Inicjatywa Radnych Rady Miasta z listopada 2017 roku, zmierzającą do rozwiązania zatorów komunikacyjnych na skrzyżowaniu na Zawodziu znalazła swój dalszy ciąg. O zmianę układu komunikacyjnego w tym miejscu wnioskowała również od początku kadencji radna Mariola Migdar. Przypomnijmy, że w tym zakresie burmistrz Kukla złożył obietnicę w postaci opracowania koncepcji reorganizacji skrzyżowania.
Można powiedzieć, że na ostatnim posiedzeniu komisji infrastruktury i inwestycji Rady Miasta złożona przez burmistrza obietnica została sfinalizowana. Przygotowana przez studenta Politechniki Krakowskiej praca dyplomowa, która opisuje warianty możliwych zmian została zaprezentowana radnym oraz przybyłym mieszkańcom. Taki sposób wstępnego przygotowania możliwych rozwiązań komunikacyjnych wynika z faktu, że reorganizacja tego skrzyżowania nie została na razie zapisana w planie wieloletnim Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, co właściwie uniemożliwia przygotowanie projektu przebudowy skrzyżowania przez dyrekcję.
Pierwszy wariant proponowanych zmian zakłada niewielką korektę w zakresie dostosowania sygnalizacji świetlnej, funkcjonującej na tym skrzyżowaniu. Można spodziewać się, że to rozwiązanie nie przyniesie znaczącej poprawy komunikacji.
Drugi wariant zakłada bardziej zaawansowaną przebudowę, polegającą na utworzenie w miejscu dzisiejszego skrzyżowania ronda jednopasmowego. Co warte podkreślenia taka zmiana może powodować jeszcze większe zatory komunikacyjne niż ma to miejsce dzisiaj.
Trzeci wariant zaproponowany przez gorlickich architektów przewiduje wykorzystanie terenów położonych naprzeciw stacji Circle K, czyli działek na których funkcjonuje obecnie komis samochodowy przez utworzenie w tym miejscu m.in. przejazdu jednokierunkowego w stronę centrum miasta.
Czwarty wariant (przedstawiony na naszej grafice) opisywany w pracy dyplomowej zakłada utworzenie ronda turbinowego, widocznego na załączonym zdjęciu i jest najbardziej zaawansowaną propozycją modernizacji skrzyżowania. W ocenie naukowców z Politechniki Krakowskiej rozwiązanie to przyniesie największe efekty w zakresie rozładowania zatorów komunikacyjnych.
Analizując jednak wariant czwarty, czyli utworzenie ronda turbinowego otwarte pozostaje pytanie o sposób usytuowania przejść dla pieszych aby maksymalnie zwiększyć jego przepustowość.
Podsumowując postawione wnioski i poczynione starania do tej pory, należy stwierdzić, że pomimo braku działań ze strony GDDKiA, Miasto Gorlice próbuje własnymi siłami zwrócić uwagę na trapiący problem, oraz zaproponować warianty jego rozwiązania. Należy zauważyć jednak, że modernizacja skrzyżowania na Zawodziu to zdanie inwestycyjne będące w kompetencji władz krajowych, i niezwykle ważne mogłoby okazać się w tej sprawie wsparcie parlamentarzystów ziemi gorlickiej. Czy takowe nastąpi czas pokaże.
