Centralny Port Komunikacyjny budzi sporo kontrowersji. Budowa inwestycji jest jednak przesądzona. Geodeci ruszyli w teren.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Na ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie.
Wcześniej sporo mówiło się o protestach miejscowych mieszkańców, a na brak ekonomicznego sensu inwestycji wskazywali politycy opozycji. Rządzący nic z tych głosów sobie nie robią, a co więcej, wskazują, że to może być "koło zamachowe" dla gospodarski i polskich firm po covidzie.
- Na terenie trzech gmin, gdzie ma powstać Centralny Port Komunikacyjny, geodeci prowadzą badania terenowe - mówi PAP rzecznik spółki CPK Konrad Majszyk.
Zapewnił, że odbywają się one zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym. Właściciel nieruchomości ma obowiązek umożliwić im wykonanie prac.
- Badania te przeprowadzane są za pomocą skaningu laserowego, trwają one od kwietnia i składają się z dwóch etapów - powiedział Majszyk.
Jak wyjaśnił, pierwszy etap związany był z tym, że po drogach publicznych na obszarze przyszłej inwestycji jeździł samochód pomiarowy z zestawem Lidar, czyli laserowym czujnikiem odległości. W ramach tego etapu specjaliści zeskanowali ponad 2,2 tys. budynków wzdłuż 70 km wyznaczonych tras.
Drugi etap dotyczył pomiaru budynków. Mierzyły je dwa zespoły terenowe – wyposażone zarówno w drony, jak też urządzenia pomiarowe umieszczone w plecakach.
- Pierwszy etap dobiegł końca, a drugi jest już w swojej finalnej fazie. Dodatkowo badacze terenowi wykonali już na obszarze 157 km kw. tzw. wizję terenową dla badań hydrogeologicznych. W dalszej kolejności zrealizowane zostaną wiercenia, a także pobrane próbki wody i gruntu. Ten etap będzie miał miejsce po wykonaniu i zatwierdzeniu projektu robót geologicznych - wyjaśnił Majszyk.
Rzecznik spółki przekazał, że dodatkowo w całości wykonano lotnicze pomiary fotogrametryczne. Obejmowały one powierzchnię 230 km kw. Lot samolotu pomiarowego na potrzeby tych badań trwał ponad 3 godziny, w tym czasie przeleciał w sumie 1350 km.
- Badania terenowe wykonuje dla CPK wybrany w przetargu konsultant ds. badań terenu. To kolejny etap działań w regionie lotniskowym. W zakres działań wchodzą analizy przestrzenne terenu i podłoża gruntowego, które posłużą do stworzenia master planu i dokumentacji przedprojektowej dla CPK - tłumaczy Majszyk.
Rzecznik spółki zapewnił, że badania terenowe w formie skaningu laserowego w gminach Baranów, Teresin i Wiskitki odbywają się zgodnie z prawem geodezyjnym i kartograficznym, czyli ustawą z 17 maja 1989 r.
- Wykonawca badań terenowych ma m.in. prawo wstępu na grunt i do obiektów budowlanych, a właściciel lub zarządca nieruchomości są zobowiązani umożliwić badaczom wykonanie prac geodezyjnych i kartograficznych - powiedział.
Dodał, że stosowne zgłoszenia zgodnie z ustawą zostały przesłane do Powiatowych Ośrodków Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK) w Żyrardowie, Grodzisku Mazowieckim i Sochaczewie.
- Jeśli gospodarz nie wpuści na swój teren geodety prowadzącego badania, postępuje niezgodnie z prawem - zaznaczył.
CPK ma być wybudowany do 2027 r. wraz z realizacją niezbędnych połączeń z komponentami sieci kolejowej i drogowej.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz