Zamknij

Gorlice. Przeciwnicy budowy spalarni śmieci triumfują!

16:05, 18.03.2019 Jarosław Rozpłochowski Aktualizacja: 00:11, 19.03.2019
Skomentuj

Wydział Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Gorlicach wydał decyzję, w której ODMAWIA zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia firmie „Empol” pozwolenia na budowę w mieście tzw. „spalarni śmieci”.

Portal

gorlice24.pl

Napisał o tym

pierwszy

Na początku roku, jaki pierwsi poinformowaliśmy mieszkańców Gorlic, że działająca w imieniu firmy „EMPOL” kancelaria prawna zwróciła się do Starostwa Powiatowego o zawieszenie toczącego się postępowania w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę inwestycji pn: "Budowa Instalacji Termicznego Przekształcania z Odzyskiem Energii (IPOE) w Gorlicach - na działkach ewid. nr 454/171 i 545/172.

[ZT]6687[/ZT]

Miesiąc później ponownie, jako pierwsi dotarliśmy do dokumentów, z których wynikało, że Starostwo Powiatowe w Gorlicach odmówiło Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych Empol sp. z o.o. zawieszenia postępowania administracyjnego w sprawie udzielenia pozwolenia na budowę, a więc zajęło stanowisko sprzeczne z oczekiwaniem inwestora, ale za to w zgodzie z wolą dużej części mieszkańców Gorlic i okolic przeciwnych budowanie spalarni w takiej formie, jaką zaproponował „EMPOL”

[ZT]6736[/ZT]

Tym razem kolejny raz, jako pierwsi weszliśmy w posiadanie dokumentu, z którego dowiadujemy się, że działając na podstawie art. 34 i art. 35, ust. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz.U.2018.1202j.t.) oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz.U. 2018.2096 j.t), w związku z art. 16 ustawy z dnia 7 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2017.935), po ponownym rozpatrzeniu wniosku Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych "Empol" z dnia 10 listopada 2016 r. o pozwolenie na "Budowa Instalacji Termicznego Przekształcania z Odzyskiem Energii ITPOE) Gorlicach - na działkach ewid. nr 454/171,454/172" Naczelnik Wydziału Architektury i Budownictwa z upoważnienia Starosty wydał ODMOWNĄ DECYZJĘ odnośnie zatwierdzenia projektu budowlanego i wydania pozwolenia na budowę „spalarni śmieci”.

Pełen skan decyzji wraz z uzasadnieniem pod artykułem

Firmie EMPOL przysługuje możliwość odwołania się od tej decyzji do Wojewody Małopolskiego. Mając jednak na uwadze, że posłanka PiS Barbara Bartuś, jak i całe środowisko tejże partii było zdecydowanie przeciwnie budowanie instalacji w Gorlicach można przypuszczać, że Wojewoda wyda decyzję podtrzymującą decyzję Starostwa Powiatowego.

Przypomnijmy, że w Radze Miasta Gorlice rządzi na swój sposób „dość egzotyczna koalicja” Prawa i Sprawiedliwości i klubu „Wspólne Gorlice” (którego to liderzy byli widziani kilka tygodni temu w Warszawie na kongresie założycielskim partii „Wiosna” Roberta Biedronia). Przedstawiciele PiS od początku byli przeciwni budowie spalarni w Gorlicach, zaś obecni liderzy „Wspólnych Gorlic” wyjątkowo przychylnie postrzegali i wypowiadali się o tej inwestycji. Czas pokaże, czy ta decyzja będzie pierwszym zgrzytem w miejskiej koalicji?

Na pewno z zaistniałej sytuacji może cieszyć się jedna z radnych Rady Miasta Gorlice – Lucyna Jamro, która nieformalnie przewodziła przez cały czas protestowi mieszkańców przeciwnych budowie „spalarni śmieci” przy ulicy Przemysłowej i w ich imieniu wielokrotnie zabierała głos na sesjach RM.