[ZT]5690[/ZT]
Tadekniejadek10:23, 31.01.2018
Miliony wydane na projekty, przebudowę. A wystarczy w całym mieście zrobić przejścia dla pieszych podziemne albo nad drogą i korków nie ma . Bankowo w tańszy sposób. Korki powodują ludzie wchodzący co chwilę na przejście , patrz rondo pod koło galerii Nowaka. 10:23, 31.01.2018
gorliczanka11:07, 31.01.2018
Święte słowa Tadkaniejadka ja o tym mówię od dawna,niewielkim nakładem finansowym można sprawę korków załatwić.Ale przecież trzeba się wreszcie czymś wykazać nie mówiąc nikomu o kosztach i krzywdzie ludzi ,którzy stracą domy,firmy,często dorobek życia "odbierane " pod drogę.Pytam czy nasze władze wraz z radnymi postradały rozum ? W tej sprawie to tylko telewizja i "To jest temat" a przy okazji może dowiemy się innych ciekawych rzeczy. 11:07, 31.01.2018
Zagorliczanin12:56, 31.01.2018
Dokładnie! Wystarczy się dogadać ze znajomymi i wspólnie dojeżdżać do pracy jeśli taka możliwość istnieje. Każdy samochód mniej na ulicy to lepiej. 12:56, 31.01.2018
oooooooooooooooo11:10, 31.01.2018
A może nic nie trzeba przebudowywać tylko wybudować kładki dla pieszych nad skrzyżowaniem ? Wiele miast stosuje takie rozwiązania . 11:10, 31.01.2018
lachim11:50, 31.01.2018
Najlepiej brzmi "...czas pokaże" Może w przeciągu 20-30 lat doczekamy się... 11:50, 31.01.2018
Polak11:55, 31.01.2018
Z tego co widzę w komentarzach rządzą ludzie, dla których starcy powinni umierać zaraz po osiągnięciu wieku emerytalnego. Już widzę jak ta babinka dziewięćdziesięcioletnia wdrapuje się na te schody.
Korków nie tworzą piesi na przejściu, tylko jeżdżące samochody. Przecież to nie piesi stoją na asfalcie w sznurku. Trzeba zrobić obwodnicę GORLIC, a nie centrum miasta, żeby samochody w ogóle przez gorlice jechać nie musiały, zakazać poruszania się samochodów w centrum miasta. Spacerek pięć minut wam nie zaszkodzi drogie tłuścioszki samochodowe. 11:55, 31.01.2018
gORLICZANIN12:03, 31.01.2018
Hahah zakaz poruszania się w centrum miasta... gdzie się zaczyna centrum? W rynku a kończy na skrzyżowaniu Mickiewicza z Nadbrzeżną? 300m centrum ZADUPIE 12:03, 31.01.2018
doradca18:36, 31.01.2018
pokaz na co cie stac i sie wyprowadz z zadupia madralo 18:36, 31.01.2018
gORLICZANIN07:46, 01.02.2018
Plan w trakcie realizacji, zero perspektyw już nie dla mnie bo swoje przerobiłem, ale puki córka mała trzeba iść gdzie ma perspektywy 07:46, 01.02.2018
doradca09:22, 01.02.2018
hm powodzenia Ci zycze emigrant z Gorlic do UK 09:22, 01.02.2018
Schinna12:20, 31.01.2018
Ruch z każdym rokiem wzrasta samochodów przybywa gorlice i drogi nie powstały wczoraj i nie przewidział nikt że przepustowość bedzie za mała ,że tyle samochodów przybedzie na drogach, gdzie zrobią ta obwodnicę jak z każdej strony jest zabudowa ? A pieszych jest dużo bo to jest powiat wszyscy się zjezdzaja na zakupy pozalatwiac swoje interesy do szkoły miasto jest małe i to jest normalne trochę zrozumienia a nie tylko narzekajcie... 12:20, 31.01.2018
Gorliczanin12:23, 31.01.2018
Zakaz ruchu dla samochodów osobowych i ciężarowych (Zachowanie ruchu taksówek, autobusów, dostawczych) na ul. Legionów, ul. Kołłątaja, ul. Łukasiewicza, ul. 3-go Maja, ul. Jagiełły, i ścisłego centrum i korków nie będzie. Bo korki tworzą samochody w których siedzi JEDNA osoba, które przejeżdżają 200m z parkingu na parking bo się księciu czy księżniczce nie chce dupki ruszyć. A *%#)!& rośnie... 12:23, 31.01.2018
tralala12:46, 31.01.2018
Ja bym dodał jeszcze uwolnienie trzeciego pasa od Legionów do Glinika przez Biecką. 12:46, 31.01.2018
drehk12:40, 31.01.2018
A co w takim razie z pseudo zachodnia obwodnica haha już temat upadł ? Pewnie dlatego bo wybory się zbliżają haha 12:40, 31.01.2018
Zachodnie18:43, 31.01.2018
Ja będę glosował do końca życia na burmistrza, który wybuduje zachodnie obejście, wbrew kilku babom blokującym wszystko co się da. 18:43, 31.01.2018
tralala12:43, 31.01.2018
Dawniej byłem zwolennikiem powstania ronda na Zwodziu. Ale od długiego czasu chodząc po mieście w różnych porach obserwuję gorlickie ulice. I muszę powiedzieć, że rondo niczego nie poprawi. Dlaczego?
