Zamknij

Zapotrzebowanie na dany zawód - skąd brać informacje?

12:22, 13.11.2019 artykuł sponsorowany

Czy będziemy w stanie pracować w danym zawodzie, w dużej mierze zależy od zapotrzebowania na niego. Informacje na ten temat możemy czerpać z różnych źródeł. Niemniej, w każdym przypadku powinny być one przez nas weryfikowane.

Statystyki i branżowe publikacje

Statystyki oraz publikacje tworzone przez rządowe komórki zajmujące się rynkiem pracy bądź firmy funkcjonujące w wybranych branżach są źródłem rzetelnej wiedzy o zapotrzebowaniu na dany zawód. Musimy jednak pamiętać, iż są one przeważnie tworzone w oparciu o kontekst ogólnokrajowy. Ich wynik nie musi pokrywać się z sytuacją na lokalnym rynku pracy. Zaletą tego źródła informacji jest szybkość i prostota korzystania z niego. Dane zgromadzone przez państwo są łatwo dostępne, gdyż możemy zapoznać się z nimi na stronach internetowych odpowiedniej placówki zajmującej się gromadzeniem publikacji i statystyk. W tym przypadku odpowiedzialne są za to urzędy pracy.

Wiedza znajomych

Znajomi to specyficzne źródło informacji na temat konkretnych zawodów. Przeważnie najbardziej wartościowe dane o branży pochodzą bezpośrednio od osób pracujących w niej. Warto zwracać uwagę, czy nasi znajomi rzeczywiście wykonują interesujący nas zawód lub mają z nim styczność i mogą coś więcej na jego temat powiedzieć. Wartościowe mogą okazać się informacje od bliskich, którzy zajmują stanowisko w dziale rekrutacji bądź HR większej firmy.

Bezpośrednia wizyta w wybranym zakładzie pracy

Bezpośrednia wizyta u danego pracodawcy nie da wiedzy na temat zapotrzebowania w danej kategorii zawodowej, jednak pozwoli ukształtować sylwetkę konkretnego przedsiębiorstwa. W skali lokalnej to bardzo rzetelne źródło informacji, gdyż otrzymujemy je z pierwszej ręki. Niemniej, może się okazać, iż właściciel danej firmy nie zechce podzielić się wiedzą. Warto podpytać zatrudnionych w wybranej firmie o to, czy rzeczywiście prowadzi ona rekrutację na wybrane stanowisko i jak duże jest zainteresowanie pracą.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%