Batalia mieszkańców i przedsiębiorców z ulic Stróżowskiej, Lipowej, Wrońskich, Blich, Krakowskiej w Gorlicach przeciwko budowie – w proponowanej formie – zachodniej obwodnicy miasta zaczęła się kilka lat temu. Po raz pierwsze szerzej na naszych łamach pisaliśmy o niej w lipcu 2016 roku, kiedy to za naszym pośrednictwem protestujący mieszkańcy opublikowali oficjalnie List Otwarty do burmistrza Kukli i radnych Rady Miasta Gorlice
[ZT]4810[/ZT]
W kolejnych tygodniach sprawa nabierała coraz większego rozmachu, a protesty rosły na sile. Kilka w Urzędzie Miejskim zwoływane były posiedzenia komisji branżowych działających przy Radzie Miasta Gorlice, czy też nadzwyczajne sesje samej Rady.
W chwili, gdy Urząd Miejski wydał pozytywną opinię, co do uwarunkowań środowiskowych dla planowanej inwestycji protestujący mieszkańcy zaskarżyli ją do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Był to w styczniu 2018 roku.
Blisko półtora roku zajęło SKO wydanie ostatecznej decyzji. Teraz wiadomo, że bezdyskusyjnie oddala ona protesty mieszkańców, co otwiera drogę miejskim urzędnikom do wdrożenia dalszych procedur związanych z przygotowaniami do realizacji inwestycji. Jednak, czy ona sama tak naprawdę ma realne szanse się rozpocząć? Główny inwestor w osobie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad musiałby znaleźć około 70 milionów złotych, a są to szacunki sprzed trzech lat! Przypomnijmy, że jeszcze dwa lata temu wstecz na naszych łamach publikowaliśmy odpowiedź Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, która brzmiała tak:
W tej chwili obwodnica Gorlic nie jest ujęta ani w planie ZDW, ani też w Wykazie Przedsięwzięć Wieloletnich 2017 – 2020. Obecnie trwają konsultacje społeczne oraz przygotowania do pozyskania decyzji środowiskowej dla tej inwestycji – napisała w odpowiedzi na nasz list Magdalena Pikulska z Urzędu Marszałkowskiego
Co to oznacza w rzeczywistości? Ano ni mniej ni więcej tylko tyle, że na dzień dzisiejszy nie ma ani złotówki na budowę procedowanej obwodnicy, Urząd Marszałkowski nie zaplanował w najbliższych trzech wykonania zachodniego obejścia, a wizja finansowania ze środków unijnych jest niezwykle mglista.
Mając na uwadze rozliczne protesty mieszkańców różnej części Gorlic, których ta inwestycja miałaby „doświadczyć” powstały w sumie aż trzy warianty przeprawy przez rzekę Ropa. Oczywiście każdorazowo niezbędnym będzie wybudowanie konstrukcji mostowych. W wariancie pierwszym do wybudowania byłaby dodatkowo estakada o długości ok. 280 metrów. Drugi wariant to konstrukcja niemal identyczna, jak w wariancie pierwszym, ale znacznie dłuższa, bo aż 400-metrowa. W trzeciej koncepcji dla odmiany przewidziano postanie dwóch mostów 400 i 100-metrowego. Zmieniała się też koncepcja ronda na ulicy Krakowskiej, by uchronić przed wyburzeniem nowy dom przy ulicy Lipowej.
Zgodnie z zamierzeniami pomysłodawców zachodnia obwodnica Gorlic ma połączyć ulicę Kościuszki z ulicą Stróżowską i ma być przedłużeniem północnej obwodnicy miasta, która łączy ulicę Stróżowską z Chopina, a kierowcy korzystający z tej drogi będą musieli docelowo przejechać przez sześć rond począwszy od pierwszego w ciągu ulicy Kościuszki przez kolejne na skrzyżowaniu z ulicą Krakowską, potem kolejne przy ulicy Stróżowskiej i jadąc dalej przez dwa już istniejące w ciągu obwodnicy północnej, aż do ostatniego nowego ronda w ciągu ulicy Chopina.
nikt_wazny00723:51, 08.05.2019
Róbcie drogi chcecie dalej stac w korkach ?!!! Przeciez włascicielom ziemskim zostaną wypłacone odpowiednie rekompensaty. Tak ze niech siedzą cicho i nie protestują! Dobra infrastruktura drogowa to szansa na przemysł w Gorlicach ! PS. nie glosowac na pis 23:51, 08.05.2019
Gorliczanin01:27, 09.05.2019
Dobra wiadomość ale spóźniona o co najmniej szesnaście miesięcy. Egoistyczny sprzeciw garstki mieszkańców, niestety, wstrzymał przygotowanie prac przygotowawczych i uniemożliwił inwestorowi wprowadzenia tej inwestycji do programów finansowanych z budżetu U.E. i to w czasie kiedy środki unijne są na wyczerpaniu. Miejmy jednak nadzieję, że przy połączeniu środków własnych z dróg krajowych, dróg wojewódzkich, dróg miejskich, dróg powiatowych
i środków pomocowych z U.E, ta bardzo potrzebna inwestycja powstanie.
Odnośnie pytania postawionego przez autora felietonu na końcu, to moim zdaniem jest źle postawione, albo brakuje jednej odpowiedzi: "częściowo". Należy wiedzieć, że to nie będzie prawdziwa obwodnica, a obejście centrum miasta, które dzięki drugiemu mostowi znakomicie
odciąży z ruchu zatłoczone ulice w centralnej części miasta.