Bo większość ruchu i korków generują jadący z Zawodzia do Centrum oraz ul Bieckiej. Większość samochodów wiezie samego kierowcę. Kto nie wierzy - niech sprawdzi, szczególnie w godzinach szczytowych (po 14, 15, 16).
Tranzytu Sącz - Jasło/Dukla jest niewiele, w porównaniu do ruchu do/z centrum.
Niektórym cztery litery przyrosły do samochodów, dlatego te *%#)!& pomysły na przejścia podziemne. Zapłaćcie za nie ze swoich kieszeni, to wtedy ok. Dlaczego jest ich tak mało w Krakowie np. na ruchliwych Alejach?
Zamiast tego - parę drobiazgów usprawniających ruch, jak. most na Ropie dla Ropicy (przedłużenie z Blichu?), objazd z Sokoła (Dukielska) do Glinika, połączyć Słwoackiego-Konopnickiej przez Stróżowiankę, itp.
A rondo to jest bardzo potrzebne na koszmarnym skrzyżowaniu Korczak/11 Listopada. Zamiast ronda dla nikogo zbudowanego obok stacji kolejowej. 12:43, 31.01.2018
Gorliczanin12:53, 31.01.2018
Święte słowa 12:53, 31.01.2018
Prezes 13:08, 31.01.2018
Robić to rondo! A jak miasto kasy nie ma to się złożymy i wstyd zrobimy, albo sprzedać szkodę itp itp i już co będzie 13:08, 31.01.2018
Wszystko mi Volvo13:22, 31.01.2018
Projekt ronda mega fajny. Tego typu ronda funkcjonują niesamowicie sprawnie jak również co BARDZO WAŻNE prawie bez kolizyjnie (tzn. zajeżdżanie drogi innym użytkownikom). Niestety tak jak moi przedmówcy zauważają problemem są przejścia dla pieszych. Przy tego typu rondach przejścia dla pieszych MUSZĄ być odsunięte 10 a nawet 15 metrów od wjazdu na rondo. Chodzi o to aby pomiędzy rondem a przejściem były w stanie zmieścić się min. 3 samochody. Ponadto włączający się na skrzyżowanie o ruchu okrężnym (rondo) robił to sprawnie (tylko na tym był skupiony), a nie rozglądał się czy ktoś mu pod koła wejdzie w momencie kiedy upewnia się czy może włączyć się do ruchu.
Filozofem nie jestem ale myślę, że to są kluczowe sprawy w sprawnym rozładowywaniu zatorów drogowych. 13:22, 31.01.2018
pinokio15:05, 31.01.2018
obwodnice zrobic obiecana a nie kilka rodzin wstrzymało plany i ucichlo wszystko to raz a dwa to wyjazd z osiedla zawodzie w str Jasła to graniczy z cudem i non stop stłuczki 15:05, 31.01.2018
jo20:26, 02.02.2018
A ja nie mam problemu bo wyjazd bezkorkowy jest pod Lidlem. 20:26, 02.02.2018
Rrr15:38, 31.01.2018
Do internauty Polak. Razem ze schodami nad jezdnią można zrobić windę dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych i osób starszych. Na pewno będzie to sporo tańsze niż przejście podziemne. Zresztą przejście podziemne to też schody i też dodatkowo trzeba robić windę. Zaletą jest to że z jednego podziemnego przejścia można zrobić wyjcie w cztery świata strony 15:38, 31.01.2018
Gorlicki16:39, 31.01.2018
Kraków robił. Wymagają całodobowej obsługi przez awaryjność... 16:39, 31.01.2018
POstęp16:11, 31.01.2018
Brawo Radni. Cmentarz nowy jest, barierki mostu na Sękówce POmalowane, teraz RONDO. 16:11, 31.01.2018
Pl17:12, 31.01.2018
Rondo na Zawodziu musi być. Obecne skrzyżowanie jest kolizyjne, dla osób chcących skręcać od strony ul. Dukielskiej w kierunku Sącza, czy od strony miasta w kierunku Biecza. Mam nadzieję, że plan zachodniego obejścia upadł i będzie kasa na rondo na Zawodziu lub południową obwodnicę Gorlic. 17:12, 31.01.2018
Znowu ja20:15, 31.01.2018
A wystarczy nauczyć się sprawnie jeździć i chodzić a nie wchodzić przed pojazd , bo budowy rond i przejść nic wiele nie zmienią. 20:15, 31.01.2018
Gr20:41, 31.01.2018
Wreszcie coś z sensem. Panie Burmistrzu i radni - walczyć trzeba o rondo i południową obwodnicę Gorlic, a nie tracić czas na pożal się Boże jakieś zachodnie o... bejście. 20:41, 31.01.2018
Ja20:45, 31.01.2018
Do "znowu ja". Proszę sprawnie zrobić lewoskręt w stronę Nowego Sącza lub Biecza bez lęku,że nie spowodujesz kolizji na skrzyżowaniu na Zawodziu. 20:45, 31.01.2018
Mama23:36, 31.01.2018
Zwolennikom przejść nadziemnych, kładek wiszących, czy jak kto woli, polecam przespacerować sie po mieście (i to nie tylko naszym) z np. wózkiem dziecięcym. Miłej wędrówki po meandrach i schodach (zwłaszcza tak cudnych jak te koło kapliczki św. Jana).... 23:36, 31.01.2018
mieszkaniec zawodzia15:44, 01.02.2018
Rondo proponowane ok.
Obwodnica zachodnia konieczna.
Ograniczenie prędkości do 40 km/h na Węgierskiej konieczne, bo co chwilę stłuczki.
Wykonanie barierki na wyjeździe z ul. Łokietka na Węgierską, aby uniemożliwić skręt
przez chodnik na ul. Krzewickiego 15:44, 01.02.2018
Pl 20:07, 01.02.2018
Obwodnica zachodnia nie. Południowa - tak, rondo na Zawodziu tak. Obwodnica zachodnia nie zmniejszy ruchu na Zawodziu. 20:07, 01.02.2018
bykuu11:13, 02.02.2018
Ronda to świetna sprawa ale przejścia dla pieszych i tak wszystko popsują jeśli chodzi o udrożnienie ruchu to widać na przekładzie ronda przy centrum. 11:13, 02.02.2018
xxx14:25, 02.02.2018
Może pierwsza , prawdziwa chęć zmieniania czegoś w Gorlicach na lepsze przez radnych i burmistrza ? Czuje jednak , że radni czują zbliżające się wybory i jest to t.zw ,,kiełbasa wyborcza" czyli ,,ściema" by ludzie zapomnieli o truciznach , ,,rewitalizacji" Gorlic itp. Oczywiście wersja ronda z podziemnym przejściem dla pieszych jest najlepsza i nie ma dwóch zdań. 14:25, 02.02.2018
