Zamknij

Gorlice. Wszystko wskazuje na to, że to u nas powstanie ta fabryka!

00:00, 01.04.2019 J.R Aktualizacja: 08:30, 02.04.2019
Skomentuj

PRIMA APRILLIS Budowa fabryki polskich samochodów elektrycznych ma kosztować 2 mld zł - powiedział prezes ElectroMobility Poland (EMP) Piotr Zaremba. Budowa zakładu potrwa 2-3 lata, pod uwagę branych jest 17 lokalizacji, jednak najpoważniej pod uwagę brane są tereny przemysłowe w Gorlicach, których wdrożenie na potrzeby fabryki było najtańsze w porównaniu z innymi lokalizacjami. Za inicjatywą tą stoi oczywiście Rząd, bo wspomniana spółka należy do Skarbu Państwa.

Portal

gorlice24.pl

Napisał o tym

pierwszy

Przypomnijmy, że premier Mateusz Morawiecki już dawno obiecywał, iż Polska stanie się ważnym producentem samochodów na prąd. To dlatego powstała państwowa spółka ElectroMobility Poland, której głównym zadaniem jest uruchomienie produkcji polskiego, elektrycznego samochodu. Teraz plany te zaczynają nabierać kształtów, choć do ich realizacji jeszcze daleko.

Na przełomie 2022 i 2023 roku ruszymy z masową produkcją polskich samochodów elektrycznych". Początkowo z taśm zjedzie 100 tys. aut rocznie, docelowo produkcja wyniesie 200 tys. modeli w kilku segmentach. Koszt inwestycji przy produkcji 100 tys. samochodów to 2 mld zł". "I taką kwotę musimy wyłożyć, żeby fabrykę zbudować w dobrym standardzie, czyli standardzie przemysłu 4.0, bez nadmiernej automatyzacji tam, gdzie nie jest to potrzebne - zapowiedział prezes EMP

Jak zapowiedział Zaremba, budowa fabryki potrwa 2-3 lata.

Równolegle nasi dostawcy będą produkować maszyny po to, żeby za 2,5-3 lata przyjechały one do fabryki i żebyśmy mogli uruchomić próbną produkcję" - wskazał. Wyjaśnił, że jest to konieczne, by wyeliminować ewentualne błędy konstrukcyjne, zanim samochody trafią do klienta. "Próbna produkcja miałaby ruszyć siedem miesięcy przed docelową" - stwierdził.

Na pytanie PAP, gdzie powstanie nowy zakład, prezes EMP powiedział, że na liście jest 17 lokalizacji.

W najbliższym czasie określimy 3-4 lokalizacje, które trafią na tzw. krótką listę, ale już na ten moment mogę zdradzić, że najpoważniejszym miastem-kandydatem do ulokowania naszej fabryki są małopolskie Gorlice. Są tam spore tereny przemysłowe, które najłatwiej będzie przygotować na nasze potrzeby. Przez miasto przebiega droga krajowa 28, bezpośrednio przy terenach znajdują się też tory kolejowe, a zatem logistycznie jest to wymarzone miejsce na taką działalność. Nowy zakład stworzy ok. 3 tys. miejsc pracy

Zaremba poinformował, że w fabryce znajdzie się lakiernia, spawalnia, hala montażu, a w późniejszym terminie - gdy roczna produkcja samochodów wzrośnie znacznie powyżej 100 tys. sztuk - także tłocznia. Dopiero wtedy produkcja będzie w pełni opłacalna.

Pytany, czy dostawcami podzespołów do produkcji aut elektrycznych będą polskie firmy, szef EMP powiedział:

Jestem przekonany, że duża część tych partnerów będzie pochodziła z Polski

Odnosząc się do produkcji baterii - najkosztowniejszego elementu samochodu elektrycznego - Zaremba zaznaczył, że koncerny od lat pracują nad samochodami elektrycznymi, ale brakuje im wypracowanego know-how.