01:27, 09.05.2019
szerlok02:11, 09.05.2019
Czyli mamy do czynienia z oszukiwaniem mieszkańców.Raz obwodnica bo tak wygodniej,innym razem obejście. Dobieracie sobie określenia stosowne do sytuacji.W jednym z wcześniejszych komentarzy gdy pojawił się temat zachodniego obejścia ściśle trzymaliście się ,że będzie to obwodnica,ponieważ tylko na obwodnicę można było pozyskać środki z U.E,a teraz bałamucicie,że będziecie łączyć środki i ma powstać obejście.Zastanówcie się panowie . 02:11, 09.05.2019
szerlok01:57, 09.05.2019
Gorlicom jest potrzebna prawdziwa obwodnica.Zachodnie obejście nie rozwiąże problemów komunikacyjnych.Żaden mądry gospodarz nie wyrzuca tak olbrzymich pieniędzy na takie badziewie.Przecież przebieg tej drogi nie trzyma się logicznego rozumowania.Jadąc od strony ul.Kościuszki, dalej estakadą znajdujemy się na Podzamczu,a dalej na już zakorkowanej ul.Stróżowskiej.Aby dojechać do obwodnicy północnej trzeba pokonać niebezpieczne zakręty.I jak to się ma do połączenia zachodniego obejścia z północnym?Mało tego nie ma połączenia z Blichem.Czy estakada=most? 01:57, 09.05.2019
tralala22:06, 10.05.2019
A nie wystarczyłby taki łącznik Ropica - Blich - Krakowska - Stróżowska - 11 Listopada, do 7,5 t, żeby dostawczaki mogły jeździć? 22:06, 10.05.2019
Prawidłowo 01:59, 09.05.2019
Myślę że dużo osób chcących ominąć korki od ropicy po zawodzie będzie korzystać z tej opcji 01:59, 09.05.2019
T19:57, 09.05.2019
Żeby dostać się gdzie? Do Biecza, Jasła, do centrum Gorlic? 19:57, 09.05.2019
ALEK00:37, 10.05.2019
I zakorkuje ul. Stróżowską. 00:37, 10.05.2019
Rafal02:34, 09.05.2019
Przypomnijmy co zakorkowalo to miasto... RONDO. Jeśli po drodze ma być 6 rond to jak można to nazywać obwodnica? Każdy kto na drodze krajowej chce budować rondo powinien urząd opuścić w kajdankach. Mamy przykład w nowym Sączu co rondo robi na wylocie z miasta. RONDO to jest wbicie komuś kołka w odbyt w czasie obstrukcji 02:34, 09.05.2019
Optymista08:29, 09.05.2019
W przypadku Gorlic to nie ronda korkują miasto tylko przejścia dla pieszych tuż przy nich. W centralnych punktach miast przejścia powinny być podziemne. 08:29, 09.05.2019
aga09:05, 09.05.2019
tak i jeszcze w centrach same galerie i piesi chodza tam i z powrotem i nie przepuszcza samochodu 09:05, 09.05.2019
Cypisek10:41, 09.05.2019
Miasto zostało zakorkowane lewymi interesami na styku biznes-samorząd. Było wolne miejsce na skrzyżowaniu po drukarnią? Było. Co zrobiono? Idiotyczne rondo, wpuszczając dwa pasy od strony Zawodzia (jeden biegł na wprost na ul. Biecką, drugi na lewo, w stronę Tarnowa) w jeden. Było miejsce na prawoskręt 11 Listopada - Stawiska? Było. I się zmyło.
A "zaoszczędzone" miejsce miasto sprzedało szybko pod stołem różnej maści biznesmenom wokół ronda. Ktoś zarobił. A my, jako mieszkańcy, straciliśmy. I tracimy nadal. Zdrowie i czas i paliwo. Teraz nam się szkli d... pięknymi wizjami za dziesiątki milionów, które nic nie zmienią, a przy których znów ktoś się napasie. Przyczyn znów się nie ruszy, bo trzeba by było wysadzić w powietrze ten gorlicki układ. Kto ma ten dynamit? 10:41, 09.05.2019
Dejv02:49, 09.05.2019
Haha obwodnica 1km od ratusza dobre sobie. Zreszta i tak nie ogarna teraz juz na to kasy wiec nie ma tematu 02:49, 09.05.2019
Ekwilibrysta Płciowy05:43, 09.05.2019
Bumiszczu nie ma czasu na takie *%#)!& Uczy się nowego kawałka na przyszłoroczne Dni Gorlic. Za 11 koła miesięcznie. I rock n roll!!! 05:43, 09.05.2019
KK06:10, 09.05.2019
Budować nie patrząc na małą grópe przeciwników.Jak wybudująto pierwsi będą jeżdzić .Tyle w temacie. 06:10, 09.05.2019
MK16:36, 11.05.2019
No chyba Ty..teksty o tym, że zachodnie obejście zmniejszy korki to PIC NA WODĘ. 16:36, 11.05.2019
Perełka06:34, 09.05.2019
Gorlicom to już żadna obwodnica nie pomoże.Nabudowali lokali handlowych przy samych drogach zamiast poszerzyć jezdnię o drugi pas i zrobić światła dla pieszych,bo Ci chodzą jak im się podoba i tym samym blokują ruch na rondzie.Dynamika jazdy naszych kierowców też ma wiele do życzenia. 06:34, 09.05.2019
Aga06:36, 09.05.2019
Rozsądek zatrzyma budowę tak kosztownej inwestycji, 70 mln za 1,5 km drogi to jest czysta niegospodarność!