 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(25)

Ja Ja

34 14

W końcu mądra decyzja,nie dość że Rafineria Nafty, to do kompletu jeszcze spalarnia śmieci,żeby całkiem zatruć to miasto. 23:46, 18.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

TyTy

6 3

Jeszcze nie wiadomo jak będzie. W decyzji wytknieto szereg błędów ale takich że można je zniwelowac dostarczając parę dokumentów i pism 02:50, 19.03.2019


reo

RrrRrr

26 13

A co znaczy że jak Bartuś i jej partia jest przeciwna to wojewoda musi wydać taka a nie inna decyzję? To już do tego doszło że wojewoda nie będzie przestrzegał przepisów tylko wyda decyzję zgodna z linią partii?? 02:47, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KKKK

29 13

Popieram decyzje starostwa. 06:20, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

mieszkaniec_Gorlicmieszkaniec_Gorlic

43 20

Pytanie co lepsze nowoczesna i bezpieczna spalarnia, czy góra śmieci z tymi całymi chemikaliami, lekarstwami, które przenikają do gleby po każdym deszczu. No cóż zamiast czystego powietrza (ludziom nie przeszkadza jak sąsiad pali w piecu wszytko co ma pod ręką - "on tak mało tego spala że może być...". Nowoczesne spalarnie podlegają tak rygorystycznym normom i kontrolą że bardziej zatruwa ten sąsiad niż nowoczesna spalarnia) mamy zanieczyszczone źródła wód podziemnych i rzekę w której będą się kąpać w lecie nasze, wasze dzieci. No cóż wybór ma każdy, tylko czy słuszny okaże się za kilkanaście lat, jak widokiem za oknem będą góry śmieci które sami wytwarzamy w coraz większej ilości. 07:28, 19.03.2019

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

makmak

15 6

Dobrze, że jest kilka osób logicznie myślących :)
Popieram wypowiedź w całości.
Mam nadzieję, że EMPOL się nie poddał tylko zmieni wielkość instalacji i wprowadzi usprawnienia i podejdzie do tematu raz jeszcze, z dużo lepszym przygotowaniem merytorycznym.

A co do "spalarni odpadów" - to brzmi strasznie, a straszne nie jest. Proszę zobaczyć substancje i ich ilości emitowane przez "spalarnię" w Krakowie EKOSPALARNIĘ! https://khk.krakow.pl/pl/ekospalarnia/emisja/
08:20, 19.03.2019


~tomtomm~tomtomm

10 2

Spalarnia - proszę bardzo - ale TYLKO na Gorlicki użytek . Nie z możliwością spalania takiej ilości że tiry będą ciągnąć z ościennych województw. Empol nie potrafił zabezpieczyć i wdrożyć procedur bezpieczeństwa w przypadku małej hałdy śmieci - to jak zaczną gromadzić 10 razy więcej to co pół roku będzie "samozapłon" . 12:22, 19.03.2019


TT

2 3

Ciekawe, że jakoś inne miasta w Małopolsce ani w kraju nie biją się o tę wielką łaskę budowy u nich tej spalarni. Przecież powinny ustawiać się w kolejce, bo takie to wszystko będzie nowoczesne i opłacalne. A za kilkanaście lat śmieci nie będą piętrzyć się za naszymi oknami, bo je wywiozą do spalarni, np. w Tylmanowej. Skoro mogły stamtąd przjeżdżać do Gorlic, to mogą i jechać z naszego miasta. 17:59, 19.03.2019


Także GorliczaninTakże Gorliczanin

2 4

Mieszkańcu Gorlic twoje myślenie zmierza na manowce. Czy myślisz, że ten sąsiad nie będzie sobie palił śmieci nawet wtedy kiedy będzie miał obok spalarnię? Pali i będzie palił do czasu kiedy zostanie ukarany solidną karą pieniężną, on lub sąsiad. To się już zaczyna dziać.

18:05, 19.03.2019


ObserwatorObserwator

0 0

Właścicielem krakowskiej spalarni jest podmiot publiczny a więc pełna kieszeń kasy nie jest głównym priorytetem !!! proste 21:57, 21.03.2019


AgaAga

33 2

Nie uzupełnili projektu, bo sami nie wiedzieli co zainstalują. Gdyby inwestycja miała być nowoczesna to nie byłoby z tym problemu. 08:32, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tralalatralala

24 3

Ten tytuł jest zły. To wcale nie "Przeciwnicy budowy spalarni śmieci triumfują!". To ludzie po prostu się boją. I mają do tego prawo. Gdyby organy państwa działały, jak powinny, atmosfera wokół spalarni byłaby zupełnie inna.
Zanim pojawił się publicznie temat spalarni, to temat toksycznych odpadów na terenie po rafinerii miał już długą brodę. Proszę pamiętać, że po sprawie rafinerii były dwa dziwne pożary w Empolu. Oba z piątku na sobotę. Oba zauważone przez pracowników firm sąsiednich, a nie Empolu.