jo20:35, 02.02.2018
Panowie kierowcy trzeba korzystać z tych dróg alternatywnych które już są np. jadąc od sącza nie trzeba stać do świateł aby dostać się na węgierską bo przed grosarem jest pierwszy alternatywny prawoskręt potem są jeszcze trzy.Południe, Legionów w stronę zawodzia korek po stary zurt a OBWODNICA pusta.I jest jeszcze parę takich alternatyw tylko trzeba pomyśleć. 20:35, 02.02.2018
psylo18:10, 05.02.2018
skręcam jadąc od sącza w te alternatywne drogi, i co dalej? Chcąc przejechać przez Ropę, stoję na tych samych światłach z innego kierunku (Sienkiewicza). Wspaniała alternatywa. Co do pustej obwodnicy - nie zawsze tak jest, po 15.30 często korek na obwodnicy robi się na łuku drogi pomiędzy pogórzańskim a przejściem do parku. Tylko dodatkowy most na Ropie uratuje to miasto. 18:10, 05.02.2018
fakt faktem00:17, 03.02.2018
Z tym rondem to niezły pomysł, w końcu ktoś zauważył ten problem na tym skrzyżowaniu na Zawodziu, tylko, czy rzeczywiście on usprawni / upłynni przejazd, czy nie będą tworzyć się korki, czy gra warta świeczki? Hm, mam nadzieję, że tak, tylko żeby nie było tak jak czwarty wariant przedstawiony w formie grafiki,chodzi mi tu o przejścia dla pieszych, jeśli ma to tak wyglądać, to darujcie sobie to rondo. Myślę, że tańszym rozwiązaniem będzie ustawienia tak,że z Mickiewicza w stronę Parkowej będzie bezkolizyjny lewoskręt i tak samo z Sienkiewicza w Kościuszki oraz wypadałoby zmienić (o czym dziś się przekonałem ), że lewoskręt z Parkowej w Sienkiewicza jest kolizyjny trzeba ustąpić tym, którzy jadą z nad przeciwka oraz pieszym...z tym fantem trzeba coś zrobić. Rondo w tamtym miejscu to super sprawa, ale jeśli nie da to wymiernych korzyści oraz przejścia dla pieszych będą takie jak np.przy rondzie koło drukarni, to ja dziękuję. Lepiej niech zostanie to skrzyżowanie tylko zrobić lewoskręty tak jak wyżej pisałem bezkolizyjne. Korki w tak małym miasteczku to nieporozumienie. Z tym trzeba coś zrobić, bo żyć się nie da. 00:17, 03.02.2018
Jem Jem19:23, 03.02.2018
Wystarczą światła na przejściu dla pieszych przy galerii rondo center i już się usprawni ruch. 19:23, 03.02.2018
Jurek21:32, 03.02.2018
Najlepiej przestać udawać, że to jest obwodnica Gorlic. Wystarczy porobić wyłączenia(włączenia) ze światłami do ul Słowackiego Konopnickiej i Dukielskiej. Na pewno pomoże. 21:32, 03.02.2018
ja13:21, 04.02.2018
A ja chciałbym widzieć jak na *%#)!& rondzie będą jeździć tzw. "mniej doświadczeni" i to w szczycie. Przecież to wszystko stanie w takim korku ze nawet dźwigiem tego nie rozerwie. Pomijając już tych m a t o ł ów co zjeżdżają z ronda bez włączonego kierunkowskazu a kolejnych którzy czekają z wjazdem aż rondo będzie wolne co najmniej dwa zjazdy wstecz. Jeszcze przejścia dla pieszych zaraz za zjazdem. Chyba po to by już całkiem łazili ja bydło. Bo oczywiście mało kto wpada na pomysł że skoro jest wysepka to są DWA niezależne pasy ruchu i pieszy będący na przeciwległym pasie ruch to nie znaczy że obydwa pasy stoją! Pieszy nie ma pierwszeństwa przed samochodem chyba że już jest na pasach! No gratuluje! 13:21, 04.02.2018
Janek16:06, 04.02.2018