Zwłaszcza, że to ma odciążyć skrzyżowanie na zawodziu o max 13,5%, podczas gdy prawdziwa obwodnica do DK28 miałaby kosztować 150 mln przy długości 14,5 km a odciążyć skrzyżowanie na zawodziu miałaby o 46,2% 06:36, 09.05.2019
Cypisek10:08, 09.05.2019
Jeszcze 20 lat temu Kościuszki od Zawodzia w stronę Sącza miała mieć dwa pasy (widać odsuniętą zabudowę na tym odcinku). Temat ucichł. Tak samo, jak obejści od południa. Czemu? 10:08, 09.05.2019
Znawca06:40, 09.05.2019
W naszym kraju każdy jest lekarzem i każdy się zna na drogach. A choćby tą drogą pojechało 10 samochodów na godzinę to tych 10 samochodów nie będzie stało do skrzyżowania na Kościuszki. I nikt mi nie powie że korek się nie zmniejszy 06:40, 09.05.2019
do znawca13:41, 09.05.2019
10 samochodów za 70 mln zł toż to biznes jakich mało - choć może takie inwestycje właśnie burmistrz lubi.
Zwłaszcza, że można o te 10 samochodów odciążyć zawodzie dzięki drodze za 5 mln 13:41, 09.05.2019
Marcin B.07:30, 10.05.2019
A napisał, że 10 dziennie czy na godzinę? Poza tym to nie miejskie pieniądze mają na to byc przeznaczone 07:30, 10.05.2019
Feliks 08:23, 09.05.2019
Zazdroszczę optymizmu. Znalezienie
tych pieniędzy teraz jest tak samo prawdopodobne jak zbudowanie kosmodromu w Gorlicach.
Gdyby Miasto mądrze zabrało się do tematu 4 lata temu być może obwodnica byłaby już w trakcie budowy. 08:23, 09.05.2019
Paco08:52, 09.05.2019
Były protesty przy obwodnicy północnej, ciekaw jestem jakie są opinie mieszkańców i użytkowników tej obwodnicy obecnie 08:52, 09.05.2019
Użytkownik Obwodnicy14:55, 09.05.2019
Chciałbym żeby drogi w całym mieście wyglądały jak właśnie te na obwodnicy północnej. 14:55, 09.05.2019
kor08:54, 09.05.2019
obwodnica powinna byc poprowadzona zdala od miasta wyjscie na pograniczu ropicy i szymbarku za pare lat w obecnej wersji bedzie ona praktycznie przez srodek miasta nieudolne wladze nie potrafia myslec perspektywicznie tak bylo z obwodnica polnocna zostala poprowadzona przez gesta zabudowe a mazna ja bylo porowadzic na pograniczu glinika i zagorzan za lasem od strony zagorzan przez teren z minimalna zabudowa 08:54, 09.05.2019
Never10:25, 09.05.2019
Taka droga to już była w planach w Wydziale Architektury UM na samym początku 1980 roku.Były plany terenu z baniesionym przebiegiem tej drogi.Miała iść w okolicy wodociągów w górę i wychodzić na Kogutku 10:25, 09.05.2019
Um08:55, 09.05.2019
Już sobie wyobrażam ten procent samochodów, które zdecydują się na przejazd przez obwodnice po to żeby się wpakować w korki od zachodniej strony Gorlic. Jedni wybiorą wariant aby zjechać z obwodnicy na ulicę Krakowską inni zaś od strony stawisk. Chyba każdy kto był w ostatnim czasie w mieście wie jakie były problemy w centrum miasta! Proszę wziąć pod uwagę to że nie każdemu będzie chciało się robić ?kółko? przez kontynuacje obwodnicy bo np. ma inny cel niż dom/mieszkanie... 08:55, 09.05.2019
Cypisek10:06, 09.05.2019
To prawda. Brakuje sensownych połączeń wewnątrz miasta. Np. właśnie ze Stróżowskiej na 11 Listopada. Tzn. mogło być, ale zabudowano marketami. Z Krakowskiej na Stróżowską to chyba tylko trasa terningowa dla aut terenowych. Brakuje ronda Korczak/11 Listopada, gdzie często się zatyka, a zamiast tego mamy niepotrzebne rondo k. stacji kolejowej. I tak dalej.
Ale co tam, machnijmy inwestycję za pincet baniek, to z urzędu będzie lepiej.
Bo to jest nasz miś i my tym misiem otwieramy oczy niedowiarkom! 10:06, 09.05.2019
jann09:51, 09.05.2019
zgłoście się do PISu wzamian za poparcie wyłożą kasa na budowe a pani poseł ma szanse coś wkońcu załatwic dla swojego terenu zamieszkania 09:51, 09.05.2019
kolo09:51, 09.05.2019
Przecież decyzja SKO jest nieprawomocna i przeciwnicy mogą złożyć odwołanie do Sądu Administracyjnego co zamrozi temat na kolejne dwa lata. Skąd zatem ten hurra optymizm? Swoją drogą już widzę jak marszałek i sejmik PIS dadzą te 50 czy 70 milionów, skoro lokalna Pani poseł reprezentowała przeciwników tej obwodnicy w sporze z ratuszem. 09:51, 09.05.2019
Cypisek09:57, 09.05.2019
Przy budowie północnego obejścia nazwano cały projekt "Uspokojenie ruchu w mieście Gorlice poprzez budowę północnego obejścia Gorlic wraz z dostępem do gorlickiej strefy aktywności gospodarczej".
Dostęp do strefy jest, ok. Ale uspokojenia ruchu w mieście nie ma. I nie miało go być. Bo każdy, kto porusza się po mieście, widzi to od razu.
Burmistrzu - gdzie analiza ruchu?! Gdzie więźby ruchu?! Co to za przygotowanie inwestycji?! Proszę w sieci wygooglować "Obwodnica Gorlic-Raport.pdf" . Tam jest wszystko na temat tej inwestycji. Warto poczytać. Szczególnie "prognoza ruchu", praktycznie nie rozwiewa żadnych wątpliwości. 09:57, 09.05.2019
KTA10:27, 09.05.2019
Rafał nie zazdroszczę Ci kolejnych lat z tymi idiotami. 10:27, 09.05.2019
Norek10:48, 09.05.2019
Ta obwodnica powstanie tylko jak kukla wygra w eurojackpot glowna wygrana 10:48, 09.05.2019
moje zdanie11:34, 09.05.2019
Tak to na pewno rozładuje korki...już widzę te tirska jeżdżące przez krakowską,jaki będzie wspaniały huk i smród.Ludzie naprawdę nie trzeba być specjalistą,wystarczy obserwować i zauważyć że największe korki generują te nieszczęsne ronda i skrzyżowanie na zawodziu,a właściwie przejścia dla pieszych.Uważam że większy pożytek a mniejszy koszt by był gdyby wybudować tam przejścia podziemne/nadziemne i ruch przebiegał by płynnie.Tak jest we wszystkich większych miastach.A co do obwodnicy,to wydaje mi się że to za wiele nie da,oprócz tego że będzie więcej tirów jeździć. 11:34, 09.05.2019
Jano11:38, 09.05.2019
KK, jak tu często widać niektórzy komentujący mają coś w rodzaju obsesji. Nie potrafią napisać nic, żeby w ten czy inny sposób nie napisać, że PIS jest złe. Cóż, taka przypadłość, należy to jakoś zaakceptować. Muszą to muszą, może inaczej nie potrafią?! 11:38, 09.05.2019
Rdzenny11:55, 09.05.2019
"Grupa mieszkańców Gorlic" będących przeciwnym budowie, to ludzie którzy niegdyś mieszkali na skraju lasu i tu się załapali. 11:55, 09.05.2019
Gorliczanin12:02, 09.05.2019
Nie mam nic a nic wspólnego z projektem tej inwestycji (do szerlok), ale jako mieszkaniec Gorlic znający problematykę drogową uważam, że jest BARDZO POTRZEBNA. Nazwa (obwodnica) jak sądzę jest ważna ale tylko dla komisji kwalifikującej, dlatego nazwy projektów często nie są adekwatne do ich funkcji. Żeby nabrać przekonania do projektowanego obejścia Gorlic wystarczy na mapie podzielić centralny obszar Gorlic linią: ul. Mickiewicza ? Rynek ? ul. Stróżowską ? z drogą 977, żeby dojść do wniosku, że pojazdy znajdujące się w części zachodniej a chcący dojechać do południowych dzielnic Gorlic i odwrotnie, wybiorą nową drogę ze względu na drugi most i natężenie ruchu. Dotyczy to także pojazdów w ruchu tranzytowym na kierunku Tarnów ? Nowy Sącz. Nie należy być przeciwnym budowie rond (do Rafała), bo to są najbardziej efektywne skrzyżowania. Korki na rondach w Gorlicach wynikają z przeciążenia skrzyżowań ruchem (zdarzają się także na autostradach). Przy sygnalizacji świetnej korki na tych skrzyżowaniach byłyby dużo większe. Zarzut braku pomiaru ruchu (Cypisek) na etapie projektowania wydaje się być śmieszny i praktycznie niewykonalny Pozostaje tylko analiza ruchu, wiedza o natężeniu ruchu na drodze krajowej i drogach powiatowych oraz zdrowy rozsądek.
Na prawdziwą obwodnicę, jak na przykład Biecza, moim zdaniem w obecnym czasie szanse są bliskie zeru.
12:02, 09.05.2019
Cypisek13:59, 09.05.2019
"Zarzut braku pomiaru ruchu (Cypisek) na etapie projektowania wydaje się być śmieszny i praktycznie niewykonalny"
Polecam "Studium Transportowe dla Miasta Bochnia". Jest w sieci. Gorlice tak nie mogą? 13:59, 09.05.2019
Gorliczanin19:13, 09.05.2019
Do Cypisek: Wiem, chodzi Ci o Studium Mobilności Miejskiej. Jest to opracowanie wielowątkowe
ma posłużyć do prac planistycznych w szeroko pojętej komunikacji. Nie przeczę, ze takie opracowanie dla Gorlic jest potrzebne, ale w tym konkretnym przypadku nie jest ono niezbędne.
