Zamknij

Import z Chin - co warto wiedzieć?

13:57, 20.10.2021 artykuł sponsorowany Aktualizacja: 13:57, 20.10.2021

Stosunki handlowe z Chinami od lat rozwijają się bardzo dynamiczne. Przede wszystkim import z Chin, który kilkanaście razy przewyższa eksport do tego kraju. Z Chin sprowadzamy głównie elektronikę, metale i wyroby metalowe, maszyny rolnicze oraz w dużych ilościach odzież, obuwie i zabawki. Choć wyroby czasem uchodzą za niskiej jakości, to ich niska cena jest atrakcyjna zarówno dla przedsiębiorców, jak i indywidualnych klientów.

Jak transportować wyroby z Chin

Odległość miedzy Polską a Chinami jest olbrzymia i to powoduje dylemat jaki wybrać środek transportu, by był i tani, i szybki. Niestety w tym wypadku nie da się tego pogodzić. Do wyboru są trzy środki transportu towarów:

  • transport lotniczy - szybki, sprawny, acz zdecydowanie najdroższy z nich,
  • transport kolejowy,
  • transport morski - realtywnie powolny - trwa około 30 dni, jednak ma wiele zalet, wsród których największą jest cena.

Zdecydowanie samolot jest najszybszym środkiem transportu. Dla wielu przedsiębiorców cena transportu jest zaporowa, bo kilkanaście razy przewyższa koszty frachtu morskiego. Jednak kiedy towar trzeba pilnie sprowadzić i jest on wysokomarżowy, to samolot jest jedyną alternatywą. Między Polską a Chinami istnieje bezpośrednie połączenie kolejowe nazywane Nowym Jedwabnym Szlakiem, z roku na rok wzrasta ilość pociągów przywożących towary z Chin. Cenowo plasuje się między samolotem a statkiem, podróż trawa ok. 2 tygodni.

Spedycja morska to najbardziej popularny sposób na sprowadzenie dużej ilości towaru. Tą drogą trafia do Polski 70% importu z Chin. Mimo, że transport trwa najdłużej, to ma zdecydowaną przewagę nad konkurencją. Przede wszystkim to bardzo niska cena za transport, możliwość przewiezienia dużych ilości towaru za jednym transportem, bezpieczeństwo.

Import z Chin drogą morską – co trzeba wiedzieć

Statkiem można przewieźć wszystkie towary, niezależnie od wagi i wymiarów. Specjalnie dostosowanymi statkami można przewozić towary masowe lub duże maszyny o nietypowych gabarytach.

Z Chin jednak najczęściej obsługiwane są ładunki FCL i LCL. Skróty pochodzą od angielskich określeń. FCL, czyli Full Container Load to określenie ładunków pełno kontenerowych, przeznaczonych dla jednego odbiorcy, który w całości pokrywa koszty frachtu. Jest to bardzo opłacalne dla przedsiębiorstw sprowadzających towary w ilościach hurtowych, ważących po kilkadziesiąt ton. LCL, czyli Less then Container Load oznacza ładunki drobnicowe. Z jednego kontenera korzysta kilku odbiorców i koszty transportu dzielone są między nich w zależności od ilości towaru. To bardzo dobre rozwiązanie pozwalające na import mniejszej ilości towaru.

Organizacja transportu z Chin do Polski nie jest zadaniem łatwym, bo wymaga dopełnienia dodatkowych formalności, jak wypełnienie listów przewozowych, deklaracji celnych, rozliczenia VAT i wreszcie przewiezienia towaru z portu do miejsca docelowego transportem drogowym lub kolejowym (tzw. transport intermodalny). Wszystkim tym może zająć się spedycja morska, która wybierze optymalne rozwiązania, zarówno te dotyczące samego transportu, jak i dopełnienia formalności.

Zadania przedsiębiorcy

Przed zleceniem usługi spedycyjnej na przedsiębiorcy spoczywa wiele obowiązków. Przede wszystkim musi z kontrahentem ustalić warunki umowy zgodne z Incoterms (Międzynarodowe Reguły Handlu) obowiązującym na całym świecie. Incoterms określa zobowiązania obu stron umowy dotyczące licencji, certyfikatów, zasad transportu i odpowiedzialności za towar w czasie jego trwania, podział kosztów związanych z opłatami. Dane te muszą znaleźć się na fakturze w formie odpowiedniego skrótu. Znając te ustalenia firma spedycji morskiej może przygotować odpowiednie dokumenty przewozowe i organizować transport.

Import z Chin jest przedsięwzięciem opłacalnym, ale zwłaszcza na początku wymaga bardzo ostrożnego podejścia i weryfikowania informacji.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
0%