Zamknij
REKLAMA

Jak rozwijała się polska strefa social mediów?

07:44, 08.10.2019 | Artykuł partnera
Skomentuj

Liderem wśród serwisów społecznościowych, z których korzystają Polacy pozostaje amerykański Facebook. Jednak nie od niego rozpoczął się rozwój strefy social mediów w naszym kraju. Jaki serwis był pierwszy i dlaczego nie dominuje dziś na rynku?

Początki social mediów w USA

Socjolodzy są zgodni co do tego, że człowiek jest istotą społeczną, która wchodzi w interakcje z innymi osobami. W naszej naturze jest zapisane poszukiwanie więzi z innymi ludźmi, tworzenie relacji i potrzeba przynależności do określonych grup. Wzrost popularności mediów społecznościowych w światowej sieci był zatem naturalną koleją rzeczy i można spodziewać się, że zjawisko to pozostanie z nami na dłużej.

Pierwsze serwisy społecznościowe pojawiły się w Stanach Zjednoczonych w połowie lat dziewięćdziesiątych. Warto podkreślić, że w 1995 roku powstał amerykański pierwowzór polskiej Naszej Klasy, czyli Classmates.com. Jego oferta skierowana była do społeczności uczniów i absolwentów oraz ich rodzin i kolegów. Użytkownik miał możliwość gromadzenia i zarządzania listą znajomych, dodawania do niej nowych osób i wysyłania do nich m.in. wiadomości tekstowych.

Nieco później powstał serwis SixDegress.com, który pod względem funkcjonalności stanowił połączenie podstawowych opcji dzisiejszych portali LinkedIn oraz Facebooka. Nazwa SixDegress pochodzi od koncepcji, która mówi, że każdego z nas dzieli tylko sześć stopni oddalenia od dowolnej osoby na świecie – słowem jak po nitce do kłębka jedynie w sześciu krokach można odnaleźć pożądaną osobę. Classmates.com oraz SixDegress.com były pierwszymi na świecie serwisami, w których użytkownicy mogli założyć swoje konta, publikować treści, dodawać kontakty i komunikować się z różnymi osobami. Oba portale społecznościowe nie wyszły jednak poza Stany Zjednoczone, głównie przez słaby rozwój internetu na świecie w tamtym czasie. W latach 2003–2006 za oceanem nastąpił prawdziwy rozkwit social mediów. To właśnie wtedy powstały serwisy Myspace, LinkedIn, Facebook, YouTube, Reddit i Twitter.

Pierwsze serwisy społecznościowe w Polsce

Równolegle z rozwojem gigantów sceny serwisów społecznościowych, jak Twitter czy Facebook, zaczęły powstawać podobne serwisy również i w Polsce. Pierwszym z nich była Fotka.pl, a później Nasza-Klasa.pl (NK.pl).

Fotka.pl jest serwisem, który umożliwia publikowanie zdjęć oraz ich komentowanie. Pod tym względem najbardziej przypomina Instagrama. Posiada także swoje forum, czaty czy dział „Imprezy i Klany”. Możliwe jest również dokupienie np. funkcji dodawania nieograniczonej ilości komentarzy. Fotka.pl powstała w 2001 roku za sprawą Rafała Agnieszczaka. W 2019 roku serwis obchodził swoje 18 urodziny. Dziś istnieje pod domeną Fotka.com. Na przełomie 2006 i 2007 roku Fotka.pl miała ogromne przychody i generowała około 100 mln odsłon dziennie. Wraz z nastaniem ery Naszej Klasy, a potem Facebooka stopniowo malało zainteresowanie portalem wśród polskich internautów.

Serwis Nasza-Klasa.pl został uruchomiony 11 listopada 2006 roku, a w 2015 roku sprzedany niemiecko-szwajcarskiemu koncernowi Ringier Axel Springer Polska. Czasy świetności NK.pl ma już za sobą, ale jeszcze w czerwcu 2010 roku na portalu istniało około 14 mln aktywnych kont użytkowników, z czego około 6 proc. było kontami fikcyjnymi. Dominację NK.pl przerwał Facebook, który przebojem wkroczył na polski rynek  mediów społecznościowych. Los NK.pl podzielił inny polski serwis społecznościowy: Grono.net.

Rynek social mediów w Polsce w 2019 roku

Coraz więcej Polaków ma dostęp do szybkiej sieci, np. internetu światłowodowego w UPC, który pozwala wygodnie przeglądać zasoby stron WWW, w tym również serwisy społecznościowe. Raport „Digital 2019” pokazuje, że z social mediów korzysta 47 proc. użytkowników z Polski, podczas gdy średnia na świecie wynosi 45 proc. Przeciętny użytkownik mediów społecznościowych ma 7,3 konta na portalach social media.

Można z pełnym przekonaniem powiedzieć, że na rodzimym rynku serwisów społecznościowych dominuje Facebook, z którego korzysta 82 proc. polskich internautów. Zasięg ten prawdopodobnie będzie wzrastał wraz z rosnącą liczbą użytkowników sieci.

(Artykuł partnera)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

REKLAMA
© gorlice24.pl | Prawa zastrzeżone