Przecież chodzi o alternatywną uliczkę mającą na celu rozproszyć ruch z centrum Gorlic. 19:13, 09.05.2019
Cypisek08:26, 10.05.2019
Ja sądzę, że takie opracowanie Gorlicom jest potrzebne "na wczoraj". I w chwili obecnej odpowiedziało by nam na wiele wątpliwości. 08:26, 10.05.2019
nudny 12:03, 09.05.2019
rewitalizacja rynku Gorlice ,czy została już zakończona ? 12:03, 09.05.2019
do Gorliczanin12:30, 09.05.2019
Masz rację, szanse na prawdziwą obwodnicę do DK28 są bliskie zeru, bo burmistrz wycofał wniosek o jej budowę, a jak jeszcze robi tą pseudo-obwodnicę zachodnią to przez długie lata nikt już żadnych środków Gorlicom nie da. 12:30, 09.05.2019
Gorliczanin14:17, 09.05.2019
Nie znam działalności Urzędu Miasta w tym zakresie, ale jak dobrze wiem to wnioski o inwestycje ze środków pomocowych U.E składa INWESTOR i on deklaruje i zapewnia własny wkład finansowy. W tym przypadku powinny to być zarządy dróg krajowych lub wojewódzkich. Czy masz pojęcie jaka byłaby to kwota na budowę wielokilometrowej drogi w trudnym terenie?
Dobrze by było najpierw zapytać a potem zabierać głos, nawet jeżeli to nic nie kosztuje. 14:17, 09.05.2019
do Gorliczanin15:22, 09.05.2019
Tobie również radzę doinformowanie się, Zarząd Dróg Wojewódzkich poinformował nas, że na wniosek burmistrza zrezygnowano z opracowania koncepcji obwodnicy do DK 28 tzw. południowej. I jeszcze jedno to właśnie burmistrz składa wnioski do przywołanych przez Ciebie zarządów o realizację poszczególnych inwestycji, ale jak ma być dobrze, gdy nasz burmistrz tak się wyraził: Gorliczanie nie chcą by ruch omijał miasto Gorlice. 15:22, 09.05.2019
~do:do Gorliczanin1522:34, 16.05.2019
Dla mnie to jest trochę dziwne i słabe, że "Gorliczanie nie chcą by ruch omijał miasto Gorlice". Kto tak mówi? Na pewno nie ja! Ja wolałbym z tej grupy się wyłamać i powiedzieć,że DK28 by się przydała jej mordernizacja, odbudowa,bo to padaka jest a nie droga :|
Pss... zachodnia "obwodnica" taa... co to da ja się pytam? Wielu tutaj mówi, że to niewiele rozwiąże i szczerze też się przychylam do tego. 22:34, 16.05.2019
virtuozo12:44, 09.05.2019
Korki można rozładować robiąc pod rondami przejścia podziemne na Zawodziu też . 12:44, 09.05.2019
nikt12:56, 09.05.2019
Obwodnicę się duduje po obwodzie miejscowości , a nie przez daną miejscowość. Poza tym uwzględnia się poruszanie ludzi, którzy muszą żyć w danym regionie i normalnie funkcjonować.
Budowanie obwodnic przez miasta nie ma sensu- wyrzucanie pieniędzy w błoto. 12:56, 09.05.2019
Tak?13:55, 09.05.2019
Mądrego to warto posłuchać. 13:55, 09.05.2019
Gorliczanin16:02, 09.05.2019
Ok...wszystko pięknie i ładnie ale jest jeden wg mnie duży problem...KASA...miasto nie ma na remonty dróg które wołaja o pomste o nieba np. Biecka, Łokietka(która miała być remontowana w tamtym roku i w tym roku ale pieniazki poszły gdzie indziej, jedynie oczyścili fosy z zarośli), Pocieszka, na osiedlu króli remont chodnika wzdłuż ulicy Mieszka I i Krzywoustego gdzie można zęby wybić na krzywych płytach chodnikowych, Orzeszkowej od ulicy Kościuszki, itd....itd...
Nie uważam że obwodnica jest nie potrzeba, wręcz przeciwnie, jestem jej wielkim zwolennikiem z racji tego że dużo jeżdżę po mieście a tym bardziej pomiędzy Zawodziem a Krakowską. 16:02, 09.05.2019
dany16:20, 09.05.2019
Korki można rozwiązać robiąc na rondach sygnalizację świetlną!!!!! Bo piesi chodzą jak te krowy nie patrząc się i to oni tamują ruch w naszym mieście!! Nie ma ronda w Gorlicach z sygnalizacją świetlną dla pieszych i samochodów!!! 16:20, 09.05.2019
tak16:41, 09.05.2019
przejscie podziemne na zawodziu ! !!! wirtuozeria architektoniczna 16:41, 09.05.2019
Cypisek17:11, 09.05.2019
Kto da na to pieniądze? Do tego teraz trzeba to łączyć ze wszystkimi udogodnieniami dla osób starszych, niepełnosprawnych, dzieci, zatem dochodzą np. pochylnie dla wózków itp. To są ogromne koszty. 17:11, 09.05.2019
cola17:34, 09.05.2019
jak szumnie wszyscy piszą o trzech wariantach tejże obwodnicy tudzież obejścia naszego miasta a prawda jest taka że tylko jeden wariant jest brany pod uwagę a pozostałe dwa są fikcyjne bo nagle przy połączeniu jednego ul Kościuszki wyrósł salon meblowy w drugim miejscu mieszka Ktoś ..... a ten trzeci no cóż można ... bo tam mieszkają ludzie z lasu i idioci jak wynika z poprzednich komentarzy.Nie wszyscy zdają sobie sprawę z tego że ten bubel zablokuje finanse na prawdziwą obwodnicę na wiele lat i znowu będziemy w tyle pod względem komunikacyjnym.Skąd nagle ta współpraca tylu środków .....do tej pory było to wręcz nie możliwe .I jeszcze jedna uwaga skoro prawie półtora roku zajęło SKO rozpatrywanie sprawy ,kilka posiedzeń,to myślę że nie wszystko było tak oczywiste w tej kwestii. 17:34, 09.05.2019
Gorliczanin18:29, 09.05.2019
Do nick Gorliczanin - autora komentarza z godziny 16.02.
Jestem autorem komentarza nick Gorliczanin z godziny 12.02. Nie wiem, czy powtórzyłeś mój nick świadomie czy przez nieuwagę? Ale jednego jestem pewien, gdyby głupota miała skrzydła to latał byś pomiędzy Zawodzie a Krakowską - nie musiałbyś jeździć. 18:29, 09.05.2019
Gorliczanin19:03, 09.05.2019
Tak...przez nieuwagę ten sam nick...ja nie widzę problemu...ale skoro to Tobie przeszkadza to może opatentowac albo zarejestrować sobie wyłączność na ten nick, a jeśli chodzi o głupotę to nie wiem o co Ci chodzi bo w mojej wypowiedzi nie znalazłem nic *%#)!& no ale to moje spostrzeżenie...pozdrawiam 19:03, 09.05.2019
tadeusz18:39, 09.05.2019
Brawo wreszcie madra decyzja . To przecież tylko kolejna droga w mieście która usprawni ruch. 18:39, 09.05.2019
Janusz2819:38, 09.05.2019
Według mnie budowanie takich estakad to takie pokonywanie problemów, których nie ma za miliony. Tylko budowa normalnej przyziemnej obwodnicy daleko od centrum miasta rozwiąże problem.
19:38, 09.05.2019
T19:58, 09.05.2019
Kwota rzędu 50-70 mln po prostu wgniata w ziemię. I właśnie ona tłumaczy konieczność budowy tej drogi. 19:58, 09.05.2019
marko23:23, 09.05.2019
największą zakałą ruchu samochodowego Gorlic jest skrzyżowanie pod Lidlem i ta obwodnica tego problemu akurat nie rozwiąże, dalej bedzie tam zakorkowane; obwodnica, o której mowa, najbardziej jest potrzebna (była?) zakładowi, do którego miały być przywożone odpady do spalania w spalarni śmieci; z budowy spalarni na razie zrezygnowano, pewnie przez te perypetie z "obwodnicą', i całe szczęście, podziękujcie protestującym! bo mielibyśmy za niedługo sznur ciężkich samochodów, zwożących śmieci z całego województwa - raz, że wszystkie uciążliwości związane z funkcjonowaniem spalarni, to jeszcze olbrzymie ilości spalin 23:23, 09.05.2019
Optymista07:48, 10.05.2019
W nawiązaniu do komentarza Cypiska: "Kto da na to pieniądze? Do tego teraz trzeba to łączyć ze wszystkimi udogodnieniami dla osób starszych, niepełnosprawnych, dzieci, zatem dochodzą np. pochylnie dla wózków itp. To są ogromne koszty." - No i? Każda inwestycja rodzi koszty, grunt żeby lokować pieniądze w te przemyślane i sensowne. Mam nadzieję, że lokalni samorządowcy nie myślą jak Cypisek... 07:48, 10.05.2019
Cypisek08:31, 10.05.2019
Gdyby samorząd miejski (bo to na terenie miasta leży to skrzyżowanie) o tym myślał poważnie, to już bylibyśmy po rozmowach z GDDKiA oraz ZDW (zarządcami dróg tam się krzyżujących), ewentualnie PFRON i mielibyśmy przynajmniej kosztorys i jakiś plan. A tak, to nic nie ma. I nie będzie. Może w przyszłej perspektywie finansowej. 08:31, 10.05.2019
Cypisek11:01, 10.05.2019
A tak na marginesie. Forumowe przeganianie pieszych z dróg jest efektem dwóch zjawisk:
1. Beznadziejnego rozplanowania układu drogowego w Gorlicach.
2. Słabej komunikacji miejskiej (co wynika też z punktu 1).
3. Mentalności, w której posiadanie dobrego samochodu jest wyznacznikiem statusu społecznego. I dlatego należy się z nim wszędzie pokazywać.
Ten trzeci punkt objawia się tym, że patrząc na gorlickie ulice, to znaczna część samochodów wiezie tylko samego kierowcę. Pomijam przypadki, kiedy trzeba tak zrobić, bo nie mamy innej możliwości. Ale jadąc 200 metrów do sklepu po chleb? Bo znam i takie przypadki. 11:01, 10.05.2019
Optymista11:00, 10.05.2019
I na to liczę Cypisku, że samorządowcy zauważą problem i będą działać w kierunku jego rozwiązania. Mam przy tym nadzieję, że koszty i mnogość niezbędnych działań nie zniechęcą do ich podjęcia. W Gorlicach przejścia podziemne w okolicach rond są niezbędne. Korki spowodowane są w ogromnej mierze natężeniem ruchu pieszego i nikt mi nie powie, że jest inaczej. To jest rozwiązanie nie tylko dla wygody, ale także bezpieczeństwa. 11:00, 10.05.2019
ML11:02, 10.05.2019
Jestem przeciw zachodniemu obejściu, bo ono nie doprowadzi do odkorkowania Gorlic. 11:02, 10.05.2019
Optymista11:37, 10.05.2019
Na szczęście dalszy los tej bardzo potrzebnej ale "nie chcianej" ulicy alternatywnej, zależy od Pana Burmistrza i Starosty, ich doradców i naszych Radnych. To grono ma szanse naprawienia fatalnych błędów popełnionych przez zezwolenia na lokalizację marketów w centrum miasta,
co w konsekwencji doprowadziło do większego zakorkowania ulic.
