Zamknij

Wydatki świąteczne pod lupą - Świąteczny Barometr Ferratum

07:29, 13.12.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 07:30, 13.12.2019

Co kupujemy na święta i skąd bierzemy na to pieniądze? Co jest dla nas najważniejsze w tym czasie? Na te i inne pytania odpowiada ankieta zrealizowana przez Ferratum, dotycząca okresu świątecznego w 2019 roku.

Ferratum Group to globalny usługodawca mobilnych usług finansowych. Firma przeprowadziła ankietę wśród 31 000 osób z 14 krajów. Wiek ankietowanych mieścił się w granicach 18–61 lat. Średni dochód gospodarstw domowych to 880–3836 euro. Badani byli pytani nie tylko o to, ile przeznaczą na święta, ale też o postanowienia noworoczne, a także zamiar podróży w czasie świąt i korzystanie z usług płatności bezgotówkowych.

Źródła finansowania

53% respondentów uznało, że do pokrycia wydatków świątecznych wystarczą im własne zgromadzone oszczędności, jednak 24% stwierdziło, że skorzysta z szybkiej pożyczki Ferratum. 12% zadeklarowało użycie karty kredytowej, zaś 7% zdecydowało się na pożyczkę z banku. 4% ma zamiar udać się po pożyczkę do innej instytucji finansowej. 26% pożyczkobiorców jest zdania, że da radę spłacić pożyczkę w ciągu nie więcej niż pół roku, a 16% uważa, że wystarczy im na to miesiąc lub dwa. Z kolei 22% obawia się, że spłata zajmie im więcej niż 6 miesięcy.

W porównaniu z rokiem 2018 21% rodzin na świecie zamierza zwiększyć w tym roku wydatki na Boże Narodzenie, jednak aż 38% planuje wydać mniej. 42% jest zdania, że utrzyma wydatki na tym samym poziomie, co rok temu. Jeśli chodzi o sposób wydawania pieniędzy, to wyniki wskazują na ogromne zróżnicowanie. Brazylijczycy wskazali, że na święta przeznaczą aż 91% swoich miesięcznych przychodów. Polska znalazła się na 2. miejscu, jednak z wynikiem zaledwie 36%. Niżej na liście są Australia, Hiszpania i Rumunia, gdzie planowane wydatki świąteczne zajmą około 34% miesięcznych przychodów.

Zakupy

W 2019 roku coraz chętniej robimy zakupy online, przy czym na pierwszym miejscu w tej kategorii znajduje się Wielka Brytania, w której taką formę nabywania towarów preferuje 38% ankietowanych. Na drugim miejscu znajduje się Holandia (30%), zaś na trzecim – Szwecja (29%). Z kolei mieszkańcy Estonii, Chorwacji i Łotwy wolą tradycyjne zakupy w sklepach stacjonarnych.

Najczęstszym wydatkiem świątecznym okazują się ubrania, które pochłoną średnio 13% dochodów wśród ankietowanych. Kolejne miejsca zajęły słodycze (12%) oraz gry i zabawki (11%). Ubrania są tak ważną pozycją, że w 12 z 14 krajów wydaje się na nie najwięcej środków. Do wyjątków należą Polska, gdzie na czele sum wydawanych na zakupy są słodycze, a także Łotwa – tam na pierwszym miejscu stawia się imprezy sportowe.

Jakie są wartości świąteczne?

Jedno z pytań ankiety dotyczyło tego, co w świętach cenimy najbardziej. Okazało się, że dla znaczącej większości jest to czas spędzony rodziną i z bliskimi (64%). Na drugi biegunie znalazła się możliwość uprawiania sportów zimowych (2%).

Postanowienia noworoczne

Również w przypadku tego pytania najczęściej wskazywano czas spędzony z bliskimi – taką odpowiedź dało 23% ankietowanych. Kolejne miejsca zajęły plany dotyczące remontu domu (15%) i podróży (12%). Dla 11% postanowienia noworoczne objęły zdrowy tryb życia oraz zwiększenie aktywności fizycznej.

Podróże świąteczne

Brazylia to kraj, w którym na święta wydaje się najwięcej – ona również znajduje się na szczycie listy w kwestii wydatków na podróże. Aż 31% respondentów z tego kraju ma zamiar większość pieniędzy przeznaczyć właśnie na ten cel. Podróżować lubią też Rumuni i Australijczycy – przeznaczą oni na podróże 25% wydatków świątecznych. Rośnie popularność płatności bezgotówkowych – 71% respondentów ze Szwecji i po 64% z Wielkiej Brytanii i Norwegii deklaruje korzystanie z płatności kartą.

Usługi internetowe

Jedynie Bułgaria (43%) wykazała sceptyczne podejście do bankowości internetowej. Poza tym w ankietowanych krajach przeważa bankowość internetowa (co najmniej 67%). Najwyżej w tym rankingu znajdują się Szwecja i Holandia, gdzie aż po 91% ankietowanych zdecydowało się na taką właśnie formę usług bankowych.

Drogie hotele czy inne usługi?

Najwięcej na podróże są skłonni wydać Australijczycy i Kanadyjczycy – zadeklarowali, że mogą zapłacić po 100 EUR za noc w hotelu. Z kolei mieszkańcy natomiast Rumunii i Estonii zdecydują się raczej na Airbnb i inne serwisy prowadzące podobną działalność.

Ferratum Group to międzynarodowa firma z siedzibą w Finlandii. Co pół roku wykonuje ankiety badające preferencje zakupowe klientów i sposób załatwiania spraw.

Pełny raport dostępny jest pod adresem: http://www.ferratumbarometer.com/pl/

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%