Zamknij
REKLAMA

Obowiązkowe badania kierowców częstsze dla seniorów

23:53, 11.04.2018 | J.R
REKLAMA
Skomentuj

Obowiązkowe badania i krótki termin ważności dokumentu – tak w wielu krajach radzą sobie z kierowcami seniorami. U nas trwa dyskusja, co zrobić.

O kierowców seniorów powinno się szczególnie zadbać. Pracuje nad tym Unia Europejska i polskie Biuro Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Lekarze uważają, że wprowadzenie regularnych badań potwierdzających uprawnienia seniorów do kierowania autami jest słuszną decyzją.

Ministerstwo Infrastruktury od lat zachęca seniorów do weryfikowania swoich umiejętności za kierownicą nawet po wielu latach od zdanego egzaminu na prawo jazdy. Organizuje specjalne akcje, które mają w tym pomóc. Przykład?

Informacyjno-edukacyjna akcja skierowana do osób powyżej 60. roku życia – kierowców, rowerzystów i pieszych, pod hasłem „60+ bezpieczni w ruchu drogowym"

To jednak nie wystarczy – twierdzą eksperci w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu drogowego. I proponują zmiany w przepisach. W tym samym kierunku idą urzędnicy Unii Europejskiej. Ta ma zamiar wprowadzić obowiązkowe i regularne badania dla kierowców powyżej 60. roku życia we wszystkich krajach należących do Unii. Zmiany mogłyby wejść w życie w ciągu najbliższego roku.

Instytut Transportu Samochodowego zbadał świadomość kierowców w grupie wiekowej powyżej 50. roku życia.

Co wynika z badań?

Kierowcy ci za czynniki w największym stopniu wpływające na bezpieczeństwo ruchu drogowego uważają: znajomość przepisów, umiejętność kierowania pojazdem, wiek czy stan techniczny pojazdów. Blisko 40 proc. kierujących z tej grupy uważa, że starsi kierowcy jeżdżą bezpieczniej od innych.

Dopóki nie dojdzie do zmiany przepisów, eksperci radzą seniorom: poddawanie się okresowym badaniom oceniającym zdolność do kierowania pojazdami; trening umiejętności kierowania pojazdem, np. poprzez kursy i jazdy doszkalające; unikanie skrętów i zawracania na skrzyżowaniach bez sygnalizacji świetlnej oraz jazdy ze zbyt dużą prędkością oraz podróżowania po zmroku i w złych warunkach atmosferycznych. Podpowiadają także korzystanie z urządzeń wspomagających kierowanie pojazdem, np. czujniki cofania, kontrola trzymania się pasa etc.

W wielu krajach już dziś obowiązują specjalne wymogi lub ograniczenia dla starszych kierujących za kółkiem. Przykład? W Finlandii trafiają na obowiązkowe badania medyczne. We Francji prawa jazdy dla kierowcy po siedemdziesiątce wydawane są tylko na dwa lata i przedłużane pod warunkiem przejścia odpowiednich badań.

Co mówią statystyki?

Okazuje się, że obecnie co dziesiąty wypadek drogowy w Polsce powodują kierowcy po 60. roku życia. Wiemy też, że do około 50 proc. wypadków z udziałem starszych dochodzi w okolicy skrzyżowań, najtrudniejszy i najniebezpieczniejszy jest dla nich manewr zawracania.

Co zwiększa ryzyko wypadku drogowego u seniorów?

– Gorsze funkcjonowanie wzroku i słuchu, gorsze widzenie w warunkach słabszej widoczności, problem z oceną odległości, wydłużenie czasu reakcji i pogorszenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Poza sprawnością psychomotoryczną, na ryzyko wypadku wpływa też sprawność intelektualna i stabilność emocjonalna.

Źródło: Rzeczpospolita

REKLAMA
REKLAMA

Komentarze (7)

PolakPolak

7 4

Ciekawi mnie, kiedy władze obudzą się, iż prawo jazdy jest dzisiaj NIEZBĘDNE żeby w ogóle pracować. Dla przykładu w naszych Cudownych Gorlicach odpada każda praca na 2 zmiany - ostatni autobus w kierunku Nowy Sącz/Wysowa odjeżdża o 20:30. A druga zmiana pracuje do 22:00, ewentualnie na popołudniu (jedna zmiana) się przychodzi i pracuje do 21:00. Więc tak czy siak - z pracy do domu na piechotę, ewentualnie rowerem jeśli ktoś nie ma prawa jazdy i nie może go zrobić ponieważ to, ponieważ tamto. Prawo jazdy w naszym kraju to jedno wielkie złodziejstwo. W końcu budżet trzeba zapychać. 11:17, 12.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

GomoGomo

9 5

Ten kto to wymyśla niema po kolei pod deklem. 12:25, 12.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

OloOlo

5 10

Prawidlowo. 21:08, 12.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

JKJK

11 1

Czyli już jak przekrocze 60 lat to bede mół przejść na emeryture,. Skorfo nie mogę prowadzić samochodu to również stan zdrowia uniemożliwia mpracę. 16:12, 14.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tvn turbotvn turbo

7 0

Co 10ty wypadek po 60 tce,czyli mają jeżdzić ci co powodują więcej wypadków. A pracować jeszcze niedawno do 67 lat,tylko nie jezdzić ,nic z tego nie rozumiem... 20:13, 15.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tadektadek

6 1

Co 10 wypadek powodują kierowcy po 60-tym roku życia,zgoda- ale pan redaktor nie zadał sobie trudu, by przytoczyć statystyki z innych grup wiekowych, bo może to wyglądać dużo gorzej w innych przedziałach wiekowych. Nie trudno policzyć, że pozostałe 90% wypadków jest dziełem młodszych kierowców. Tak się manipuluje informacją, by uzyskać określone cele. 23:35, 16.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

KrystynaKrystyna

1 0

Po 60 roku życia = 10 % wypadków. To jednak nie jest z nami tak źle. Mamy jeszcze przedziały do 20 lat i powyżej 20, po 30, po 40 po 50 raptem 6 dekad i dane, że to kierowcy najmłodsi powodują najwięcej i najgroźniejsze wypadki, nawet 30 %. To może prawo jazdy od 30 roku życia? :-) Bez żartów-pomógłby przed odebraniem uprawnień wolontariat w opiece nad ofiarami wypadków komunikacyjnych. Godzina, dwie może przemeblowałaby komuś w łepetynie.
17:19, 20.04.2018

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
REKLAMA
© gorlice24.pl | Prawa zastrzeżone | 2018