Zamknij
REKLAMA

Jak zadbać o siebie, gdy intensywnie uprawiasz sport?

11:00, 29.04.2021 | materiały partnera

Na pewno znasz powiedzenie, że sport to zdrowie. Bez wątpienia jest to prawda! Jednak pod pewnymi warunkami. Niezaprzeczalne korzyści zdrowotne przynosi umiarkowana aktywność fizyczna uprawiana z dużą regularnością. Dla przykładu mogą to być długie spacery, przejażdżki na rowerze, taniec. Natomiast gdy kierujemy swój zapał w stronę bardziej wymagających aktywności, jak np. biegi długodystansowe, treningi siłowo-kulturystyczne, triathlon itp., pojawia się konieczność zadbania o kilka ważnych aspektów życia, by się nie przetrenować i czerpać pełnię korzyści z uprawianego sportu.

Zatem na co trzeba zwracać szczególną uwagę?

1. Przemyślany plan treningowy i żywieniowy

Gdy zaczynasz uprawiać intensywne treningi, zazwyczaj masz w głowie pewien określony cel, dla którego to robisz. Może to być zrzucenie nadmiaru kilogramów, zwiększenie masy mięśniowej, poprawa parametrów siłowych lub wytrzymałości fizycznej. By osiąga te cele w możliwie najszybszy i najzdrowszy sposób, ważne jest rozsądne rozplanowanie treningów – ich częstotliwości, długości, jak i samych ćwiczeń, które na nich wykonujemy. Również dieta ma niebagatelne znaczenie. By osiągać dobre wyniki sportowe, trzeba dostarczać odpowiednich ilości poszczególnych makro- i makroskładników, utrzymać właściwy bilans kaloryczny, a niekiedy też odpowiednio planować rozkład posiłków w ciągu dnia. Jeśli brakuje Ci wiedzy na ten temat, czasem warto rozważyć choć jednorazową konsultację z trenerem/dietetykiem, by nakreślił Ci najważniejsze zasady, których musisz się trzymać. Czas zaoszczędzony na zdobywanie tej wiedzy samodzielnie na pewno zrekompensuje fundusze poświęcone na konsultację.

2. Dobra jakość snu

Sen to absolutny fundament dobrego zdrowia! Nie mniejsze znaczenie ma w kontekście sportu. To właśnie podczas nocy najintensywniej regenerują się zarówno mięśnie, jak i układ nerwowy. Gdy dobrze się wyśpisz, masz większą motywację do podejmowania aktywności i z większą intensywnością wykonasz zaplanowany trening. Jednak co robić, gdy jakość snu nie zadowala? Jest na to kilka sposobów. By dobrze spać, warto wieczorem przewietrzyć sypialnię i zadbać, by temperatura nie była zbyt wysoka. Bardzo korzystne będzie też całkowite zaciemnienie sypialni, by nie była w niej żadnych (nawet niewielkich) źródeł światła. Na minimum godzinę przed snem warto zrezygnować z elektroniki emitującej niebieskie światło (telefony, komputery itp.), by nie zaburzać wieczornej produkcji melatoniny. Gdyby te zabiegi nie pomagały, można rozważyć tabletki na sen, w formie suplementów diety, jak np. melatonina.

3. Odpowiednie warunki do regeneracji

Punkt drugi w dużej mierze zapewnia te warunki, jednak nie wyczerpuje tematu. Pamiętajmy, że częsty i intensywny wysiłek jest źródłem stresu dla organizmu, a gdy stres (i hormon stresu – kortyzol) rośnie zbyt mocno, to utrudnia to nie tylko pracę nad rozwojem kondycji sportowej, ale też psuje wiele innych aspektów zdrowotnych. Jeśli czujesz, że organizm jest przeciążony i nadmiernie stresowany, warto zainteresować się jak obniżyć kortyzol w organizmie. W tym pomaga m.in. medytacja, joga, czytanie książek, niekiedy też zioła, takie jak melisa, waleriana, ashwagandha. Sporo zależy od jakości diety, ponieważ to z pożywienia dostarczasz wszelkich budulców dla regeneracji organizmu i substratów do przeprowadzania reakcji biochemicznych, które za nie odpowiadają. Bardziej zaawansowani sportowcy stosują też suplementację, m.in. odżywki białkowe, kreatynę i aminokwasy, a zawodowi sportowcy niekiedy sięgają też po bardziej medyczne preparaty wspomagające regenerację, jak BPC-157 lub solcoseryl. Często pomocna okazuje się też być wizyta u masażysty sportowego lub fizjoterapeuty.

4. Czerp radość z tego co robisz i nie wymagaj od siebie zbyt wiele

Niezwykle ważne jest odpowiednie nastawienie psychologiczne. Jeśli Twoim celem jest np. schudnięcie, to można to osiągnąć z pomocą różnych dyscyplin sportu. Warto wybrać tę, która jest dla Ciebie najbardziej atrakcyjna i będziesz ją uprawiać bez szczególnego zmuszania się. Nie musisz odchudzać się biegając codziennie godzinę, jeśli sprawia Ci to problem. Równie dobrze możesz robić treningi pływackie na basenie lub zapisać się na intensywne zajęcia taneczne, przeplatane z treningami na siłowni. Więcej na temat pracy nad swoim mózgiem i psychiką poczytasz na blogu https://grananerwach.pl

Podsumowanie

Sport przynosi niezliczoną ilość korzyści, jednak ze wzrostem poziomu zaawansowania, wzrasta też odpowiedzialność. By podejmować wysokiej intensywności aktywność, organizm potrzebuje odpowiednich warunków, by się nie przetrenować i nie stracić efektywności. Jeśli ich nie zapewnisz, szybko stracisz motywację i zawładnie Tobą zmęczenie, co zniweczy ambitne plany.

(materiały partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
REKLAMA
0%