11:37, 10.05.2019
Optymista11:56, 10.05.2019
Nie jest w porządku używanie takiego samego nick?u. 11:56, 10.05.2019
Realista.11:54, 10.05.2019
Negatywne komentarze wcale nie powinny dziwić. Ta inwestycja, jak każda inna tego typu, niestety godzi w interes prywatny wielu ludziom. Inni krytycy tej inwestycji wykorzystują okazję na pozamerytoryczne popisanie się swoją "pomysłowością" i wytknięcia wszystkich błędów i potrzeb komunikacyjnych na terenie miasta - a jest ich bardzo dużo. Dobrze, że mamy jeszcze demokrację. 11:54, 10.05.2019
Optymista12:06, 10.05.2019
Cypisek, moje jak nazywasz ?forumowe przeganianie pieszych z dróg? jest efektem przekonania, że jezdnia ma służyć pojazdom. Nie powinno być tak, że na ulicy pieszy ma pierwszeństwo. Mówię to jako użytkownik zarówno samochodu jak i pieszy. Ponieważ jednak pieszy powinien mieć możliwość przedostania się z jednej strony jezdni na drugą przejścia dla pieszych są koniecznością. Uważam jednak, że powinny one być ulokowane możliwie jak najbardziej bezkolizyjnie (co gwarantują przejścia podziemne oraz kładki). Wtedy siedząc za kierownicą nie denerwuję się, że znów ktoś wchodząc na drogę w tak newralgicznych miejscach jakie mamy przy rondach w Gorlicach, spowalniając mi ruch a jako pieszy nie zastanawiam się czy ktoś mnie łaskawie przepuści. To nie jest kwestia wyższości jednych nad drugimi, to jest kwesta komfortu dla każdego. 12:06, 10.05.2019
Emil12:34, 10.05.2019
Inwestycja w drogi czy w dobre obwodnice to inwestycja w rozwój tego miasta, bo inaczej żaden inwestor czy przeciębiorca nie przyjdzie do gorlic jak nie będzie miał dojazdu do głównych dróg.
A z galeri to się miasto nie rozwinie. pozdrawiam z okolic Gorlic. 12:34, 10.05.2019
SLD14:08, 10.05.2019
Głosuj na P Barbarę Bartuś z PIS. 14:08, 10.05.2019
Feliks17:45, 10.05.2019
Do Emil. Żaden inwestor i tak nie przyjdzie do miasta bo nie ma w nim
jakiejkolwiek wolnej działki pod inwestycje 17:45, 10.05.2019
Drogi17:56, 10.05.2019
Człowieku Ty także widzisz jedynie centrum miasta - poszerz swoje horyzonty. 17:56, 10.05.2019
tralala22:05, 10.05.2019
Jak to jest, że miasta na Słowacji nie mają takich prblemów? Popatrzcie jak mądrze jest rozplanowany przestrzennie choćby Bardejov. 22:05, 10.05.2019
marko do Emil22:49, 10.05.2019
nie drogi są głównym problemem, jeśli chodzi o inwestorów - w tej chwili w Gorlicach po prostu brak kadry, bo długie lata posuchy (brak miejsc pracy, likwidacja kolejnych zakładów) spowodowały, że młodzi, zdolni ludzie, wykształceni, po prostu opuścili miasto w poszukiwaniu pracy; śmieszyły przechwalanki władz miasta, ile to miejsc pracy utworzono w empolu (15!), zaraz po doprowadzeniu do upadku Fabryki Maszyn (rok 1986 - 8500 pracowników!), i niestety, ale to podobnego typu "inwestycje" grożą miastu obecnie - jedna już zresztą "się kroi", jakiś punkt odzysku tworzyw sztucznych, o którym nic na razie wiele nikt nie pisze, co w nim mają dokładnie robić (też w strefie, blisko osiedla Chopina), ale nie pozwólmy zrobić z naszego miasta składowiska cuchnących, szkodliwych odpadów, zagrażających zdrowiu, rafinerię już mamy w spadku, i cicho, sza, nikt nic nie mówi, co się tam dalej dzieje 22:49, 10.05.2019
To Ja10:26, 11.05.2019
HEJTERZY - MALKONTENCI! NIE MOŻNA TEJ SŁABEJ WŁADZY DAWAĆ PRETEKSTU DO ZANIECHANIA TEGO TEMATU, bo ona tylko na to czeka! Przeciwnie, należy co jakiś czas żądać
od WŁADZY informacji o postępie przygotowań do tej inwestycji. Tylko takie działanie może naprawić popełnione ogromne błędy w dziedzinie komunikacji przez obecną i poprzednią Władzę i zmusić Ją do działań w kierunku rozbudowy układu komunikacyjnego - obwodnic itp.
Hejt to nie wyrocznia ale ma znaczenie na samopoczucie WŁADZY, szczególnie jeżeli i Rani i Telewizja Regionalna i prasa nie przynoszą oczekiwanych działań.