A teraz Empol chce kupić kamerę termowizyjną. Dla kogo ten kit? 08:33, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


To tuuTo tuu

22 5

Gorlice już umierają,zostali emeryci,młodzież szkolna i pracownicy administracji.Dlaczego budować w takiej niecce między górami gdzie jeszcze żyje tyle ludzi.Dlaczego nie wybudować to na odludziu(w Cieniawie wybudował betoniarnie inwestor).Powinno być na przewiewie ,emisja spalin aut zwożących śmieci z innych terenów..To jest gwóżdz do trumny wszystkim mieszkańcom... 09:31, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


StaryStary

14 9

Spalarnia POwinna POwstać w okolicach Bednarki ale nigdy w Gorlicach ostrzegam !!!!!!. 11:29, 19.03.2019

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

Lipiniak Lipiniak

1 14

WON mi z Bednarki!!! -zrób spalarnie u siebie w mieszkaniu(domu).Kolejny nawiedzony-nawet nie wiesz człowieku co to by oznaczało dla okolicznego środowiska !Kompletny z ciebie ignorant! 12:09, 19.03.2019


UżytkownikUżytkownik

Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


MikeMike

11 13

W cywilizowanych krajach śmieci (tj odpady przetwarza się termicznie) np Austrii, Norwegii - spalanie są usytuowane nawet w centrach miast koło osiedli mieszkaniowych, a u nas w dalszym ciągu składowanie i spalanie na skladowiskach. Nic innego tylko pogratulować inteligencji ludności i decydentów. 13:38, 19.03.2019

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

tralalatralala

1 2

To dlaczego w Gorlicach temat spalarni forsowany jest przez EMPOL, a nie przez gorlicką Elektrociepłownię tak, jak na to wskazują dokumenty wojewódzkie od kilku lat? 17:47, 19.03.2019


NimNim

2 0

W cywilizowanych i zachodnich krajach ściśle i co do joty przestrzega się procedur środowiskowych i wszelkich innych. U nas NIESTETY jak jest wiadomo. Byle taniej... . Dany filtr można zastąpić tańszym, lub się go pozbyć, albo jeśli nakazana jest wymiana co rok to można użytkować go 5 lat itp. itd. Niestety, ale w naszych rodzimych realiach pozorne oszczędności i bylejakość są najczęściej wszechwładną wykładnią wszelkich działań. Tutaj jest zagrożenie. To, że są systemy funkcjonujące sprawnie jak napisałeś na Zachodzie - jak np. Wiedeń to też prawda, niestety u nas jak w piosence "...jest jak jest"... i nie zanosi się tu raczej na zmiany. Niestety... . 14:56, 28.03.2019


petrigopetrigo

5 1

Jak nikt sie nie zgodzi to wysyłajmy nasze smieci do chin zlikwidujmy tez spalarnie zwłok zakaz palenia w piecach jazda dislami cofnijmy się do epoki kamienia łupanego ciekawe czy ci co tak strasznie protestują są tacy ekologiczni 21:10, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

do:Mikedo:Mike

5 0

w cywilizowanych krajach, jak piszesz, sa spalarnie śmieci w miastach - na obrzeżach Wiednia chyba siedem, ale w cywilizowanych krajach nie robi się takich rzeczy, aby szkłem d....utrzeć, tam przepisy są po to, by ich przestrzegać, a nie tak jak u nas: nic nie dograne do końca, już zresztą na etapie projektu to wyszło, a tu nie ma żadnej dowolności, musi być zapięte na ostatni guzik, bo inaczej będzie katastrofa w promieniu paru kilometrów, dla mieszkańców, dla środowiska w ogóle; tego inwestora akurat trudno obdarzyc zaufaniem, że wszystko zgodnie z wymogami i procedurami, bo kilka razy zawiedliśmy sie już na nim; druga sprawa, to miejsce: dlaczego z uporem maniaka ktoś forsuje powstanie spalarni akurat na tych działkach, w środku miasta?naprawdę nie ma w okolicy terenów, gdzie w odległości kilku kilometrów nie ma domostw? jest spalarnia w pobliżu Dąbrowy Górniczej, naokoło las i nieużytki, nikomu nie przeszkadza - no i tam wszystko działa tak, jak wymagają tego przepisy 22:54, 19.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

UserUser

4 2

Nowoczesne spalarnie NIE szkodzą środowisku, emitują znikome, nie zauważalne ilości zanieczyszczeń 00:20, 21.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

ZoiZoi

1 0

To jeszcze spalarnie na stróżowskiej 36 zamknijcie, bo tam jakaś menelia od lat syf spała w piecu i na ogniskach, drewno obmalowane farbą olejna do spalenia czeka przed domem, ale lachociągowi z ratusza wszystko wolno. 22:52, 22.03.2019

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%