Zamknij

Jaka jest historia nowojorskich taksówek?

12:09, 04.04.2019 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 12:10, 04.04.2019
Skomentuj

Żółte taksówki w Nowym Jorku to jedne z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów na świecie. Stanowią część popkultury - można je zobaczyć w filmach, teledyskach czy na zdjęciach przedstawiających najludniejszą aglomerację leżącą na wschodnim wybrzeżu Stanów Zjednoczonych. Skąd się tam wzięły?

Historia żółtych taksówek w Nowym Jorku

Jak przeczytać można na stronie Eko Taxi, historia taksówek w Nowym Jorku rozpoczyna się w ostatnich latach XIX w., choć żółte pojazdy pojawiły się nieco później. Jak do tego doszło? Jakie wydarzenia można dziś uznać za przełomowe?

Początki działalności taksówkowej w Nowym Jorku

Te są nierozerwalnie związane z początkiem działalności firmy Samuel’s Electric Carriage and Wagon Company. To właśnie ona jako pierwsza zastąpiła w 1897 r. znane w większości dużych miast dorożki elektrycznymi automobilami, które miały pełnić rolę taksówki. Początkowo na ulice miasta wyjechało ich zaledwie 12, po roku liczba ta wzrosła do 62, a w dwa lata później (gdy nazwę firmy zmieniono na Electric Vehicle Company) do ponad 100 aut. Ogromna popularność automobili wynikała nie tylko z większej szybkości nowych pojazdów, ale i ze stosunkowo niskich cen. Umożliwiało to korzystanie z nowoczesnych środków transportu również średniozamożnym mieszkańcom miasta.

Pomimo sukcesów – Electric Vehicle Company w ciągu zaledwie ośmiu lat działalności zdołała wprowadzić na ulice Nowego Jorku flotę niemal tysiąca elektrycznych pojazdów - firma zbankrutowała już w roku 1907. Miał na to wpływ nie tylko pożar, w wyniku którego ponad 300 aut uległo całkowitemu zniszczeniu, ale i kryzys na nowojorskiej giełdzie.

Rozwój kolejnych firm 

Po upadku Electric Vehicle Company transport w mieście niemal na cały kolejny rok powrócił do stanu sprzed 1897 r., kiedy klienci mogli korzystać wyłącznie ze stosunkowo drogich usług konnych dwukółek. Ich szybkość i wygoda pozostawiały jednak wiele do życzenia. Harry N. Allen postanowił to zmienić i w 1908 r. powołał do życia New York Taxicab Company. Sprowadził z Francji 65 pojazdów, które pozwoliły mieszkańcom powrócić do nowoczesnych sposobów przemieszczania się po mieście. W krótkim czasie firma rozwinęła się na tyle, aby móc utrzymać aż 700 aut. Taksówki ponownie stały się ulubionym środkiem transportu nowojorczyków. Z kolei w latach 30. XX w. w Nowym Jorku pracowało już niemal 30 tys. kierowców świadczących tego typu usługi pod szyldami aż kilkunastu firm.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%