W tym zakresie koncerny polegają na dostawcach, którzy zlokalizowani są poza Europą. W pierwszym okresie będziemy robić to, co robią wszyscy na tym rynku, czyli będziemy posiłkować się dostawcami z zewnątrz. Spółka rozważa kilka opcji - od zakupu całych baterii, przez nabycie ogniw bateryjnych po to, żeby uruchomić produkcję baterii wraz z oprzyrządowaniem w Polsce. Wszystkie te opcje mamy przeanalizowane i spotykamy się w tym momencie zarówno z polskimi, jak i zagranicznymi dostawcami baterii po to, żeby odpowiedzieć sobie na pytanie, która opcja w praktyce okaże się najbardziej efektywna. W Polsce są firmy, które potrafią składać gotowe baterie; wskazał przy tym na producentów akumulatorów do autobusów elektrycznych 

Prezes EMP odniósł się także do kwestii infrastruktury niezbędnej do ładowania samochodów elektrycznych.

Jeśli patrzymy na kraje, które są znacznie bardziej zaawansowane w rozwoju elektromobilności, np. Norwegię to okazuje się, że ponad 90 proc. sesji ładowania odbywa się w domu. (...) Spodziewam się, że w Polsce będzie podobnie.

Jak mówił, że od 2016 roku, czyli od momentu, kiedy powstał Plan rozwoju elektromobilności Ministerstwa Energii, w zakresie infrastruktury zaszły znaczące zmiany; pojawiły się regulacje sprzyjające budowie stacji ładowania oraz Fundusz Niskoemisyjnego Transportu dostarczający środki na ich budowę.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym ze ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, czyli tzw. planie Morawieckiego, który złożony jest z pięciu filarów: reindustrializacji, rozwoju innowacyjnych firm, kapitału dla rozwoju, ekspansji zagranicznej oraz rozwoju społecznego i terytorialnego.

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(12)

Nie ma toNie ma to

11 31

Taka fabryka to ok. 500 osób na początku rozwoju. Muszą to być specjaliści, przeszkoleni. W Gorlicach nie ma takiego rynku pracy. Aby przyciągnąć musieliby płacić ok. 5 tys zł. Czyli 60 tys rocznie x 500=30 mln. Najlepsza lokalizacja to centrum Polski. 00:17, 01.04.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

mikemike

17 7

za 5 tys brutto to żaden specjalista to nie będzie pracował 08:27, 01.04.2019


reo

Made in KobylankaMade in Kobylanka

72 9

Przecież to jest Prima aprilis :D :D Jarek - brawo TY :D 00:58, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LipaLipa

57 14

Takich zartow to nie robi sie nawet na Prima Aprilis -to jak zarty w czasie lub z pogrzebu. 07:50, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

HenioHenio

33 2

Fak , nabrałem się :)
A już sie rozmarzyłem że nasze miasto odbije się od dna na jakim jest od czasów likwidacji największych zakładów :( 08:48, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bossboss

20 13

U nas najbardziej potrzebne jest teraz krematorium 09:29, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mzbplmzbpl

17 6

Redakcja portalu pozytywnie o planach PiS? widać prima aprilis... 12:16, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

PrimaAprilisPrimaAprilis

49 7

Jeśli jest to żart (w końcu dziś 1 Kwietnia), to jest wyjątkowo nieśmieszny, szczególnie wobec sytuacji w jakiej tkwi nasze miasto.. 13:06, 01.04.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LachimLachim

2 2

Wiele zartow/artykułów czytalem na 1.04 ale zaiste ten był najgłupszy 14:08, 03.04.2019


XenonXenon

9 3

Haha dobry żarcik. Zresztą jak cały ten projekt elektrycznego auta. Tylko ktoś kto nie pracuje w branży automotive może myśleć, że to jest realne bez żadnego knows how. 17:46, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KtośKtoś

14 2

Właśnie napisałem wypowiedzenie z pracy żeby stanąć na początku kolejki z CV do nowej fabryki...:) 18:53, 01.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

felixfelix

2 4

O baju baj baju baj baju baja, robią sobie z nas politycy jaja .Mamy swój dowóz pełen szyn do dostarczania. Ropy kilkanaście wagonów się nie opłacało i rafinerię zlikwidowało , teraz takie dostawy . Samochód zrobić ,poskładać to ciele musi mieć krowy, by jałówką się uczyniło. A gdzie obywatelka Barbara bez niej takie wieści to przecież w głowie się nie mieści. 10:07, 02.04.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%