Egoiści zawsze będą bronić swoich interesów, ale dobro ogólne jest zawsze ważniejsze. 10:26, 11.05.2019
Ja też11:56, 12.05.2019
Starałam się uważnie czytać komentarze. Nikt nie napisał o rosnącej liczbie samochodów w mieście, może z tym też trzeba coś zrobić. Rozumiem, że do pracy gdy jest daleko trzeba dojechać, ale 200m do sklepu po 2 rzeczy?. Sama jestem pieszym z niepełnosprawnością ruchową i również denerwuje mnie brak świateł na rondach. Myślę że przydatne mogłyby być zegary dla kierowców przy sygnalizacji, jak w Sączu. Ale o tym nikt nie myśli. Jeżeli chodzi o protestujących to mają rację. Miasto miało dobre projekty i plany dróg na własnych działkach, ale trzeba było pieniędzy na premie i nagrody dla urzędników to zostały sprzedane, a teraz wyrywają ludziom dorobek życia, niszczą plany, zabierają możliwości za ochłap, który nazywają" słusznym odszkodowaniem". Wiem coś o tym, doświadczyłam!. Postępu cywilizacji nikt nie zatrzyma, drogi są potrzebne ale obwodnica powinna miasto omijać. Inną sprawą są inwestycje. Zamiast tych nieszczęsnych galerii powinny powstawać konkretne miejsca pracy. Wówczas gorliczanie nie musieliby jeździć do Sącza, Jasła i innych okolicznych miejscowości. To też ograniczyłoby ruch. A galerie niestety zmuszają do jazdy, bo przecież robiąc większe zakupy nikt nie będzie tego nosił. A drobnym handlarzom to też nie pomaga. 11:56, 12.05.2019
I ja23:47, 12.05.2019
Jakże sprzeczne ze sobą są Pani uwagi - życzenia. Liczbę samochodów w centrum miasta można zmniejszyć własnie poprzez BUDOWĘ NOWYCH ULIC - ale Pani i nie tylko Pani tego NIE POPIERA. Niestety, nie da się już wyburzyć galerii i marketów wybudowanych w centrum, przyciągających leniwych kierowców. 23:47, 12.05.2019
do Emil16:01, 13.05.2019
Akurat ta droga (w tym miejscu) nie przyczyni się w żadnej mierze do przyciągnięcia inwestorów, bo ani nie przybliży Gorlic do Świata, ani nie zostanie wybudowana w terenie z dostępnymi wolnymi działkami pod zabudowę inwestycyjną czy w ogóle z dostępnymi wolnymi terenami. Będzie przebiegać w bezpośrednim sąsiedztwie domów jednorodzinnych, terenów zalewowych i terenów osuwiskowych o bardzo dużym nachyleniu.
Gdyby powstała tam gdzie powinna tj. od ronda Witosa do planowanego ronda w Ropicy to wówczas miałaby szansę na skomunikowanie terenów możliwych do zainwestowania. 16:01, 13.05.2019
jo19:23, 13.05.2019
Budować, ale to nic nie da, nawet teraz alternatywne drogi które są i można nimi ominąć korki na głównych ulicach nie są wykorzystywane. 19:23, 13.05.2019
Zrozum01:08, 14.05.2019
Człowieku!!! Co mają dać drogi alternatywne jak wszystkie zbiegają się w jednym punkcie - na jedynym moście na ulicy Mickiewicza i dalej na skrzyżowaniu z ul. Kościuszki. Brakuje alternatywnych połączeń części południowej miasta z częścią północną przepełnioną marketami, galeriami itp.
01:08, 14.05.2019
Cola20:17, 13.05.2019
No cóż chyba już wszystko zostało napisane w tej sprawie ale ciekawi mnie to zielone światło dla obwodnicy czyli decyzja SKO wraz z uzasadnieniem .....gdzie można ją przeczytać i wtedy odnieść się do tematu rzeczowo mając w ręce prawdziwy dokument 20:17, 13.05.2019
jaaa13:56, 15.05.2019
Gorlicom potrzeba szybkiego połączenia z Tarnowem i A4. 13:56, 15.05.2019
drama!22:39, 16.05.2019
Zachodnia obwodnica - oj, wnet to by o tym książkę napisał :D Szok. Dla mnie to nie ma sensu jej budować. DK28 do sporej poprawki! Skrzyżowanie na zawodziu zmienić na rondo lub zmienić jego wygląd, dorobić pas do skrętu w prawo,czy coś w tą deseń, zmienić sekwencje zmiany świateł, palenie się świateł, zrobić coś z tym nieszczęsnym skrzyżowaniem jak skręca się na Blich, koło Szklarczykówki, tu pomyśleć - to jest moje zdanie na ten temat. A tak w ogóle mniejsze ulice przylegające do Stróżowskiej to tak może by zrobić porządny asfalt! Jak tak dalej takie wertepy będą, dziury, to trzeba będzie na piechotę chodzić, bo autem nie da się przejechać. Co haju ni ma czy ki czort? xD heheheh 22:39, 16.05.2019
drama!22:41, 16.05.2019
hajsu* 22:41, 16.05.2019
KK06:18, 09.05.2019
38 11
Jak piszesz jeden temat to nie drąż drugiego. 06:18, 09.05.2019
Policzmy glosy16:40, 09.05.2019
28 6
Nie glosowac na komunistow.. rzadzacych Polska 1945 - 2014r.. 16:40, 09.05.2019
Pis12:46, 26.05.2019
0 0
Ahahaha..odpowiednie rekompensaty????? Ahahaha...A może jeszcze wiesz ile ??? 12:46, 26.05.2019