmuje się tym co do niej należy! 22:39, 17.11.2020


RozważnyRozważny

6 0

Obszerny artykuł, ale poza długim monologiem - reklamą inwestora rozbiórki kasyna niczego więcej (poza rozbiórką) się nie dowiadujemy. "Rozśmieszony" inwestor z kimś, polemizuje, tłumaczy się z formy nabycia nieruchomości za pośrednictwem komornika i komuś grozi (pewnie sądem). Nie dowiadujemy się NAJWAŻNIEJSZEGO - co powstanie w miejscu wyburzanego obiektu, a to najbardziej ludzi interesuje. 18:43, 13.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PiterPiter

3 0

Z czystej ciekawości. Do kogo ten budynek należał przez ostatnie lata zanim nabył go p. W. Ziółkowski? 20:00, 13.11.2020

Odpowiedzi:3
Odpowiedz

EMESEMES

1 0

Głowy bym za to pod topór nie podstawił, ale najprawdopodobniej ten obiekt był własnością byłej gorlickiej Rafinerii ....... Jeśli się mylę to proszę mnie sprostować.......
20:26, 13.11.2020


RozważnyRozważny

1 1

Gdyby tak było faktycznie, to by może wyjaśniało dlaczego Gorliczanie WIEDZĄ, ŻE NIC NIE WIEDZĄ.
Teraz kiedy budynek zniknie, łatwiej będzie "przepchnąć" pozwolenie na budowę, nawet kontrowersyjnej
inwestycji. 10:12, 14.11.2020


ExglimExglim

2 0

Po upadłości Rafinerii kasyno przeszło w ręce jednego z nowych "właścicieli" Glimaru, a licytacja komornicza to już pokłosie ich gospodarczej działalności .
16:56, 14.11.2020


wwwwww

2 0

Pan Roman s mi też projektował budynek produkcyjny naprawdę w porządku Pan 20:43, 13.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

TommyTommy

5 3

Nikt się tym nie interesował, zarastało, zrobił się z tego squat bardzo dobrze ze wyburzają. 11:44, 14.11.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

AA

1 1

skąd wiesz, że nikt, może czekano na pretekst ? 14:13, 14.11.2020


somsiod z II powiatusomsiod z II powiatu

5 0

A można było porychtować i stworzyć muzeum I wojny światowej 21:27, 15.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

kotkot

1 0

witam poczebuje numer tel do tego inwestora o deski na rozpalke 10:19, 16.11.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%