Zamknij

Rada Powiatu z niepokojem wobec planów centralizacji służby zdrowia

11:33, 26.02.2021 Jarosław Rozpłochowski Aktualizacja: 08:04, 01.03.2021
Skomentuj foto: Urząd Miejski w Gorlicach foto: Urząd Miejski w Gorlicach

W czasie wczorajszej sesji Rady Powiatu Gorlickiego Radni wyrazili swój niepokój odnośnie rządowych planów związanych z przejmowaniem szpitali samorządowych pod bezpośredni nadzór Państwa. Poniżej oficjalne stanowisko Rady w oryginalnym brzmieniu. 

Portal

gorlice24.pl

Napisał o tym

pierwszy

STANOWISKO

RADY POWIATU GORLICKIEGO

Z DNIA 25 LUTEGO 2021 ROKU

w sprawie planów dotyczących restrukturyzacji szpitali

 

Rada Powiatu Gorlickiego z niepokojem przyjmuje informację o przygotowywanych rozwiązaniach legislacyjnych dotyczących restrukturyzacji podmiotów leczniczych wykonujących działalność leczniczą w rodzaju świadczenia szpitalne.

System ochrony zdrowia niewątpliwie wymaga ciągłego doskonalenia, jednakże wprowadzanie zmian nie może odbywać się z pominięciem przedstawicieli samorządów oraz samych podmiotów leczniczych - posiadających praktyczne ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu podmiotami leczniczymi i znających realia funkcjonowania systemu.

Przypomnieć należy, że przed 22 laty, gdy powiaty przejmowały szpitale – placówki te wymagały gruntownej modernizacji oraz zmagały się z ogromnym zadłużeniem. Wieloletnie działania dostosowawcze wiązały się z trudnym procesem restrukturyzacji kadrowej i organizacyjnej, olbrzymimi nakładami finansowymi ze strony samorządów, jak i samych placówek, przy wykorzystaniu środków unijnych.

Dziś to w większości przypadków znakomicie wyposażone i dobrze prosperujące placówki, z których jedynie część odnotowuje ujemne wyniki finansowe.

Rada podkreśla, że z budżetu Powiatu Gorlickiego w latach 1999-2020 na remonty, modernizacje i zakupy sprzętu medycznego zostały przeznaczone środki w wysokości ponad 20 mln zł, zaś przychody z tytułu czynszów i dzierżaw użytkowanego przez Szpital majątku sięgnęły kwoty ponad 32 mln zł.

W powiatach każda decyzja jest podyktowana dobrem mieszkańców oraz ich potrzebami, ponieważ to samorząd terytorialny gwarantuje niewątpliwie najlepszą identyfikację i skuteczne rozwiązywanie lokalnych problemów, w tym także zdrowotnych. Przykładem może być działalność oraz kondycja finansowa gorlickiego Szpitala. Tymczasem planowana centralizacja podmiotów leczniczych może doprowadzić do niepokojącego ograniczenia dostępu obywateli do świadczeń zdrowotnych.

Rada wyraża wątpliwość, czy upaństwowienie szpitali lub też jakakolwiek inna zmiana właścicielska, bez zwiększenia środków finansowych na ochronę zdrowia oraz przemyślanej i przygotowanej wspólnie z przedstawicielami szpitali oraz podmiotów tworzących zmiany systemu ochrony zdrowia – uzdrowi jego funkcjonowanie.

Przypomnieć należy, że idea samorządności leżała u podstaw zmian ustrojowych wprowadzonych w Polsce w latach dziewięćdziesiątych XX wieku. Powrót do modelu centralnego zarządzania będzie zaprzepaszczeniem dwóch dekad funkcjonowania samorządności w Polsce oraz wprowadzonej wówczas reformy systemu ochrony zdrowia.

"ZA" było 15 radnych, "PRZECIW" (co w sumie nie dziwi z uwagi na przynależność polityczną) rani PiS, wstrzymał się jeden radny

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(33)

KamKam

47 7

I tak trzeba będzie załatwiać sprawy z koperta w ręku, nie zależnie od tego kto tym będzie rządził.. 12:05, 26.02.2021

Odpowiedzi:5
Odpowiedz

JASJAS

Zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.


ZolzaZolza

12 1

Masz racje. Trudno sie co niektorym odzwyczaic od brania lapowek. Wszyscy wiedza o tym, ze niektorzy lekarze "biora" lapowki, ale nadal jest to temat tabu. Nie spotkalam biednego lekarza, natomiast dajacych ostatni grosz biedakow jest wiekszosc. 12:56, 27.02.2021