Objazd od strony krakowskiej z nowym mostem to jedyny rozsądny projekt na rozładowanie korków.Tylko kolejny most na ropie usprawni przejazd i zmniejszy o ok. 40 procent obciązenie zawodzia .Rondo pod drukarnią zablokuje wysiłki przebudowy zawodzia .Kilka osób z panią Iwetą na czele zaprzepaści możliwość uzyskania ciężkiej kasy na gorlickie drogi. Jaki mają w tym interes cz tylko taki by dokopać Burmistrzowi Kukli i wypromowac kogoś innego moze szefa TVG . A my dalej w korkach bo Kukla nie załatwił sprawy ??? Tak powie nowy Burmistrz a TVG potwierdzi ?? 16:06, 04.02.2018
do Janek21:47, 04.02.2018
Nie ma to jak pomysł budowy ronda koło cerkwi, chyba zupełnie oszalałeś? Co za chory pomysł zmniejszyć przepustowość na drodze, która ma największe obciążenie w całym powiecie gorlickim! Zwróć uwagę kiedy nie było na zawodziu korków, podpowiem Ci: Jak zostało wyłączone skrzyżowanie koło poczty. A teraz wyobraź sobie kolejne skrzyżowanie, tym razem 1-pasmowe rondo. 21:47, 04.02.2018
zyzio09:32, 14.02.2018
Często bywam w Tarnowie. W kilku miejscach (Narutowicza-Krakowska, obok cmentarza żydowskiego, Lwowska-Starodąbrowska) powstały ronda (bez specjalnych inwestycji) i czapki z głów-przejazd jest dużo szybszy przez całą dobę. Delegacja do Tarnowa i wizja lokalna zrobić tak samo! 09:32, 14.02.2018
Użytkownik10:12, 14.02.2018
Naruszono regulamin portalu lub zgłoszono nadużycie. Komentarz został zablokowany przez administratora portalu.
siouks05:50, 28.02.2018
Czemu projektanci rond nie analizują swoich projektów??? Tak blisko ronda zlokalizowane przejścia dla pieszych, powodują, że kilku pieszych potrafi sparaliżować na przynajmniej kilkanaście sekund cały ruch samochodowy (na zjeździe z ronda mieści się jedno - max 2 auta a reszta stoi na rondzie) - auta czekają na ich przejście i ruch ronda zamiera - wystarczy zrobić przejścia dla pieszych kilkadziesiąt metrów dalej i ruch samochodowy będzie bardziej płynny... 05:50, 28.02.2018
gosc22:08, 04.03.2018
Witam ja myślę ze rondo piętrowe by tez wchodziło w projekt domem przelotowka gora rozjazdy pozdrowienia
22:08, 04.03.2018
Aryskafander10:54, 31.01.2018
18 36
Idealnie trafione. Tu jest największy problem, i każda próba poprawy ruchu bez rozwiązania tej sprawy da efekty tylko kosmetyczne. 10:54, 31.01.2018
Mkj11:15, 31.01.2018
18 37
Róbcie róbcie tylko pomyślcie logicznie przy tym i zrobcie przejścia podziemne dla pieszych bo jeśli tego nie będzie to żadne rondo nic wam nie da ???? korki powodują w Gorlicach nie samochody a piesi ???? 11:15, 31.01.2018
tralala14:06, 31.01.2018
15 3
Cyt.: "rondo pod koło galerii Nowaka." - to jest wariant drugi przedstawiony w tym artykule. Dwa pasy wpuszczono w jednopasmowe rondo, co spowodowało sztuczne spiętrzenie ruchu i korki. Do tego beznadziejne przejścia dla pieszych i gorliccy kierowcy przyklejeni do swoich czterech kółek, nie potrafiący chodzić.
Podziemne przejścia dla pieszych kosztują. Patrząc na tego typu obiekty w innych miastach, koszt jednego przejścia to około 3-4 mln zł. 14:06, 31.01.2018
Daniel21:43, 14.02.2018
0 0
Jakby kopac w ziemi to panie po inwestycjach. Archeolodzy wjada i beda odkrywac podziemne miasto. Przepraszam za jezyk, klawiatura eu. 21:43, 14.02.2018