ZolzaZolza

12 1

Kam masz racje, jak brali tak "biora". Nie ma komu zrobic z tym porzadek. Wstyd, z reguly bogaty lekarz wyciaga reke po pieniadze od biednych pacjentow, ktorzy dadza ostatni grosz. 13:04, 27.02.2021


onon

3 2

a kto daje im te łapówki - przecież wręczanie jest karalne... 11:55, 01.03.2021


MarkMark

3 2

Załatwić coś poważniejszego bez koperty graniczy z cudem.. Ktoś kto mówi,, to po co dajecie?, to przecież karalne " jest oderwany od rzeczywistości. Światem rządzi niestety pieniądz, a tym przybytkiem to już wgl. Nie mówiąc już o dr. ord........ ,, Gorlickim dr House" i jego odzywkach 14:45, 01.03.2021


reo

LukasLukas

50 9

Dobrze prosperujące placówki to jakiś żart. Może wreszcie ktoś się weźmie od góry za te przekręty i nepotyzm, powiatowy oraz synekóry dla nieudaczników z rodzin dyrektorskich i kierowniczych. Którzy na słóżbie zdrowia tu w Gorlicach sobie nieźle życie ustawili, za ludzkie podatki. Nie mając przy tym kompetencji oraz moralności. 13:16, 26.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

JaJa

8 7

A Tobie te rodziny dyrektorskie pewnie ograniczyły edukacje albo całkiem jej zabroniły co? Jak cos piszesz to sprawdź najpierw w słowniku. 12:03, 27.02.2021


Arek Arek

66 2

Niby mamy pandemie, jest zakaz wstępu do szpitala, nie można odwiedzić chorego aleee na spotkanie z lekarzem w gabinecie prywatnie zajmującym się bliska osoba,, na konsultacje " (jak nie wiadomo o co chodzi to wiadomo o co chodzi) potrafią zadzwonić i zaprosić.. Ludzie bez serca.. 13:31, 26.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tadek1tadek1

51 2

Zgadzam się całkowicie. Konsultacje, informacje dla rodziny chorego na zaproszenie telefoniczne, a dla chorego- teleporada. 14:02, 26.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

bossboss

29 11

Rada powiatu ma tylko do gadania co nic . Decyduje prezes reszta to statyści na czele z tą Bartuś . 19:23, 26.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jaja

4 0

przynajmniej próbuje... 11:57, 01.03.2021


KozakKozak

35 7

Byłem kiedyś na Emergency tego Szpitala z kontuzją nogi.
Nie życzę nikomu takiej pomocy. Ryba psuje się od głowy. Czas najwyższy zrobić w tym szpitalu porządek. Rada powiatu broni szpitalny „układ” a pacjenci cierpią.
Restrukturyzacja szpitali ? Wierchuszki zastąpią swoimi, a gdzie się im nie uda zmniejszą dotacje i po restrukturyzacji.
Radni ! Przyjrzyjcie się uważnie, jak i dlaczego tak cierpią pacjenci gorlickiego szpitala i zróbcie z tym porządek.
01:35, 27.02.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

654654

10 13

Emergency ... następny się znalazł bez polskiego słownika .
Pewnie po trzech miesiącach ze zmywaka wrócił i zapomniał języka polskiego :) 08:00, 27.02.2021


jackjack

4 0

jaki szpitalny układ?? Na SOR-ach w całej Polsce są stosowane odpowiednie procedury i w pierwszej kolejności pomoc dostają osoby w stanach zagrożenia życia. Do tego służy SOR - chociaż co koledze się nie podobało to właściwe nie wiadomo. Oprócz tego że wszystko🙂 15:31, 01.03.2021


do 654do 654

12 16

Na terytorium kraju środka Europy, kraju EU, istnieje według niektórych, zwłaszcza tych wszechwiedzących, jedynych, nieomylnych zwolenników Nowogrodzkiej, zakaz używania obok francuskiego języka będącego oficjalnym językiem EU, językiem którego uczą się w szkołach dzieci, przyszłość narodu.
Angielski? be, flaga i hymn UE ? be, Europejski Parlament ? be ale po unijne pieniążki pierwszi rączki wyciągają. 10:19, 27.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

WPWP

19 8

Jak ktoś słuchał online to Pani Starosta nie umiała podać źródła informacji o zadłużeniach szpitali- zauważył to P. Flądro! Centralizacja jest potrzebna dla dobrej konkurencji, wyeliminowania starych dyrektorów oraz jak ktoś pisze kumoterstwa,nepotyzmu i prywaty, która funkcjonuje za przyzwoleniem. 13:47, 27.02.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

jonajona

2 0

przy centralizacji nie ma konkurencji 11:59, 01.03.2021


AlaAla

2 0

Centralizacja była za komuny. Nie życzę nikomu powrotu do takiego leczenia. 21:23, 02.03.2021


adam1adam1

16 9

Nie centralizacja tylko prywatyzacja. Oddać wszystkim Polakom 100 mld zł rocznie, które pobiera się w podatkach na "ochronę zdrowia" a każdy wyleczy się sam na wolnym rynku szybko i tanio. Wtedy nie będzie problemów łapówek itp. 16:51, 27.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LekarzLekarz

22 9

22 lata rada powiatu doiła wraz ze swoim niekompetentnym dyrektorem i kierownictwem służbę zdrowia w tym szpitalu, urywa się koryto to widać nerwowe ruchy i panikę.... 19:44, 27.02.2021

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

jaja

3 1

centralne zarządzanie już było - pewnie kolega niedawno urodzony, bo nie pamięta tych czasów 08:58, 01.03.2021


onon

4 2

z tego co się orientuję to Rada Powiatu nie doiła, tylko w tym czasie doinwestowała Szpital i to kilkunastoma milionami zł. Nawet w stanowisku jest o tym mowa - poczytaj kolego ze zrozumieniem... 09:00, 01.03.2021


~~~~ja~~~~ja

11 6

Skoro rada ma wątpliwości czy to upaństwowienie uzdrowi funkcjonowanie szpitala niech przedstawi swój własny plan na to uzdrowienie i wytłumaczy dlaczego tego przez tyle lat nie zrobiono. 08:50, 28.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jonajona

2 0

Rada nie decyduje o tym, ile pieniędzy w Polsce jest przeznaczane na zdrowie i jakie są uregulowania ustawowe - bo to zadanie rządu. W gorlickim szpitalu zostało zrobione co tylko jest możliwe w tym zakresie, no może poza likwidacją oddziałów, które od lat są na minusie... 09:05, 01.03.2021


GrzesiekGrzesiek

7 5

"Rada wyraża wątpliwość, czy upaństwowienie szpitali...." Hmm, a to teraz szpitale nie są państwowe? Przecież są. Zarządza nimi w imieniu Państwa powiat, a administruje dyrektor. Dla mnie obywatela, to żadna różnica czy Państwo zarządza instytucją przez samorząd, czy bezpośrednio. I proszę nie mówić, że będzie gorzej. Na pewno nie będzie. Wiedzą o tym szkoły rolnicze i muzyczne. Gdy przestały podlegać samorządowi są zdecydowanie bardziej dofinansowane. 15:20, 28.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

onon

3 1

obyś kolego nie musiał się przekonać o tym na własnej skórze - jak będzie to wyglądało po centralizacji szpitali. Jak myślisz - gdzie wojewoda czy marszałek zostawi większy szpital mający większą liczbę oddziałów - w Gorlicach czy w Krakowie? 09:08, 01.03.2021


GorlikGorlik

2 7

W uchwale Rady Miasta trudno doszukać się konkretnych argumentów przeciwko restrukturyzacji. Ważne będą szczegóły.
Upaństwowienie – centralizacja będzie zła, jeżeli podstawowym celem będzie podporządkowanie sobie (rządowi) kierownictwa placówek służby zdrowia, tak żeby rząd mógł delegować tam zaufanych i wiernych sobie ludzi. A to jest bardzo prawdopodobne po zaistniałych spięciach pomiędzy lekarzami a rządem w czasie istniejącej pandemii.
Restrukturyzacja spełni oczekiwania, jeżeli : poprawi dostęp i skróci kolejki do specjalistów, ustali klarowny i bez uznaniowy podział środków dla poszczególnych placówek, ustali warunki podejmowania pracy przez lekarzy w wielu placówkach prywatnych, ustali sposób bezstronnego wyboru kierownictwa placówek leczniczych i da prawo samorządom do opiniowania kandydatów na stanowiska kierownicze, lecz bez możliwości zablokowania wyboru.
Samorządy w dalszym ciągu powinny mieć możliwość udzielania pomocy placówkom, lecz tylko na ściśle określone cele.

15:58, 28.02.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

RR

8 5

Rada Powiatu ma niepokój związany ze służbą zdrowia w Gorlicach, że może być nadzorowane przez Państwo.
Nie rozumię tego niepokoju.

Może Rada Powiatu, zainteresuje się faktem, że do lekarzy w tym Szpitalu to trzeba czekać na przyjęcie od 6 miesięcy do nawet ponad roku.
A prywatnie do tego samego lekarza mialem termin za nie całe 2 tygodnie.
W Nowym Sączu szybciej dostaje się do specjalistów niż w Gorlicach s tam mieszkańców jest troszkę więcej.

Może Rada Powiatu niech zastanowi się dlaczego szybciej jest się dostać do specjalisty w Nowym Sączu niż w Gorlicach na NFZ, skoro mozna się leczyc wszędzie


16:21, 28.02.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

jaja

2 0

widocznie w Nowym Sączu mają mniej pacjentów i przez to krótsze kolejki - logiczne 08:56, 01.03.2021


obywatelobywatel

6 5

Czas najwyższy na tą reformę ( garstka ludzi zarządza szpitalem jako swoim folwarkiem, nie ma kontroli nad lekarzami, którzy robią co chcą - tak dalej być nie może ) . Czas na zmiany !!!! 07:46, 01.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GG

1 3

Oczywiście trzeba zmian , bo powstaną kolejne niepotrzebne mury 11:47, 01.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

sasa

4 0

Czyli powrót do PRL, czyli jesteś za partiom PiS dostaniesz jeżeli nie dostaniesz to jest widoczne już w gminach i miasteczkach tam, gdzie rządzi PiS otrzymują większe pieniądze do zagospodarowania . 08:31, 02.03.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%